En gång för alla: Kökörning

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Har en diskussion här på jobbet om hur det är med kökörning. Får man eller får man inte smita före?

Vet att diskusionen har varit uppe förr, men det verkar som att det inte är någon som riktigt vet säkert. Jag skulle vilja ha någon form av "bevis" på att det är lagligt...

Hjälp mig nu!!!! :Bugar :Bugar :Bugar

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Om bilarna står still får du köra förbi. "Passerande av hinder"

Men vad vet jag, jag har ju inget körkort.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
EBS skrev:
Om bilarna står still får du köra förbi. "Passerande av hinder"

Men vad vet jag, jag har ju inget körkort.

Civilpolisen blev inte glad när jag körde om en kö som låg bakom en traktor i en rödljuskorsning...
han sa att han kunde ta mitt körkort om han ville men det gjorde han inte..
Nu i efterhand e jag pissedoff han kunde inte göra att skit förutom att ge mig böter för jag körde över en heldragen linje.. :kocko

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Gallianoman skrev:
Har en diskussion här på jobbet om hur det är med kökörning. Får man eller får man inte smita före?

Vet att diskusionen har varit uppe förr, men det verkar som att det inte är någon som riktigt vet säkert. Jag skulle vilja ha någon form av "bevis" på att det är lagligt...

Hjälp mig nu!!!! :Bugar :Bugar :Bugar

Du får köra om bara det sker på ett trafiksäkert sätt!

Är det en heldrag mitt linje så får du köra om men du får inte korsa den, eller köra på den!

Så har jag hört...

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
H-D, Choppa
Samtidigt finns det ju en bra instruktionsvideo om hur detta går till : GhostRider.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
En kö är en kö och inte ett "hinder".
Alla har sin plats i kön och så även två-hjuliga fordon.
Omkörning skall ske till vänster och inte höger om ett fordon som t.ex. på väggrenen, spelar ingen roll vad hastigheten är.

Däremot så ser de flesta poliser mellan fingrarna på körning mellan bilar i köer o.s.v. så länge kön står stilla och inte rör sig.
En uttråkad mc-trafikpolis skulle garanterat spika en bot i pannan på vem som helst om denne har tid att ingripa vid omkörning i kö, en bil-trafikare förmodligen inte eftersom oredan i kön bli nog kaotiskt om polisen slår på blåjlus och ska tuta sig fram i en redan chookad kö.

Mina egna erfarenheter från att blivit stoppad och vid andra tillfällen frågat polisen är just att -rullar kön så kommer vi ta dig, står bilkön stilla så kör om jävligt försiktigt så är det ok, men kör då inte om på väggrenen för den kan behövas åt uttryckningsfordon.

Inte för att jag bryr mig på nåt sätt av ovan text då jag själv kör mellan bilarna som en kryssningsmissil i varenda kö jag kan hitta :arsele , men du frågade ju :kocko

/Nitous

Last edited:

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
AleX skrev:
Civilpolisen blev inte glad när jag körde om en kö som låg bakom en traktor i en rödljuskorsning...
han sa att han kunde ta mitt körkort om han ville men det gjorde han inte..
Nu i efterhand e jag pissedoff han kunde inte göra att skit förutom att ge mig böter för jag körde över en heldragen linje.. :kocko

kör du över heldragen e du ute å seglar.. då blir du av me kortet...
man får aldrig korsa en heldragen linje... :fakta

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Fluxir skrev:
kör du över heldragen e du ute å seglar.. då blir du av me kortet...
man får aldrig korsa en heldragen linje... :fakta

Nja för at göra allt klart jag skulle köra om en kö med en traktor i fronten det va rött ljus och när jag närmade mig sista bilen i kön dvs längst bak slog de om så jag drog på o tog filen som går åt vänster och drog för bli hela kön för att öka marginalerna enligt mig kunde han bara gett mig böter :va

pburman

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
ZX-12R 2004
Håller med Nitrous m fl om att det är OK så länge det sker med sans och förnuft. Blev själv stoppad i utgången av brommaplansrondellen i Stockholm på väg in mot stan en morgon härom sommaren för att ta emot en böteslapp för fortkörning på väg in mot rondellen. OK, shit happens, och mc-snuten var inte onödigt grinig, han bjöd på några km/h så pass att jag fick behålla lappen :)

Till saken hör att jag sista biten fram till rondellen hade legat mitt emellan körfälten och fortsatt i det läget genom hela rondellen och ut till lyset där han sög mig. När pappersexercisen var avklarad frågade jag vad som gällde för sånt, och han sa att så länge det inte sker på ett idiotiskt sätt kommer ingen att bötfälla för det. Man får va gla' för det lilla som flickan sa...

