En fet cubanska...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nu när våren sakta börjar närma sig dyker också trådarna med vårdrömmar upp. "Vill ha vår nu så jag kan köra motorcykel!" Och visst, man längtar. Man vill ut till den där speciella vägen man har, vägen med alla mysiga kurvor och sköna krön. Det är en speciell känsla!

När man har varit ute och kört en hel dag och till slut har fler flugor än mellanrum mellan flugorna på visiret, kommer man hem. Vad gör man då? Vad gör man för att verkligen koppla av efter en kanondag i sadeln?

Mitt recept att avrunda den perfekta dagen på börjar vid CD-stället. Det gäller att hitta den perfekta musiken. Sting kanske. "Mercury falling" är en grym skiva! Eller kanske Neil Young med "Harvest".

Fortsätter sen in i köket och plockar fram en espressokopp. Fyller den med hett vatten för att värma upp godset. Häller vatten i espressomaskinen och packar ett filter med finmalet kaffepulver.
Medan maskinen hettar upp vattnet som senare ska bli kaffe går jag ut till humidoren och lyter på locket. Känner de fantastiska aromerna från cigarrerna leta sig in i näsan. Plockar upp en. Klämmer försiktigt på den, luktar på den. Den får det bli i dag. Snoppar av den och går tillbaka till köket.
Vattnet i maskinen har då blivit hett så jag sätter koppen under filtret och knäpper på pumpen. Lyssnar när surrandet från maskinen trycker upp vattnet till 15 bar och ser de svarta dropparna rinna ner i koppen.
Letar fram ett likörglas och fyller det till brädden med cointreau.

Plockar med kaffe, cigarr och likör ut på balkongen och sätter mig ner. Tänder ciraggen och puffar försiktigt på den. Ser när röken sakta stiger upp, smuttar på likören och tar en skvätt espresso. Den skarpa smaken från kaffet bryter av fint mot den söta apelsinlikören. Lägger upp fötterna på balkongräcket och tittar på folk som går förbi på gatan utanför. Livet är trots allt ganska bra! :)

Det är så jag gör när jag vill njuta lite extra av vardagen. Hur gör ni andra? Vad har ni för cermonier och njutelser för att göra livet lite bättre?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vi åker inte utomlands när det är vinter i Skåne.... :fatta!
Vi lider i dom kalla ogästvänliga omgivningarna och längtar efter sol o värme. Allt för att sen kunna njuta ännu mer av vårens och sommarens fröjder.

Fast jag följer gärna ditt exempel, byter bara ut espresson mot vanligt kaffe, Cointreau mot en fin Calvados och cigarren mot lite 80% choklad samt slänger på Eagles "Hell Freezes Over"

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
blacktriple skrev:
Det är så jag gör när jag vill njuta lite extra av vardagen. Hur gör ni andra? Vad har ni för cermonier och njutelser för att göra livet lite bättre?

Tror jag bjuder in mig själv på en kopp espresso och en cuban :tungan

Du gör det inte lättare att härda ut vintern med den storyn.

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Håller med om att en chockladbit saknas. Annars verkar du ha ett finfint recept på god tillvaro :tummenupp

Solid snake

Guest
Efter en hel dags körande på sommaren så sätter jag mig i trädgården med en iskall pilsner i handen och bara lyssnar på tystnaden och njuter av sommaren.

Speciellt i solnedgången är det trevligt.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blir skitfull och odräglig, pissar på byxorna, blir utslängd från krogen, somnar under soffbordet. Vaknar upp, slår i huvudet i soffbordet och undrar vart i helvete man fått tag i trädgårdstomten som ligger bredvid.

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen