En dag på besiktningen

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Som vanligt när det är dags att plocka ut sommarfordonen så finns inga besiktningstider att få tag i, inte förrän i slutet av juni i alla fall :gnissla Har ringt runt som en galning i veckan och blivit erbjuden tider ända in i augusti! Helt jäkla sjukt! Hur tänker man på Bilprovningen egentligen?
MEN, idag hade Bilprovningen i Rissne "öppet hus" för motorcyklar. For dit som ett skott i morse och redan 07.30 var det skaplig kö. Några timmar senare var allt klart och man kunde susa hem igen. Tänkte att det är lika bra att ta en av mina andra hojar också på en gång så jag for dit med den också. Nu blev det över tre timmars väntan innan även den var klar. Efter nästan en hel lördag på Bilprovningens parkering så får jag säga att det trots allt var rätt trevligt. Många trevliga hojåkare att snacka med dagen lång, så tiden gick ändå rätt fort. Och säga vad man vill om bilprovarna, men jag tycker dom gjorde en jäkla bra insats idag :tummenupp Runt 300 hojar tror jag man hann med. Och nu kan man åka lagligt ett tag till, i alla fall vad det gäller besiktningen :D

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur man tänker på Bilprovningen? Ja, dom har sina öppettider, och en viss kapacitet per timme. Antingen bokar man i tid, eller så får man ingen tid, ganska enkelt. Jag kommer inte starta en tråd om att Biltema har stängt, och undra hur fan dom tänker, när jag ser öppettiderna på hemsidan, åker dit när dom har stängt och blir sur när jag inte får gå in och handla... :rolleyes:

Bra att de löste sig iaf :) Fast du skulle ha frågat hur dom tänker, egentligen ;)

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Hade dom haft kö med folk kl 02.00 som sträckte sig runt huset hade dom haft öppet inte fan hade dom sagt kom i augusti o handla, Biltema är inte lika korkade!

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Besiktiga på hösten nästa år, så flyttar du besiktningsperioden på hojen. Du besiktigar förvisso ett halvår för tidigt, men slipper det opraktiska att ev framtida körföbud infaller på våren.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Fasen, en dag bland massa andra hoj-ägare, med solsken och chilla på en parkering låter inte fel, ta med en ryggsäck med fika nästa gång ;)

När jag besiktade min för någon dag sedan fick man njuta av att se en gul Messerschmitt brumma runt - hade inte en aning att dom var reggade som MC faktiskt och inte bil.

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Det finns numera flera "oberoende" besiktningsställen. I Tyresö har vi en som har "drop in". Det är väl bara att vara där 5:00 en morgon så får man nog plats.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
När jag besiktigade min hoj (April) så förtäljde besiktningsmannen att bilprovningen (AB Svensk Bilprovning) minskade sin personal kraftigt när avregleringen skedde pga att de förväntade sig en kraftig nedgång men den kom inte.

Kolla om det går o besiktiga hos nån av de nya?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag skickade ett sms.

Tjena.
Läget?
Kan man besiktiga idag.

Jo fan det e bra.
Kom vid halv ett :)

Jag ville bara skryta :D

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Därför bor man i Finland :tuttar Då behöver man inga oroa sig över att besikta hojen :arsele

Men va ju bra att de löste sig endå :tummenupp

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
HELVETE jag hade tid idag som jag missat. Besktningens påminnelse funkade inte. Var hittar man dessa privata bilprovningar?

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Tillfälligt hojlös
Besikta hoj? Knappt hört talas om.. :D

Skämt å sido, fascinerande att man (ni) tvingas genomlida ett så klumpigt system, ett obligatoriskt sådant.. vilka kostnader innefattar dessa besiktningar, och hur ny hoj berörs?

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Fick precis tag i en tid imorgon 18:00 i åkersberga så det ordnar sig.

300:- kostar det och första bes är 4 år efter registrering sedan med 2 års intervall.

BTW. kolla med carspect om ni har problem med att hitta tid. De hade lediga tider imorgon från 11 - 18 typ hur mycket som helst. Även på torsdag.

Last edited:

Jompa81

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Suzuki SV 1000S -03
Måste man besiktiga hojen hos Bilprovningen? Finns ju andra bolag som öppnat besiktningsstationer, funkar det inte hos dom?

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
I lördags var det öppet hus i Örebro. Besiktigade 3 hojar & en till som polarn besiktigade men jag hade byggt i vintras med 1 anmärkning. Skitbra & gratis kaffe hur trevligt som helst de frågade t&med ifall man hade byggt nåt nytt så de skulle få kolla lite:)

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Förstår inte problemet, det är väl bara till att boka i god tid eller? Besiktiga på hösten är ju inte heller en dålig ide.

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Hur kan ni inte fatta problemet? Barnsligt, bara för att ni har bokat ett jävla halvår i förväg är ni helt plötsligt jävligt kaxiga. Här handlar det om en grej som är obligatorisk för alla, som alla behöver göra ibland och så är det en jävla kö som är två månader? Jag ser inte det någon annanstans i affärslivet. Är det kö på ica, då öppnar dom en kassa till. Vill alla ha en iPhone, då producerar man fler iPhones. Varför finns det inte fler/större besiktningsstationer? Man ska inte behöva vänta två månader på en grej som tar 20 minuter, och som man dessutom blir tvingad att göra.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy