en fråga angående motorcyklens placering!

Lurad^

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2006
Ort
Sverige
Hoj
YAMAHA FZ 600 -88
Hej! jag tänkte ta körkort nu i sommar, och nu ska jag ut och övningsköra hela helgen och tänkte passa på och fråga om en sak så jag ejj lär mig fel, Men när man kör på t.ex. en lansväg ska man ligga i bilarnas högra hjulspår då alltså där dom har sitt högra hjul när dom kör, har hört att man alltis ska ligga där förutom i fall man ska svänga vänster då man ska ligga till vänster i körbanan. men har också läst att man ska ligga i mitten av körbanan men det kanske bara gäller vid trafikljus och så???
 

Zedde

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Höllviken
Hoj
GSX-R 1000 -02
Lurad^ skrev:
2153657 Hej! jag tänkte ta körkort nu i sommar, och nu ska jag ut och övningsköra hela helgen och tänkte passa på och fråga om en sak så jag ejj lär mig fel, Men när man kör på t.ex. en lansväg ska man ligga i bilarnas högra hjulspår då alltså där dom har sitt högra hjul när dom kör, har hört att man alltis ska ligga där förutom i fall man ska svänga vänster då man ska ligga till vänster i körbanan. men har också läst att man ska ligga i mitten av körbanan men det kanske bara gäller vid trafikljus och så???


Jag placerar mig i mitten av körfältet. Vill inte ha någon idiot som ska tränga sig förbi mig!

EDIT: Tror också att det är så man ska placera sig :tuttar
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
du ska ligga mitt i körfältet av den anledning som ovanstående har skrivit!

Du har rätt till hela filen, kan va farligt att lägga sig för långt till höger!
 

H_sson

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Göta
Hoj
Ingen
du ska ligga i mitten av körfilen.
ligger du i moppespåret på uppkörning så kan du bli kuggad......
 

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
Lurad^ skrev:
2153657 Hej! jag tänkte ta körkort nu i sommar, och nu ska jag ut och övningsköra hela helgen och tänkte passa på och fråga om en sak så jag ejj lär mig fel, Men när man kör på t.ex. en lansväg ska man ligga i bilarnas högra hjulspår då alltså där dom har sitt högra hjul när dom kör, har hört att man alltis ska ligga där förutom i fall man ska svänga vänster då man ska ligga till vänster i körbanan. men har också läst att man ska ligga i mitten av körbanan men det kanske bara gäller vid trafikljus och så???

Du skall ligga i mitten, placering görs dock vid sväng! Tänk på att där det är utmarkerade linjer, t.ex. inne i stan pilar rakt fram eller dyl! Där görs inga placeringar.



:banana
 

MoYa

Made In Chile
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Kinna
Hoj
CBR 954 -02 :)
Här har du
 

Bifogat

  • placeringar.jpg
    placeringar.jpg
    109.3 KB · Visningar: 1,493
  • placering.jpg
    placering.jpg
    72.4 KB · Visningar: 187
Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Luktar lite galet här, det finns förövrigt inga bestämmelser för var i körfältet du ska ligga, men i bilarnas högra hjulspår rekommenderas av alla mc-lärare jag har träffat hittills, detta betyder ju inte att du ligger i "moppespåret", utan rätt så nära mitten i körfältet, dock något närmare väggrenen än mitten av vägen. (Förstod någon det där ?) Dessutom måste du ju till exempel när du kör förbi hus (mindre landsväg) eller skogspartier röra dig ut till vänster i körfältet.

Ska leta upp någon fin bild som styrker mina tankar. :)

MoYa skrev:
2153692 Här har du

För bövelen, det där är ju tätortsplacering..

Edit;
Hittar ingen bra bild, MEN, i tätort, i mitten av körfältet, på landsväg, något till höger i körfältet s.k "bilens högra hjulspår". :fakta
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lurad^ skrev:
2153657 Hej! jag tänkte ta körkort nu i sommar, och nu ska jag ut och övningsköra hela helgen och tänkte passa på och fråga om en sak så jag ejj lär mig fel, Men när man kör på t.ex. en lansväg ska man ligga i bilarnas högra hjulspår då alltså där dom har sitt högra hjul när dom kör, har hört att man alltis ska ligga där förutom i fall man ska svänga vänster då man ska ligga till vänster i körbanan. men har också läst att man ska ligga i mitten av körbanan men det kanske bara gäller vid trafikljus och så???
På uppkörningen tror jag att det är mitt i som gäller. Men i verkligheten, i tät motorvägstrafik runt tex Sthlm, där avstånden ofta äts upp var sig man vill eller inte, kan det vara bra att inte ligga mitt emellan framförvarande bils hjulspår. I synnerhet inte bakom tunga fordon. Gränslar lastbilen en sj-pall, död grävling eller annat som ligger på vägen så får du mycket att ta it tu med på en gång. Själv försöker jag naturligtvis att hålla avståndet och allt det där. Men man ska ändå tänka på det. Det behövs så lite för att vurpa på hoj kan jag säga.

