En "Friday Fail" på min bekostnad... ?

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Shit happens!
Var lite förvånad att min KTM 300 TPI tjuvstannade så här - väldigt ovanligt.
Åkte KTM 450s förut och det hände lite då och då - är ju inte byggda för att puttra runt så här.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Så skall det seut skall man göra en fadäs skall den vara ordentlig.

Japp jag har hoppat av en ram i en Yamaha yz 250 så det går även på Yamaha.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Shit happens!
Var lite förvånad att min KTM 300 TPI tjuvstannade så här - väldigt ovanligt.
Åkte KTM 450s förut och det hände lite då och då - är ju inte byggda för att puttra runt så här.
Skulle rekommendera att flytta insprutet till innan reed vavle och samtidigt göra något som kallas för air screw mod. Tyvärr är dessa tpi hojar inställda från fabriken att såklart klara miljökraven. Vilket resulterar i lite ojämn/svag tomgång.

Tomgångsskruven som kom original är inte som en vanlig tomgångskruv. Den släpper bara in mera luft. Finns och läsa mera om detta. Är dock ingen expert. Köpte en ny Ktm 300 igår dock ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tomgångsskruven som kom original är inte som en vanlig tomgångskruv. Den släpper bara in mera luft.
Det låter som att du utelämnar något. En luftskruv påverkar det vakum som uppstår i tomgångskretsen. Det är det vakumet (justerbart med luftskruven) som drar upp bränsle från flottörhuset. Som du beskriver det verkar det som att mängden bränsle är konstant medans luftmängden styrs av luftskruven. Ingen Keihin eller Mikuni fungerar på det konstiga sättet.
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Skulle rekommendera att flytta insprutet till innan reed vavle och samtidigt göra något som kallas för air screw mod. Tyvärr är dessa tpi hojar inställda från fabriken att såklart klara miljökraven. Vilket resulterar i lite ojämn/svag tomgång.

Tomgångsskruven som kom original är inte som en vanlig tomgångskruv. Den släpper bara in mera luft. Finns och läsa mera om detta. Är dock ingen expert. Köpte en ny Ktm 300 igår dock ?
Tack, men jag kör med en Coober ECU numera så känner inget behov längre av att justera tomgången. Något jag varmt kan rekommendera!
Inte bara för effekten - utan även för driftsäkerhet en. ”Alla” proffs kör med Coober och så jag! ?

Grattis till en grym hoj!

när du börjar fundera på ny fjädring kolla med RG3 Scandinavia och hälsa från mig.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Det låter som att du utelämnar något. En luftskruv påverkar det vakum som uppstår i tomgångskretsen. Det är det vakumet (justerbart med luftskruven) som drar upp bränsle från flottörhuset. Som du beskriver det verkar det som att mängden bränsle är konstant medans luftmängden styrs av luftskruven. Ingen Keihin eller Mikuni fungerar på det konstiga sättet.
Dessa hojar har insprut och jo tyvärr justerar man bara luft och inte bränsle med den skruven. Så även om tomgången blir högre är den fortfarande svag på tomgång
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Tack, men jag kör med en Coober ECU numera så känner inget behov längre av att justera tomgången. Något jag varmt kan rekommendera!
Inte bara för effekten - utan även för driftsäkerhet en. ”Alla” proffs kör med Coober och så jag! ?

Grattis till en grym hoj!

när du börjar fundera på ny fjädring kolla med RG3 Scandinavia och hälsa från mig.
Coober, det som gäller? Var inne på en GET ecu och flytta sprutet. Det är det jag först ska göra i alla fall. Flyttar man sprutet kan man ha lite olja i tanken i förebyggande syfte.
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Är du inte på absoluta världstoppen hade jag inte brytt mig om att flytta sprutet.
Finns ingen anledning att blanda i någon extra olja i soppan, särskilt inte om du kör Coober. Vet inte hur det är med GET.

Om du ska kika på något så är det kylarslangen nere till vänster som skaver hål efter ett tag och att TPS sensorn på vänster sida är väldigt utsatt så skaffa ett skydd till den.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top