En grönis behöver hjälp med MC ställ!

b0bo

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
1988, Yamaha FZ 750
Hej!

Köpte hoj igår, har inget kort än men de ska tas inom kort.
Som rubriken lyder så behöver jag lite hjälp.
behöver något att åka i.
hälst inte skinn trotts att de är de bättre skyddet.
vad ska jag ha och vad är bra?
Jag har:
Crivit? ryggplatta.
PMC Handskar
Airoh AR 300 hjälm
Yamaha FZ 750

nu behöver jag resten. och de skulle inte skada med tips eller länka mig till något i köp och sälj delen =)

MVH.

Last edited:

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
köp ett gortex vatten/vindtätt , då klarar du dig bra , jag gjorde misstaget o körde med mitt skinn i europa i sommras
ett jäkla bök med regnställ av o på

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
pga övningskörning =) de blir mycket stanna, mkt snack och då skinn andas så grymt dåligt kommer man att rinna bort =) med skinn blir de absolut när kortet är taget ^^

Eller köp en perforerad skinnjacka och ett par kevlarjeans, så får du det bästa av båda världar.
Jag kör med denna: (Alpinestars NYC Leather Jacket) Kanonbra!
Alpinestars-NYC-Big.jpg

Finns på fcmoto för en vettig peng. Själv kör jag aldrig i regn, så vattentäthet är inget krav på min utrustning.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
pga övningskörning =) de blir mycket stanna, mkt snack och då skinn andas så grymt dåligt kommer man att rinna bort =) med skinn blir de absolut när kortet är taget ^^

Perforerat skinn funkar bra nog (om inte bättre) med. När det blir att stå stilla blir det genast ungsbakning i stället nästan oavsett vad du har. Jag har kevlarjeans och crossskyddsjacka men svettas friskt i dem varma dagar vid rödljus ändå...

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09

Tycker mitt skinnställ nästan är kallare än mitt goretex. Beror på att jag har luftfickor överallt i skinnstället (armhålan, knävecken osv) Framförallt i högre hastigheter, blir det rent ut sagt kallt.

Köp det snyggaste skinnstället nu direCKT! och plågas lite i lågfarten, så kommer du njuta desto mer sen när du får köra landsväg.

Mimmi

Mimmi
Gick med
9 Dec 2004
Hoj
Honda CBR 600RR
Med tanke på hur vädret har varit så har det inte varit någon direkt värme här, så du kanske klarar dig med skinn ändå :)
Visserligen så har det inte varit uppehåll heller... :gnissla

b0bo

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
1988, Yamaha FZ 750
tack för alla svaren =) de kan nóg vara bra med skinn som i princip alla säger, men tyvärr är de svårt att hitta billiga. om de skiter sig med kortet exempelvis om jag mot förmodan skulle tröttna eller av annan anledning inte kan ta de så känns de dumt att slänga ut för mkt pengar.. ska iväg och köpa ett ställ omorgon allväder. slitet och så men fungerar som övningsställ.. lär väll tänka både en och två gånger innan man drar ut på motorvägen i de stället dock.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Ångrar absolut inte att jag köpte Lindstrands STR - ställ. Vattentätt och bekvämt och snyggt.
Medan polarna blir dyblöta i sina skinnställ varje gång vi är ute och åker (med tanke på att det regnar varje dag i Sverige) så håller jag mig torr och njuter liiiiite extra av åkningen iaf :)

Hellre torr och bekväm, än blöt och sportig.

50680000-PP.jpg
taal-byxor-st-2xl.png

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Kronan Cykel
hej. du ja beställde en hjälm på FC igår. och du skrev att dom va snabba men de har inte kommit något än...

skojar lite. hur lång tid brukar de ta? något du minns?

Min kompis beställde på lördag, han fick det på Torsdag el Fredag.:musik

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tycker mitt skinnställ nästan är kallare än mitt goretex. Beror på att jag har luftfickor överallt i skinnstället (armhålan, knävecken osv) Framförallt i högre hastigheter, blir det rent ut sagt kallt.
Luftfickor? :va Hur mycket för stort är ditt skinnställ egentligen? Eller menar du att du har bra ventilation där?

tack för alla svaren =) de kan nóg vara bra med skinn som i princip alla säger, men tyvärr är de svårt att hitta billiga. om de skiter sig med kortet exempelvis om jag mot förmodan skulle tröttna eller av annan anledning inte kan ta de så känns de dumt att slänga ut för mkt pengar.. ska iväg och köpa ett ställ omorgon allväder. slitet och så men fungerar som övningsställ.. lär väll tänka både en och två gånger innan man drar ut på motorvägen i de stället dock.
Du skrev ju att du ska köpa tygställ nu och skinn sen, det blir ju ännu dyrare än att köpa ett skinnställ nu och skippa tygstället ;)

Motorvägen är nog ett av som säkrare ställena att köra hoj på, inga kurvor, inga korsningar, alla kör åt samma håll, inget rullgrus osv. Så jag skulle säga, kör motorväg, men ge fan i krokvägar och stadskörning med tygstället...

Baldec

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2012
Hoj
BMW F800ST -12
Kan starkt rekommendera BMW's Atlantis 4 skinnställ för alla skinnälskare som även vill ha ett ställ som klarar en jävla massa regn. Det är inte gratis får man väl erkänna men sjukt skönt att ha ett skinnställ som man kan köra i regn med. Blir inte för varm i soliga dagar, så vida man inte står still så klart, men håller ändå helt ok temp. Körde från Göteborg till Stockholm efter midsommar och skulle kolla hur bra det klarade sig i regn, man är ju ändå lite skeptisk till att det ska fungera så bra. Prognosen sa att det skulle regna till Jönköping och sen vara uppehåll resten av sträckan. Trots att det regnade hela vägen fram till Nyköping så var jag torr när jag kom fram till Stockholm. Jönköping, Nyköping... Slutade ju på ping åtminstone...

b0bo

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
1988, Yamaha FZ 750
Luftfickor? :va Hur mycket för stort är ditt skinnställ egentligen? Eller menar du att du har bra ventilation där?

Du skrev ju att du ska köpa tygställ nu och skinn sen, det blir ju ännu dyrare än att köpa ett skinnställ nu och skippa tygstället ;)

Motorvägen är nog ett av som säkrare ställena att köra hoj på, inga kurvor, inga korsningar, alla kör åt samma håll, inget rullgrus osv. Så jag skulle säga, kör motorväg, men ge fan i krokvägar och stadskörning med tygstället...

Absolut är de så men jag menar bara att de känns lite sådär att köpa ett ställ för flera tusen OM de skulle hända att de inte blir något kort.. fick hem ett handledar godkännande idag och köpte ett ställ igår billigt som fan. inte några super grejer men borde klara en eller två vurpor =P sitter iaf bättre än dom ställen man lånar på körskolan ^^

Nu kommer de en ny fråga.. ska besikta hojen innan vi kan öva på den. jag skulle vilja veta vad jag bör kolla extra noga för att slippa onödigt nedslag. någon som har ett tips?

de jag behöver nu är skor. är de någon som har erfarenhet av låg/hög skor vad är SKÖNAST att köra i? höga boots är ju självklart ett bättre skydd. och är de någon som har tips på vilka skor man ska ha och vad man ska tänka på vid köp av skor?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med tanke på att man har skydden för att de ska skydda är ju höga skyddskor bättre än låga, eftersom att de ger mer skydd, bland annat för att de skyddar mot vridning och slag längre upp.
Och om du lägger hojen (vilket är en väldigt stor risk att göra, i princip alla gör det) så finns det en inte helt försumbar risk att du får foten under hojen, då är det skönt med en stabil stövel som skyddar ordentligt. Skydden har du inte för syns skull, de är där för att undvika skador.
Med det sagt funderar jag emellanåt på att skaffa ett par låga skyddskor istället för de höga som jag har nu, enbart för att de höga är så förbannat varma... Men jag har hittills låtit bli för att jag känner att jag inte vill sabba mina fötter mer än vad jag gjort redan. Lite fotsvett är lätt värt att slippa halta runt med kryckor i några veckor.

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Tjena, Har själv en FZ 750. Jävligt nice hoj att äga!

Själv köpte jag det mesta över nätet förutom ryggskyddet som jag tog och inhandla från biltema.
Köpte mig ett helställ från skydewears för 2000 kronor inklusive frakt. Då fick jag den även sydd efter mig. 2 veckor tog de från beställning tills ja hade den hemma.

Ett liknande ställ i butik ligger på runt 10 000 kronor. Kvaliteten på stället var förvånadsvärt bra!

b0bo

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
1988, Yamaha FZ 750
Tjena, Har själv en FZ 750. Jävligt nice hoj att äga!

Själv köpte jag det mesta över nätet förutom ryggskyddet som jag tog och inhandla från biltema.
Köpte mig ett helställ från skydewears för 2000 kronor inklusive frakt. Då fick jag den även sydd efter mig. 2 veckor tog de från beställning tills ja hade den hemma.

Ett liknande ställ i butik ligger på runt 10 000 kronor. Kvaliteten på stället var förvånadsvärt bra!

Jag läste att biltemas ryggskydd fick väldigt dålig kretik i ett test. däremot blev Lidls Crivit ryggskygg väldigt bra rankad. endast Lidls Crivit för 250kr och något annat märke minns inte vilket för 1250kr blev godkända för klass II

va de ett skinnställ du köpte? mvh:fyllisar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...