Mvh
Jörgen
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
lorkan skrev:
2165315 Hittar ingen bra bild, MEN, i tätort, i mitten av körfältet, på landsväg, något till höger i körfältet s.k "bilens högra hjulspår". :fakta


Fel
du ska ligga mitt i din körbana
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
AleX skrev:
2165410 Fel
du ska ligga mitt i din körbana

Fel, det finns inget ska, lämpligast är att ligga i "bilens högra hjulspår", att ligga mitt emellan bilens vänsta å högra (mitten alltså) är ingen lika bra idé, eftersom olja etc från bilarna hamnar där. :mattias

NoPinky skrev:
2165384 Låter mer som lärare för EU-moped, än för MC...

Låter som att du sov under din mc-utbildning, om du nu har körkort ? :)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har en kompis som kuggade på grund av att han låg till höger.. man ska ligga i mitten!

Jag föredrar att ligga nästan i bilarnas vänstra hjulspår för om bilen får för sig att bromsa kraftigt så är det lätt att väja och köra om, eller om det skulle vara så att bilen "gränslar" något så missar man det.

Om det är trafikfritt så ligger jag alltid i mitten
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Verkar ju glasklart det här...*ironi*
Det du säger lorkan är precis som de sa till mig när jag körde på körskola för 100 år sedan.

Från vilket år kommer dina uppgifter? Jag har märkt att så mycket ändrar sig hela tiden, så man kan aldrig vara säker när det gått några år....

När kuggade din kompis ev1te?

Intressant tråd iaf.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Själv kör jag aldrig till höger i körfältet då det är lättare för alla andra fordon
i trafiken att missta mig med en moppe!
Jag märker faktiskt stor skillnad med att ligga i vänstra bilspåret gämfört
med att ligga i mitten!
(Även om man på uppkörningen ska köra "rätt" så i "riktiga" livet så rekomenderar jag
ej att ligga till höger)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Båda sätten är både rätt och fel beroende på förhållanden.

Jag lärde mig enligt denna princip. Vid 50 km/h eller lägre (tätort) kör håller man mitt i sin körbana, vid 70 km/h eller högre (landsväg) håller man till höger hjulspår.
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Min lärare sa till mig att ligga i mitten av filen alltså mitt i mellan hjulspåren.
Gjorde så på uppkörningen och det va inga problem.
 

Snowman89

Guest
carleson skrev:
2171666 Verkar ju glasklart det här...*ironi*
Det du säger lorkan är precis som de sa till mig när jag körde på körskola för 100 år sedan.

Från vilket år kommer dina uppgifter? Jag har märkt att så mycket ändrar sig hela tiden, så man kan aldrig vara säker när det gått några år....

När kuggade din kompis ev1te?

Intressant tråd iaf.
När jag körde upp ( 5 oktober 2005) så hade jag blivit tillsagd att ligga i mitten, för att ligger man till höger så kan bilarna åka upp bredvid och ligga och åka där (liite extremt kanske men men...)
 

pwracing

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2006
Ort
norrut
Hoj
SUZUKI VZ800
ligg i mitten,..gärna något till vänster o ta så stor plats som du kan, för att markera dig själv på ett sätt som ger dig mest uppmärksamhet, annars kan du lätt bli uppfattad som tex mopedist,...utgå ifrån att folk som kör bil, inte bryr sig om att du överhuvudtagen finns, eller rättare sagt skiter i att du finns,....var försiktig och beräkna ev risker så tidigt som möjligt, för att dina medtrafikanter missbedömer oftast din hastighet.
kort sagt, - kör med utpräglat bra självförtroende o visa dig säker, så kommer du att klara kortet!,.. :tummenupp
 

njelger

Guest
oavsett vad som gäller på uppkörningen så gäller det att hålla sig i mitten. Håller man 1 cm till höger anser 99% av Suvarna i stockholm att de har rätt till din plats i körfältet...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top