En dag på besiktningen

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur kan ni inte fatta problemet? Barnsligt, bara för att ni har bokat ett jävla halvår i förväg är ni helt plötsligt jävligt kaxiga. Här handlar det om en grej som är obligatorisk för alla, som alla behöver göra ibland och så är det en jävla kö som är två månader? Jag ser inte det någon annanstans i affärslivet. Är det kö på ica, då öppnar dom en kassa till. Vill alla ha en iPhone, då producerar man fler iPhones. Varför finns det inte fler/större besiktningsstationer? Man ska inte behöva vänta två månader på en grej som tar 20 minuter, och som man dessutom blir tvingad att göra.

IPhone (Apple) tjänar väl pengar, det gör väll inte Bilprovningen.
Och hur svårt är det att vara ute i god tid när du vet att det ska göras varje eller vartannat år
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
IPhone (Apple) tjänar väl pengar, det gör väll inte Bilprovningen.
Och hur svårt är det att vara ute i god tid när du vet att det ska göras varje eller vartannat år

Det måste dom väl göra? Annars skulle det ju inte kosta pengar, eller? :confused:

Visst, men dom gånger man missar besiktningen av en eller annan anledning, eller har haft hojen avställd ett tag och kommer på att man vill ha den besiktad och påställd? Eller så kanske man får underkänt på besiktningen och måste boka ny, BAM två månader. Jag tycker i alla fall inte är det är okej. Allt över en vecka tycker jag känns som att det är något fel på systemet.
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Hur kan ni inte fatta problemet? Barnsligt, bara för att ni har bokat ett jävla halvår i förväg är ni helt plötsligt jävligt kaxiga. Här handlar det om en grej som är obligatorisk för alla, som alla behöver göra ibland och så är det en jävla kö som är två månader? Jag ser inte det någon annanstans i affärslivet. Är det kö på ica, då öppnar dom en kassa till. Vill alla ha en iPhone, då producerar man fler iPhones. Varför finns det inte fler/större besiktningsstationer? Man ska inte behöva vänta två månader på en grej som tar 20 minuter, och som man dessutom blir tvingad att göra.

Du har haft ett halvår på dig, men sen när du vill ha en tid sista veckan är det två månaders kö. Hur får du det till bristande planering från Bilprovningens sida?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det måste dom väl göra? Annars skulle det ju inte kosta pengar, eller? :confused:

Visst, men dom gånger man missar besiktningen av en eller annan anledning, eller har haft hojen avställd ett tag och kommer på att man vill ha den besiktad och påställd? Eller så kanske man får underkänt på besiktningen och måste boka ny, BAM två månader. Jag tycker i alla fall inte är det är okej. Allt över en vecka tycker jag känns som att det är något fel på systemet.

Man bokar inte ny besiktning om man fått ombes. Man åker in på en obokad efterkontroll.
Vanligtvis får man vänta i 30 min.

Vissa stationer har även drop-in.

Annars sitter man och skannar av deras hemsida efter tider som avbokats.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
IPhone (Apple) tjänar väl pengar, det gör väll inte Bilprovningen.
Och hur svårt är det att vara ute i god tid när du vet att det ska göras varje eller vartannat år


Hur ska man veta vad "god tid" är då? Jag bokade i februari och tyckte jag var ute i god tid inför säsongen. Första lediga tid var då i maj. Tre månaders väntetid alltså.

Bilprovningen har en monopolställning (jag vet att det finns andra aktörer nu men de har inte hunnit komma igång riktigt ännu, speciellt inte på mindre orter). Jag tycker det är alldeles för dåligt.

Däremot brukar servicen och bemötandet vara väldigt bra när man väl är på plats, ska jag kanske tillägga.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Det måste dom väl göra? Annars skulle det ju inte kosta pengar, eller? :confused:

Visst, men dom gånger man missar besiktningen av en eller annan anledning, eller har haft hojen avställd ett tag och kommer på att man vill ha den besiktad och påställd? Eller så kanske man får underkänt på besiktningen och måste boka ny, BAM två månader. Jag tycker i alla fall inte är det är okej. Allt över en vecka tycker jag känns som att det är något fel på systemet.

