En fråga jag aldrig fått svar på

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Försäljaren kan vi kalla den svarta demonen "micke" och jobbade på en mc firma som numera är nerlagd. Nåväl, var lite små sugen på att ta bort cdi strypningen från min blöddrande rs. Gick in på deras firma och undrade hur man gjorde, fick till svaret att de inte fick utge detta. Aja tänkte jag och frågade om det var svårt att göra själv. Handlaren säger då: Ja det är väldigt svårt och man måste justera REEDVENTILERNA!? :rofl WTF va fan menar han med det? :hihi

Last edited:

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
mr malossi in da house:
Försäljaren kan vi kalla den svarta demonen "micke" och jobbade på en mc firma som numera är nerlagd.

Tror nog redan att du svarat på din fråga där.....

Seriöst så har även jag stått bakom disken in den lådan (långt innan det gick åt skogen) och som du kanske märkte gav jag inte mig in i diskussionen här om någon som höll på att karva i sin CDI box, det är en överrenskommelse vi har med Aprilia att vi inte ger ut information om hur man klipper eller gör det i CDI'n då detta gör hojen olagilig enligt typningen, skulle Bilprovning få för sig att kolla avgasvärden eller buller vid förbikörning passerar hojen inte det testet och det vore ju tråkigt för kunden. Det där med "justera reedventilen" är bara vanligt "Micke-släja-på-kunden-snack" och har ingen förankring i verkligheten.....

På hojarna vi hyr ut som Rent-A-Racers till 125Junior åkarna kilpper vi alltid CDI boxen då dom bara ska gå på bana.....

DP says: Som Aprilia handlare har man lite etiska åttaganden också....

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
DP skrev:
På hojarna vi hyr ut som Rent-A-Racers till 125Junior åkarna kilpper vi alltid CDI boxen då dom bara ska gå på bana.....

Är det tillåtet?

Har funderat lite på det, eftersom ni gör det så anntar jag att det är det.
Är det tillåtet eftersom det inte höjjer toppeffekten?

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
andersjohansson in da house:
Är det tillåtet? Har funderat lite på det, eftersom ni gör det så anntar jag att det är det. Är det tillåtet eftersom det inte höjjer toppeffekten?

I 125Junior får man bara åka med helt standard hojar, man får byta munstycken & drev, man får inte byta till tunnare kedja, man får inte koppla bort Euro2 avgasreningen (slang från airbox via ventil till avgasröret) men man får klippa bygeln i CDI för att hojen används bara på bana och dom klarar bullernivån för racing ändå. Precis som du säger, det ger ingen effektöking eller ökning av toppfart det gör den bara lite lättare att hantera run 5.000rpm så då är det ok...

DP says: På våra Rent-A-Racers är alla klippta och i princip alla som har egna hojar har gjort det....

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy