En dag på besiktningen

Hur kan ni inte fatta problemet? Barnsligt, bara för att ni har bokat ett jävla halvår i förväg är ni helt plötsligt jävligt kaxiga. Här handlar det om en grej som är obligatorisk för alla, som alla behöver göra ibland och så är det en jävla kö som är två månader? Jag ser inte det någon annanstans i affärslivet. Är det kö på ica, då öppnar dom en kassa till. Vill alla ha en iPhone, då producerar man fler iPhones. Varför finns det inte fler/större besiktningsstationer? Man ska inte behöva vänta två månader på en grej som tar 20 minuter, och som man dessutom blir tvingad att göra.

IPhone (Apple) tjänar väl pengar, det gör väll inte Bilprovningen.
Och hur svårt är det att vara ute i god tid när du vet att det ska göras varje eller vartannat år
 
IPhone (Apple) tjänar väl pengar, det gör väll inte Bilprovningen.
Och hur svårt är det att vara ute i god tid när du vet att det ska göras varje eller vartannat år

Det måste dom väl göra? Annars skulle det ju inte kosta pengar, eller? :confused:

Visst, men dom gånger man missar besiktningen av en eller annan anledning, eller har haft hojen avställd ett tag och kommer på att man vill ha den besiktad och påställd? Eller så kanske man får underkänt på besiktningen och måste boka ny, BAM två månader. Jag tycker i alla fall inte är det är okej. Allt över en vecka tycker jag känns som att det är något fel på systemet.
 
Hur kan ni inte fatta problemet? Barnsligt, bara för att ni har bokat ett jävla halvår i förväg är ni helt plötsligt jävligt kaxiga. Här handlar det om en grej som är obligatorisk för alla, som alla behöver göra ibland och så är det en jävla kö som är två månader? Jag ser inte det någon annanstans i affärslivet. Är det kö på ica, då öppnar dom en kassa till. Vill alla ha en iPhone, då producerar man fler iPhones. Varför finns det inte fler/större besiktningsstationer? Man ska inte behöva vänta två månader på en grej som tar 20 minuter, och som man dessutom blir tvingad att göra.

Du har haft ett halvår på dig, men sen när du vill ha en tid sista veckan är det två månaders kö. Hur får du det till bristande planering från Bilprovningens sida?
 
Det måste dom väl göra? Annars skulle det ju inte kosta pengar, eller? :confused:

Visst, men dom gånger man missar besiktningen av en eller annan anledning, eller har haft hojen avställd ett tag och kommer på att man vill ha den besiktad och påställd? Eller så kanske man får underkänt på besiktningen och måste boka ny, BAM två månader. Jag tycker i alla fall inte är det är okej. Allt över en vecka tycker jag känns som att det är något fel på systemet.

Man bokar inte ny besiktning om man fått ombes. Man åker in på en obokad efterkontroll.
Vanligtvis får man vänta i 30 min.

Vissa stationer har även drop-in.

Annars sitter man och skannar av deras hemsida efter tider som avbokats.
 
IPhone (Apple) tjänar väl pengar, det gör väll inte Bilprovningen.
Och hur svårt är det att vara ute i god tid när du vet att det ska göras varje eller vartannat år


Hur ska man veta vad "god tid" är då? Jag bokade i februari och tyckte jag var ute i god tid inför säsongen. Första lediga tid var då i maj. Tre månaders väntetid alltså.

Bilprovningen har en monopolställning (jag vet att det finns andra aktörer nu men de har inte hunnit komma igång riktigt ännu, speciellt inte på mindre orter). Jag tycker det är alldeles för dåligt.

Däremot brukar servicen och bemötandet vara väldigt bra när man väl är på plats, ska jag kanske tillägga.
 
Det måste dom väl göra? Annars skulle det ju inte kosta pengar, eller? :confused:

Visst, men dom gånger man missar besiktningen av en eller annan anledning, eller har haft hojen avställd ett tag och kommer på att man vill ha den besiktad och påställd? Eller så kanske man får underkänt på besiktningen och måste boka ny, BAM två månader. Jag tycker i alla fall inte är det är okej. Allt över en vecka tycker jag känns som att det är något fel på systemet.

I praktiken tar det aldrig mer än en vecka. När du bokar hos bilprovningen kan du ställa dig i kö under nästkommande dagar ifall någon avbokar sin tid. Jag gör så varje gång och jag får en tid inom en vecka varje gång.
 
Som sagt, nästan så jag inte vill tipsa om det men Carspect hade tider dagen efter när jag ringde, typ "nära på dagen vill du komma" så de hade tider hela dagen.
 
Motorcyklister är sämst (!) på planering. Man har hela vintern på sig att ta tag i sin hoj men de flesta glömmer den när man inte åker på den. Sedan när våren kommer blir de skitsugna på att åka och kommer plötsligt på att hojen står där i garaget.
Den startar inte för att batteriet har inte laddats på sex månader. Däcken var visst slitna och drivpaketet behöver bytas. Så var det i höstas oxå men då vara det ju ingen idé, skulle ju ändå inte åka mer. Verkstan har inga tider på två veckor vilket är "skitdåligt" och besiktningen har långa väntetider.
Den smarte lider inte av sånna här problem. Det måste betyda att alla som drabbas inte är lika skarpa!
 
Det som är fel med ASB just nu är hela jävla ledningen. Alla fordon ska få en inbjudan så kallad förbokad tid. Det ligger ute nu för september och oktober. Senast 3 veckor innan tiden ska man ha betalat för att aceptera tiden, betalar man inte försvinner tiden. Så ska ni boka till hösten så ställ er på väntelista redan nu. Det är helt katastof, jag har vänner som jobbar där och dom säger hur det ligger till och att det är väldigt många som slutar och företagsledningen gör inget för att behålla kompetensen. Ja dom anställer på löpande band men det tar 5 till 8 veckor innan dom är i produktion.

Carspect öppnar flera stationer till sommaren och tyska dekra är snart igång. Vilken VD och alla andra ansvariga i stort sett ser till att kunder inte kan komma när der är fler aktörer som öppnar? Så jag håller med om frågan

Hur tänker Bilprovningen?

Jag tycker synd om dom som jobbar där och allt jävla skit dom får ta från kunder som inte får tider.
 
Jag får då alltid tid samma vecka.. Alltid fått.. Fast jag har ju hela området mellan gbg o strömstad att välja på. Fast gubbarna i lysekil eller tagene är skönast!
 
He he he jag slutade på ASB efter 10år & började jobba på annat håll. Har ABCEDE & får besikta alla fordon på kortet. Tror ni ASB lockade med högre lön när man tänkte sluta nopp. Tjänar mer på nya stället & då besiktar jag inte tunga fordon idag. Hoppas det går utför för ASB för behålla kompetens kan de f*n inte göra! :arsele

Tycker synd om de nyanställda som binder upp sig efter utb "visst de kan sluta tidigare men då blir de återbetalningsskyldiga" & får uppleva trycket efter lediga tider direkt när de kommer ut i produktion IRL!

He he he Rissne killarna körde 286 besiktningar 8-16 fast då stängde de grinden kl16 men var tvungen att köra lite över 1tim till för att köra slut på hojarna. Duktiga killar! :tummenupp
 
Det måste dom väl göra? Annars skulle det ju inte kosta pengar, eller? :confused:

Nu är det iofs inget monopol längre men priserna är väl så gott som desamma. Ett monopol i ett sådant sammanhang har sällan något vinstintresse mer än att gå runt och kunna utvecklas i form av utbildning samt utrustning. Här kommer en enkel jämförelse för att förklara detta.

År 1989 kostade:

Kontrollbesiktning motorcykel - 120:-

Kontrollbesiktning personbil - 155:-

År 2011 kostar:

Kontrollbesiktning motorcykel - 260:-

Kontrollbesiktning personbil - 300:-

Vilken världsmarknad/löneutveckling har det följt? :)
 
Nu är det iofs inget monopol längre men priserna är väl så gott som desamma. Ett monopol i ett sådant sammanhang har sällan något vinstintresse mer än att gå runt och kunna utvecklas i form av utbildning samt utrustning. Här kommer en enkel jämförelse för att förklara detta.

År 1989 kostade:

Kontrollbesiktning motorcykel - 120:-

Kontrollbesiktning personbil - 155:-

År 2011 kostar:

Kontrollbesiktning motorcykel - 260:-

Kontrollbesiktning personbil - 300:-

Vilken världsmarknad/löneutveckling har det följt? :)

Svensken har inga problem om bensinen/Dieseln höjs med ett antal öre, hade detta hänt i Frankrike ja ni har nog sett nyheterna när detta hände. Även elen verkar Svensken kunna betala en hel del men just när det kommer till kontrollbesiktning av fordon ja då jäklar får det inte kosta många kronor. Men servicen kan kosta en hel del trots bristande resultat i vissa fall.

Ja hur tänker svensken?:D
 
Nu är det iofs inget monopol längre men priserna är väl så gott som desamma. Ett monopol i ett sådant sammanhang har sällan något vinstintresse mer än att gå runt och kunna utvecklas i form av utbildning samt utrustning. Här kommer en enkel jämförelse för att förklara detta.

År 1989 kostade:

Kontrollbesiktning motorcykel - 120:-

Kontrollbesiktning personbil - 155:-

År 2011 kostar:

Kontrollbesiktning motorcykel - 260:-

Kontrollbesiktning personbil - 300:-

Vilken världsmarknad/löneutveckling har det följt? :)


Konsumentprisindex april 1989: 186,5
Konsumentprisindex april 2011: 311,4

Blir trots allt lite jämnare när man jämför på ett relevant sätt.
 
Konsumentprisindex april 1989: 186,5
Konsumentprisindex april 2011: 311,4

Blir trots allt lite jämnare när man jämför på ett relevant sätt.

Hur får du KPI till ett relevant sätt? :) Mer generell mätning får du ju leta efter och enda anledningen till att prisutvecklingen i detta fall nästan tangerar KPI är just för att det varit ett monopol. Jämförbara branscher kan naturligtvis diskuteras men inte för inte att de själva skriver:

"Den officiella statistiken skall täcka samhällets basbehov av statistisk information. Men den officiella statistiken räcker inte alltid till i alla situationer. Vanligtvis kan vi lösa detta genom att utföra skräddarsydda uppdrag. Det rör sig om allt från specialbearbetningar av den befintliga statistiken till komplexa informationssystem. Uppdragen kan också bestå av helt nya undersökningar omfattande alla moment från datainsamling till färdiga rapporter.

Uppdragsverksamheten vid SCB bedrivs enligt samma grundläggande principer som gäller för den officiella statistiken, d.v.s. levererade uppdragsprodukter och tjänster ska hålla hög kvalitet och vara objektiva och tillförlitliga.

Syftet med uppdragsverksamheten är att öka tillgängligheten och användningen av de statistiska datalagren, genomföra konsultationer och utföra statistiska undersökningar grundade på vetenskapliga metoder."


En enkel jämförelse är andra länder, ta norden som exempel så blir det ganska tydligt.
 
Nu är det iofs inget monopol längre men priserna är väl så gott som desamma. Ett monopol i ett sådant sammanhang har sällan något vinstintresse mer än att gå runt och kunna utvecklas i form av utbildning samt utrustning. Här kommer en enkel jämförelse för att förklara detta.

År 1989 kostade:

Kontrollbesiktning motorcykel - 120:-

Kontrollbesiktning personbil - 155:-

År 2011 kostar:

Kontrollbesiktning motorcykel - 260:-

Kontrollbesiktning personbil - 300:-

Vilken världsmarknad/löneutveckling har det följt? :)

6 kr ökning per år..MEN vänta var det inte besiktning varje år på mc 1989?:va Det är väl ett ganska sent påfund med bes av hoj(som släpfordon) vartannat år.

Alltså är det isåfall MYCKET billigare nu..då skillnaden var 20 kr på 2 års besiktningar....20 kr billigare för 22 år sen, isåfall jäkligt mycket dyrare förr..
 
6 kr ökning per år..MEN vänta var det inte besiktning varje år på mc 1989?:va Det är väl ett ganska sent påfund med bes av hoj(som släpfordon) vartannat år.

Alltså är det isåfall MYCKET billigare nu..då skillnaden var 20 kr på 2 års besiktningar....20 kr billigare för 22 år sen, isåfall jäkligt mycket dyrare förr..


Jo en del kunder som ska besikta släp blir förbannade hur det kan kosta mera att besikta släp jämfört med bil men glömmer helt bort att det är vartannat år.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top