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
I min värld, så som jag ser den, så om det finns plats i körfältet, och mna inte kör för fort, så måste det väl för fan vara ok att köra om. Det är ju bara en vanlig omkörning egentligen, fast flera bilar på rad.
Så kör jag iallafall, det är en förmån med motorcykelåkning att man kan smita lite imellan, stå i kö är för bilister.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Nu när det snackas om att köra mellan köer så måste jag berätta en vidrig grej som hände brorsan.

Var som vanligt kö på norrtäljevägen strax innan roslagstulls rondellen.
Så han körde "kanske inte så lugnt" mellan köerna. Rätt vad det är, så flyger en lastbilsdörr upp!! Men han hinner i sista sekund...eller ja sista hundradel, på något jäkla sätt missa dörren. Efter en kortare pratstund med chauffören, så kan han bara konstatera att chauffören kastat upp lastbilsdörren medvetet bara för att han körde mellan köerna. :kocko

En lastbilsdörr hamnar i ganska otrevlig höjd, när man sitter på en R-hoj. :död

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT-07
Nitrous skrev:
Omkörning skall ske till vänster och inte höger om ett fordon som t.ex. på väggrenen, spelar ingen roll vad hastigheten är.

Det där stämmer inte riktigt längre, jag pratade med en MC polis om det. Ha sa att sedan det blev tillåtet att köra om i högerfil på vägar med max 70 gräns, så finns det ingen regel att använda mot en MC som kör om mellan filerna och inte korsar heldraget. Däremot är det i princip förbjudet att köra om till höger om bilarna i högerfilen.

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Nitrous skrev:
En kö är en kö och inte ett "hinder".

Däremot så ser de flesta poliser mellan fingrarna på körning mellan bilar i köer o.s.v. så länge kön står stilla och inte rör sig.
En uttråkad mc-trafikpolis skulle garanterat spika en bot i pannan på vem som helst om denne har tid att ingripa vid omkörning i kö, en bil-trafikare förmodligen inte eftersom oredan i kön bli nog kaotiskt om polisen slår på blåjlus och ska tuta sig fram i en redan chookad kö.

Mina egna erfarenheter från att blivit stoppad och vid andra tillfällen frågat polisen är just att -rullar kön så kommer vi ta dig, står bilkön stilla så kör om jävligt försiktigt så är det ok, men kör då inte om på väggrenen för den kan behövas åt uttryckningsfordon.

Inte för att jag bryr mig på nåt sätt av ovan text då jag själv kör mellan bilarna som en kryssningsmissil i varenda kö jag kan hitta :arsele , men du frågade ju :kocko

/Nitous
nyfiken, var hittade du din avatar?
kan man ladda bakrundsbild till mob på samma ställe? :confused:

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Rammstein skrev:
Nu när det snackas om att köra mellan köer så måste jag berätta en vidrig grej som hände brorsan.

Så han körde "kanske inte så lugnt" mellan köerna. Rätt vad det är, så flyger en lastbilsdörr upp!! Men han hinner i sista sekund...eller ja sista hundradel, på något jäkla sätt missa dörren. Efter en kortare pratstund med chauffören, så kan han bara konstatera att chauffören kastat upp lastbilsdörren medvetet bara för att han körde mellan köerna. :kocko

Det är sådana idioter man är rädd för.

Min farsa råkade ut för något liknande när han kryssade med vespan. Fast där girade bilen ut så att han körde in i framskärmen på bilen och åkte i gatan. Bilen stannade inte farsan fick lite blåmärken inte så farligt, men ändå.

Riktiga dårar finns det så se upp!

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Gallianoman! Det är ju du ju! Här också! Mannen som inte tvättar hojen, eller hur! :yoparty

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Rammstein skrev:

Sicken idiot :kocko

Om det kommer en mc när jag kör med lastbilen så ser jag till att flytta mig lite i sidled så han verkligen kommer förbi.

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
MrGooFy skrev:
Om det kommer en mc när jag kör med lastbilen så ser jag till att flytta mig lite i sidled så han verkligen kommer förbi.
Sånt vill man höra :tummenupp. Gör samma, även om man bara blir omkörd i bil :).
/F. :angel

gulingen

Börjar få upp den
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
en vit blå
Det är inte till låtet att köra om vid en bil kö varken till hö eller vänster DvS
om inte den ena kön går fortare än den andra

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
cbr 1000 skrev:
Det är inte till låtet att köra om vid en bil kö varken till hö eller vänster DvS
om inte den ena kön går fortare än den andra
Ha de du in te ha ft en så tre vlig hoj och bo stads ort så ha de jag kom mit med nå got dum t in lägg om sär skri vning här, istä llet för att av krä va bev is på att det du pås tår är sant ;)
/F. :mattias

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Rammstein skrev:

Sånna e d misshandel på tills de gråter eller kissar på sig....

750RR

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...