SmackMan
Ny medlem
Tjena! jag har bara en liten fråga.. Det är väl ingen skillnad på en dumpventil och en wastergate?? om det nu är det vad är då skillnaden??
mvh
mvh
SmackMan skrev:2047842Tjena! jag har bara en liten fråga.. Det är väl ingen skillnad på en dumpventil och en wastergate?? om det nu är det vad är då skillnaden??
mvh
Dalan skrev:2047894Alla är idioter i början
Dumpventil sitter på insugssidan, och öppnas när man släpper gasen, för att inte turbon ska stoppas av mottrycket som blir när spjället stängs. Saknar turbon in, tar det längre tid innan fullt laddtryck nås.
Wastegate luckan sitter oftast på turbon original på avgas sidan och släpper trycket med hjälp av vakuum när trycket blir för högt . Bra försäkring mot överladdningar med andra ord.
nicce skrev:2048968kan man då ha både en w-gate och en dump?
Krills skrev:2048977Japp, det är ju det dom allra flesta som är seriösa har
nicce skrev:2048979okej. funderade på att sätte en dump på bilen. men fick höra, att de skulle jag inte göra när jag hade en w-gate.
men tack för de.
Det finns elektriska "dumpventiler", med högtalare, som låter som en dumpventil. Det skriker 240-raggare med moppefjun om det. Alltid lika skoj att höra bmw 318 med det obligatoriska M-märket och pysljud vid växlingarnaDalan skrev:2050142Ofta monterar man en hybrid dump för att få lite mer dump ljud som är jätte coolt
Hoztic skrev:2050238Det finns elektriska "dumpventiler", med högtalare, som låter som en dumpventil. Det skriker 240-raggare med moppefjun om det. Alltid lika skoj att höra bmw 318 med det obligatoriska M-märket och pysljud vid växlingarna
Lite OT, men en gång när jag tvättade bilen stog det en E46 touring mitt emot, med M-märke. Det var en 320 om jag inte missminner mig. Jag tänkte gå å påpeka att han hade en väldigt ovanlig bil, eftersom BMW aldrig någonsin byggt nån M3 Touring, M5 Touring finns, dock rackarns ovanliga...
shit !! då finns det 2st i sverige grymtHoztic skrev:2051079Jo, jag vet att det finns en hembyggd! Dock var det en E36'a om jag inte missminner mig, och dels var det fel färg på den här bilen. Jag är HELT övertygad om att den var dekaltrimmad Dessutom var det fel avgassystem på den, och han som tvättade den såg inte ut som en kille som kan bygga egna M3 Touring
SmackMan skrev:2057744Åter till ämnet! men är det inte bättre med en återcirkulerande dump? får man inte upp laddtrycket snabbare då?? lr e jag bara full nu??
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|