I praktiken tar det aldrig mer än en vecka. När du bokar hos bilprovningen kan du ställa dig i kö under nästkommande dagar ifall någon avbokar sin tid. Jag gör så varje gång och jag får en tid inom en vecka varje gång.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Som sagt, nästan så jag inte vill tipsa om det men Carspect hade tider dagen efter när jag ringde, typ "nära på dagen vill du komma" så de hade tider hela dagen.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Ni har det ju inte jobbigt alls, tänk på hur stackers Toyman har det vartannat år :skrämd
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Motorcyklister är sämst (!) på planering. Man har hela vintern på sig att ta tag i sin hoj men de flesta glömmer den när man inte åker på den. Sedan när våren kommer blir de skitsugna på att åka och kommer plötsligt på att hojen står där i garaget.
Den startar inte för att batteriet har inte laddats på sex månader. Däcken var visst slitna och drivpaketet behöver bytas. Så var det i höstas oxå men då vara det ju ingen idé, skulle ju ändå inte åka mer. Verkstan har inga tider på två veckor vilket är "skitdåligt" och besiktningen har långa väntetider.
Den smarte lider inte av sånna här problem. Det måste betyda att alla som drabbas inte är lika skarpa!
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Det som är fel med ASB just nu är hela jävla ledningen. Alla fordon ska få en inbjudan så kallad förbokad tid. Det ligger ute nu för september och oktober. Senast 3 veckor innan tiden ska man ha betalat för att aceptera tiden, betalar man inte försvinner tiden. Så ska ni boka till hösten så ställ er på väntelista redan nu. Det är helt katastof, jag har vänner som jobbar där och dom säger hur det ligger till och att det är väldigt många som slutar och företagsledningen gör inget för att behålla kompetensen. Ja dom anställer på löpande band men det tar 5 till 8 veckor innan dom är i produktion.

Carspect öppnar flera stationer till sommaren och tyska dekra är snart igång. Vilken VD och alla andra ansvariga i stort sett ser till att kunder inte kan komma när der är fler aktörer som öppnar? Så jag håller med om frågan

Hur tänker Bilprovningen?

Jag tycker synd om dom som jobbar där och allt jävla skit dom får ta från kunder som inte får tider.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag får då alltid tid samma vecka.. Alltid fått.. Fast jag har ju hela området mellan gbg o strömstad att välja på. Fast gubbarna i lysekil eller tagene är skönast!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
He he he jag slutade på ASB efter 10år & började jobba på annat håll. Har ABCEDE & får besikta alla fordon på kortet. Tror ni ASB lockade med högre lön när man tänkte sluta nopp. Tjänar mer på nya stället & då besiktar jag inte tunga fordon idag. Hoppas det går utför för ASB för behålla kompetens kan de f*n inte göra! :arsele

Tycker synd om de nyanställda som binder upp sig efter utb "visst de kan sluta tidigare men då blir de återbetalningsskyldiga" & får uppleva trycket efter lediga tider direkt när de kommer ut i produktion IRL!

He he he Rissne killarna körde 286 besiktningar 8-16 fast då stängde de grinden kl16 men var tvungen att köra lite över 1tim till för att köra slut på hojarna. Duktiga killar! :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det måste dom väl göra? Annars skulle det ju inte kosta pengar, eller? :confused:

Nu är det iofs inget monopol längre men priserna är väl så gott som desamma. Ett monopol i ett sådant sammanhang har sällan något vinstintresse mer än att gå runt och kunna utvecklas i form av utbildning samt utrustning. Här kommer en enkel jämförelse för att förklara detta.

År 1989 kostade:

Kontrollbesiktning motorcykel - 120:-

Kontrollbesiktning personbil - 155:-

År 2011 kostar:

Kontrollbesiktning motorcykel - 260:-

Kontrollbesiktning personbil - 300:-

Vilken världsmarknad/löneutveckling har det följt? :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är det iofs inget monopol längre men priserna är väl så gott som desamma. Ett monopol i ett sådant sammanhang har sällan något vinstintresse mer än att gå runt och kunna utvecklas i form av utbildning samt utrustning. Här kommer en enkel jämförelse för att förklara detta.

År 1989 kostade:

Kontrollbesiktning motorcykel - 120:-

Kontrollbesiktning personbil - 155:-

År 2011 kostar:

Kontrollbesiktning motorcykel - 260:-

Kontrollbesiktning personbil - 300:-

Vilken världsmarknad/löneutveckling har det följt? :)

Svensken har inga problem om bensinen/Dieseln höjs med ett antal öre, hade detta hänt i Frankrike ja ni har nog sett nyheterna när detta hände. Även elen verkar Svensken kunna betala en hel del men just när det kommer till kontrollbesiktning av fordon ja då jäklar får det inte kosta många kronor. Men servicen kan kosta en hel del trots bristande resultat i vissa fall.

Ja hur tänker svensken?:D
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Nu är det iofs inget monopol längre men priserna är väl så gott som desamma. Ett monopol i ett sådant sammanhang har sällan något vinstintresse mer än att gå runt och kunna utvecklas i form av utbildning samt utrustning. Här kommer en enkel jämförelse för att förklara detta.

År 1989 kostade:

Kontrollbesiktning motorcykel - 120:-

Kontrollbesiktning personbil - 155:-

År 2011 kostar:

Kontrollbesiktning motorcykel - 260:-

Kontrollbesiktning personbil - 300:-

Vilken världsmarknad/löneutveckling har det följt? :)


Konsumentprisindex april 1989: 186,5
Konsumentprisindex april 2011: 311,4

Blir trots allt lite jämnare när man jämför på ett relevant sätt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Konsumentprisindex april 1989: 186,5
Konsumentprisindex april 2011: 311,4

Blir trots allt lite jämnare när man jämför på ett relevant sätt.

Hur får du KPI till ett relevant sätt? :) Mer generell mätning får du ju leta efter och enda anledningen till att prisutvecklingen i detta fall nästan tangerar KPI är just för att det varit ett monopol. Jämförbara branscher kan naturligtvis diskuteras men inte för inte att de själva skriver:

"Den officiella statistiken skall täcka samhällets basbehov av statistisk information. Men den officiella statistiken räcker inte alltid till i alla situationer. Vanligtvis kan vi lösa detta genom att utföra skräddarsydda uppdrag. Det rör sig om allt från specialbearbetningar av den befintliga statistiken till komplexa informationssystem. Uppdragen kan också bestå av helt nya undersökningar omfattande alla moment från datainsamling till färdiga rapporter.

Uppdragsverksamheten vid SCB bedrivs enligt samma grundläggande principer som gäller för den officiella statistiken, d.v.s. levererade uppdragsprodukter och tjänster ska hålla hög kvalitet och vara objektiva och tillförlitliga.

Syftet med uppdragsverksamheten är att öka tillgängligheten och användningen av de statistiska datalagren, genomföra konsultationer och utföra statistiska undersökningar grundade på vetenskapliga metoder."


En enkel jämförelse är andra länder, ta norden som exempel så blir det ganska tydligt.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Tråden för mensvärk?

Bättre att folk planerar lite än att sitta här och gråta.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nu är det iofs inget monopol längre men priserna är väl så gott som desamma. Ett monopol i ett sådant sammanhang har sällan något vinstintresse mer än att gå runt och kunna utvecklas i form av utbildning samt utrustning. Här kommer en enkel jämförelse för att förklara detta.

År 1989 kostade:

Kontrollbesiktning motorcykel - 120:-

Kontrollbesiktning personbil - 155:-

År 2011 kostar:

Kontrollbesiktning motorcykel - 260:-

Kontrollbesiktning personbil - 300:-

Vilken världsmarknad/löneutveckling har det följt? :)

6 kr ökning per år..MEN vänta var det inte besiktning varje år på mc 1989?:va Det är väl ett ganska sent påfund med bes av hoj(som släpfordon) vartannat år.

Alltså är det isåfall MYCKET billigare nu..då skillnaden var 20 kr på 2 års besiktningar....20 kr billigare för 22 år sen, isåfall jäkligt mycket dyrare förr..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
6 kr ökning per år..MEN vänta var det inte besiktning varje år på mc 1989?:va Det är väl ett ganska sent påfund med bes av hoj(som släpfordon) vartannat år.

Alltså är det isåfall MYCKET billigare nu..då skillnaden var 20 kr på 2 års besiktningar....20 kr billigare för 22 år sen, isåfall jäkligt mycket dyrare förr..


Jo en del kunder som ska besikta släp blir förbannade hur det kan kosta mera att besikta släp jämfört med bil men glömmer helt bort att det är vartannat år.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top