en fråga angående motorcyklens placering!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
I mitten! Annars räknas man som moped i bilförarnas ögon.

Ngt som inte hör till trådstartarens fråga men väl till ämnet placering.
Är om man kör med flera hojar, då brukar jag se till att den som ligger sist ligger till vänster om mitten. Sedan "sicksackar" man övriga hojars placering för att utöka manöverutrymmet om ngt händer. Men sista hojen vill jag ska ligga till vänster för att hindra att bildårar tränger sig förbi. Rätt eller fel, sunt förnuft och det känns rätt för mig och dom jag kört med iaf.
Bilister är som älgar, blinda och döva älgar.... se det så och du kommer förhoppningsvis ha många år bakom styret :tummenupp
//Tobbe

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Vad jag fått lära mig av min körskolelärare är att man ska ligga i mitten av körfältet eftersom man skall ta upp stor plats så inte bilar kan tränga sig förbi en.
Har själv inte körkort än men på uppkörningen kommer jag definitivt att ligga i mitten av körfältet oavsett om det är i tätort eller ute på landsväg eller motorväg.
Kör man däremot i tätort med bilar parkerade till höger i samma färdriktning som man kör bör man köra något mer till vänster, alltså nära mittlinjen för att undvika att en bildörr plötsligt öppnar framför ögonen på en eller så att man har chans att stanna/väja för ett utspringande barn eller dylikt.

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Fz1-N -08
fick lära mig på landsväg: mitt emellan mitten och bilens högra hjulspår.. alltså en tredjedel av körfältet från höger sett. om du fattar :)

nogiE

jag är jag och du är du
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
letar....
Jag får väl blanda mig oxå...
Jag har för mig att man ska ligga lite till vänster om mitten...
Alltså, om du kör bil så blir det förarsätets placering, där ska du ligga med hojen....

Men..... alla vet bäst själv...... där man kommer om lättast, stadstrafik med två filer t.ex, mitt på linjen...... :D

Warlock

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
None for the moment
När jag tog lappen fick jag bannor av läraren för att jag låg till vänster och "satt bakom ratten" han påminde mig jämt att man "skall ligga i mitten för att markera att man har lika stor rätt till vägen som en SUV" Till höger ligger man bara om man ämnar att göra en höger sväng för att visa bakomvarande att jag tänker sticka av här (kan förstärkas med blinkers som är monterade original på alla nyare hojar men som oftast offras för ett coolt intryck alt sällan används av sh åkare). Tack för ordet.

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
ZX7R -96
Flera olika svar och lika många rätt antar jag.
På körskolan säger de att man ska ligga lite till vänster om bilarnas högra hjulspår. Det blr väl mitt emellan mitten och högra hjulspåren.
Men det har väl lite att göra med hur bred vägen är osv. Variererar nog från skola till skola....

Jag ligger oftast i mitten om det inte blir för mkt plats på insidan.
Risken finns ju att ngn galen bilist försöker tränga sig upp på ens högersida. :gnissla

Inte för att det är så ofta en bil kommer så nära, men det händer.

Sist det hände var för ngn vecka sedan. Hade några bilar framför mig innan en rondell och en bakom mig.
Han bakom låg äckligt nära, och jag tände bromsljuset för att visa att han låg för nära. (upprepade ggr)
Tror ni han fattade? Näää, just det.
I rondellen gasar han till och lägger sig skitnära. Han var max 1 meter bakom.
Eftersom jag gett honom ett par chanser så surnar jag tilll rejält och efter rondellen ger jag honom fingret och drar om alla framför. (det var fritt såklart)

Moget beteende, jag vet, men jag hatar folk som ska ligga klistrade i röven på en. Enda gången jag inte bryr mig är när jag jobbar.
Med 60ton märker jag inte om det smäller i bak...då kan de ligga där o trycka bäst f-n de vill. :banana

OBS - Jag är ingen som brukar ge folk fingret i trafiken titt som tätt, utan jag brukar ha stort tålamod, men ibland surnar jag till.
Svårt att återge situationen rättvist i text, men han var ett PUCKO!
Blev lite O.T.... :va

Kör som om alla andra är puckon. Ha god fantasi och förvänta dig det värsta.
Kör inte bara åt dig själv, utan åt alla andra också...

//Anders

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Även om det var en evighet sedan jag tog körkort undrar jag hur körskolelärare kan säga att man skall ligga till höger om mitten. Jag vinglar fram mellan mitten och vänster hjulspår, det känns tryggt. Ta plats annars tar någon annan din plats och du förpassas till andra sidan. Risken ökar dessutom att förväxlas med en moped i höger hjulspår. Ni som skall ta körkort, lyssna inte på mig, det här är bara vad jag tycker :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln