En historia från idag...

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Det borde även jag göra nu när garantin har gått ut.
 

mali78

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er6-n
Det känns ju självklart tycker jag också! Framför allt var det ju inte fel på mjukvaran som fanns i hojen innan jag lämnade in den...

Höger blink + höger blink + 3 sek tuta borde funka! :D


Deadmetal skrev:
Bara en reflektion, borde dom inte se till att ha en stabil mjukvara hemma, som man vet fungerar, istället för att prova sig fram :va

Man åker väl dit för att få hojen servad, inte stående på verskstan.

Finns det ingen ctrl + alt + del, funktion på Trajan så du kan boota om den? :D
 

Gabor

Guest
vill inte säga något, men efter att janne stack för 5 år sedan så.... :arsele åt hel verkstads delen.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Sist jag var där så var det för att balancera bakdäcket!
Hade varit ute och åkt hela dagen, och fick åka in och balancera backdäcket
för det vibrerade ruskigt mycket! (en vikt måste ha ramlat av under dagen)
Så efter 45 min och 200:- fattgiare så var det som ett nytt bakdäck!
(då monterar dem av hjulet osv osv) :tummenupp
Fast har haft flera dåliga erfarenheter än posetiva därifrån ; (
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja, jag säger ingenting - så har jag ingenting sagt... :rolleyes:

/servar själv och har ingen mjukvara i cyklarna
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Lucky Luke skrev:
Nä de é klart, det gör jag själv eller på JHAM

JHAM är kanon på service, jag servar min BMW där och har aldrig råkat ut för varken dålig service eller jobb. :tummenupp
 

mali78

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er6-n
Nu är hojen tillbaka i stan! Det tog 2 veckor!

Det visade sig inte vara nåt mekaniskt problem utan att "databoxen" var paj. Hur som helst sitter det en ny box i hojen nu och den går förbannat bra! Lite trassel med låg tomgång men enligt Sulas är lamdasonden som sköter det och den ställer in sig själv efter ett tag. Hoppas på det...

Nu återstår bara en resa till i år, till garaget i Västerås. Hoppas att det blir nån dag med lite varmare väder och torra vägbanor.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Detta är en anledning till att jag gör allt på mina hojar själv (och att jag kan, förstås). De enda gångerna vi lämnat in hojarna på verkstaden är för förstaservicen. Då skickade jag med den oljan det skulle vara så de kunde slå i den istället för den oljan de ville hälla i.

Värst var när min flickväns ER-5 servades. Jag körde hem den efter servicen och skulle stanna till och tanka då jag upptäckte att bakbromsen inte fungerade. Vid en närmare koll såg jag att de , på en 97 mil gammal hoj, justerat kedjan och missat att följa med med bromsstaget (trumbroms). Kedjan var ju naturligtvis för slak efter justeringen, så det var bara att spänna rätt den igen. Ventilerna tickade, vilket de inte gjort förr och en massa annat piss. Jag önskar att de bara bytt oljan och inte pillat på det andra.

Jag säger inte att de är inkompetenta utan bara missinformerade. Jag frågade dem om ventilspelet på en ZZR 600 jag bytte topp på och efter två uppenbarligen absurda siffror ger han upp och säger "äh, ställ dem 0,10, det funkar". Jag fick söka upp info på nätet och kommer aldrig att fråga dem nåt igen.

Jag har bara en bekant som har Triumph men han har haft bekymmer med elektroniken på den. Nu lyckades de, efter upprepade försök och långa stilleståndstider mitt i säsongen, lösa problemet. De hade då bytt alla boxar och hela kabelhärvan.

Triumph verkar vara klyddiga med elen, men generellt kan man köra på oljebyten och axiomet "dont fix it if it aint broken". Ventilerna bör man justera när de ska, men gör det hos en motortrimmare så vet du att det det blir gjort som det ska.

Tyvärr är det ett lotteri därute och det beror mycket på hur petig man är. Jag vet att jag har mina egna idéer om hur det ska göras och mycket som jag opponerar mig mot hade funkat för gemene man.

pilsner
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Något som gjorde mig glad va i somras då jag lämnade in hojen på Sulas efterssom jag tyckte att hojen röck på låga varv med hög växel. Jag gillar vrid...

250:- och en halvtimme senare gasade jag vidare på hojen med en massa mer sprutt i hojen. Klart värt pengarna. Rycket fanns tyvärr kvar, men det kanske t-dojja kan fixa.

Edit: Det jävligaste är ju att man vill lämna in hojen till en auktoriserad firma så länge garantin finns. Man (jag) tror ju att firman som servar hojen har lite koll iaf.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top