En bra nybörjarhoj för max 20 000kr

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
hejsan väldigt sugen på att ta mc-kort nu. Är dock inte mer än 19 år så jag får bara mellan kort.. Är därför lite tveksam till vad man ska inhandla för cyckel. Har funderingar på en Yamaha rd 350. Några erfarenheter av denna? är det en bra nybörjarhoj? eller har ni några andra förslag i samma prisklass?

vore tacksam för svar..

Simon

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Simp skrev:
hejsan väldigt sugen på att ta mc-kort nu. Är dock inte mer än 19 år så jag får bara mellan kort.. Är därför lite tveksam till vad man ska inhandla för cyckel. Har funderingar på en Yamaha rd 350. Några erfarenheter av denna? är det en bra nybörjarhoj? eller har ni några andra förslag i samma prisklass?

vore tacksam för svar..

Simon

RD350 är en två taktare, säkert en trevlig maskin, men det är inget som e bekvämt att åka långt med, å det är mkt service med en sån. dom är har en tendens att skära oxå inte nå skoj det.
det finns många trevliga hojar å välja på. själv letar ja efter en GS500E det är en hoj som ser trevlig ut, å vad jag har hört så är det en bra nybörjar hoj med mycket körglädje!
sen finns det ju många 400cc som är trevliga.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Tack för ditt snabba svar. jag har inga planer på att använda cycklen till långresor utan snarare nöjeskörning. har tänkt att köra med hojen strypt till 25kw.. därför vill jag inte ha för mycket effekt ifrån början.... tar tacksamt emot alla tips

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
GSXR 750 eller ZXR 750, de första modellerna. Stryp, regga och släng sedan strypningen i nån låda.

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
DR650 eller XT600 skulle kunna vara vettiga alternativ. Billiga att köpa/äga och enkla att skruva med

Snorfen

Guest
En Suzuki GSX 750 ES kan vara en bra hoj att börja med..brukar kunna försäkras till en rimlig peng åsså....Sen är det bara att byta upp sig sen när du tröttnat....

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
tack för alla bra tips. är det ingen som tror på en rd 350? ingen som har några erfarenheter? är inte intresserad av att regga som strypt och sedan köra utan.. anser att risken är för stor.. så ju mindre effekt ju bättre......

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Wiseguy skrev:
Har du möjlighet att importera från Tyskland så är utbudet lite större.
FZR 600 från tidigt 90-tal tex.
Det spar man inte så mycket pengar på faktiskt... okej, om du hittar ett billigt objekt. Men ändå. Du kan hitta tidigt 90-tal, den gamla modellen i sverige för en 20-22K...

Samma pris i tyskland ungefär... Räkna med 5-6K för importkostnader, regbes, resa, boende...

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Snorfen skrev:
En Suzuki GSX 750 ES kan vara en bra hoj att börja med..brukar kunna försäkras till en rimlig peng åsså....Sen är det bara att byta upp sig sen när du tröttnat....

Har själv en ES försäkringen går på 1300:- per år, klart taget. Vet inte om den blir så kul om man ska strypa den till 25kw bara. Jag har själv inte det problemet men tyckte att es:n var en vettig första hoj ändå, billig och äga och den rör ju faktiskt på sig oxå.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Tysken skrev:
GSXR 750 eller ZXR 750, de första modellerna. Stryp, regga och släng sedan strypningen i nån låda.

Då kanske man lika gärna kan köra oförsäkrat, lär ju inte få någon ersättning
ändå från FB om det händer något eller ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En Suzuki GSX600F då. Pruta lite på den och du är nere i 20 papp.

Jag hade en sådan, iofs en -01, som första hoj. Den var perfekt. :tummenupp
Gick att köra långt med, gick att svänga med och kraften räkte helt ok.
Ett plus är motorn i den här modellen är i princip skottsäker. Den knallar och går tills någon slår ihjäl den.

revis

Inte fullt så grön längre
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Simp skrev:
tack för alla bra tips. är det ingen som tror på en rd 350? ingen som har några erfarenheter? är inte intresserad av att regga som strypt och sedan köra utan.. anser att risken är för stor.. så ju mindre effekt ju bättre......

Jag tror stenhårt på en RD350. Undrar just varför... :D
Min RD350 '83 kostar 1400:-/år att helförsäkra hos bilsport&mc-försäkringar och det är ju snudd på gratis. Hojen kostade 9000:-. Visst har det blivit lite meck, men så var inte min hoj i absolut toppskick när jag köpte den, även om den gick bra. Nu vet jag ju inte om du har skyddsutrustning och sånt, för det kostar också en slant...

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
En hoj som är extremt lätt att köra och har lagom mkt effekt är RGV 250. Kanske inget för långturer men på småvägarna, då jäklar. Att dom är rätt snygga också är ju inte fel.

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
burner skrev:
Då kanske man lika gärna kan köra oförsäkrat, lär ju inte få någon ersättning
ändå från FB om det händer något eller ?

Trafikförsäkringen gäller väl alltid? Och så är det knappt lönt att köra med halv eller hel på en billig hoj..

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ja tycker ju att om man ska åka strypt som du har tänkt.. så är det rätt dumt å köpa en stor hoj med tanke på att dom inte mår så bra av att gå strypta. å dom blir nog ganska tråkiga om dom e strypta så någon hoj runt 500cc borde vara lagom, sen är det upp till dig å avgöra vilken hoj du ska ha. provkör flera olika. det är nog det bästa.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln