En jävla smäll!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja, har en liten fråga... Oftast när jag stänger av hojen så smäller det till rejält, det låter nästan som om svänghjulet slår emot någonting men detta kanske är fullt normalt för enstånkor från sent 90-tal? Ca 25% av gångerna är den hur tyst och fin som helst.

yamtt600r

Åker hellre än tokfort.
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Ja
Hade en 650rse kommer ej ihåg årsmodell den slutade det med att dreven som startmotorn går mot blev helt renrensat från kuggar, ramlade neråt i motorn lät som en stenkross. Jag gissar att det berodde på de gånger den slog tillbaka när man stängde av eller att den inte gick igång vid startförsök. Kan vara idé att se hur de dreven ser ut, dvs de som ligger mot startmotorns axel. Hoppas du inte har såna tendenser men ser de slitna ut skulle jag byta.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hade en 650rse kommer ej ihåg årsmodell den slutade det med att dreven som startmotorn går mot blev helt renrensat från kuggar, ramlade neråt i motorn lät som en stenkross. Jag gissar att det berodde på de gånger den slog tillbaka när man stängde av eller att den inte gick igång vid startförsök. Kan vara idé att se hur de dreven ser ut, dvs de som ligger mot startmotorns axel. Hoppas du inte har såna tendenser men ser de slitna ut skulle jag byta.

Frågan är om jag vågar öppna och titta... Har jag tur så är det redan bytt, hojen hade ju ändå gått 1500 mil när jag köpte den :)

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Hade en 650rse ..... massa text

Tyvärr har den hojen/motorn inte mycket gemensamt med modellerna efter 1996 så det är inte tillämpligt mer än att de har liknande namn.

Frågan är om jag vågar öppna och titta... Har jag tur så är det redan bytt, hojen hade ju ändå gått 1500 mil när jag köpte den :)

Räkna inte med att den är bytt, folk skruvar inte eller lämnar in om de inte måste och helst inte ens då. Om du tar av tanken kan du lägga den på sidan tex över två bildäck + liggunderlag och slipper tappa av oljan. Tanken lossas genom. Två philips #2 stjärnskruvar 1 per sidokåpa. 12 mm blocknyckel för två bultar till sadeln. Samt 10mm blocknyckel för de två skruvarna som håller tanken i bakkant. Ta loss slangen och slangklämman. Ta en pappskiva och tryck genom skruvarna till generatorkåpan i samma mönster som kåpan. Då vet du hur de satt om de är av olika längd vilket kopplingskåpan har.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har varit med om samma sak på en DR650SE -02. Att de flesta gångerna man stängde av den så kom det ett högt mekaniskt *kladank!*. Den lät så i ett par tusen mil, fram tills att den såldes.

Men jag vet inte vad det berodde på och det var inget som de sa något om någon av de gånger som den var inne på service.

yamtt600r

Åker hellre än tokfort.
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Ja
Vad jag ser på länken Anders R postade med bilden ser det ut som det drev med "slirkoppling" som jag hade på min då äldre även om det inte är samma motor. Så som jag förstår det pajjade min även med samma lösning man kan modifiera till. Anders verkar ha koll, han kan säkert säga till om jag har helt fel. Vill bara av min erfarenhet säga att titta hellre en gång extra (och byt till den med bättre funktion) med tanke på att det inte verkar så mycket jobb, för pajjar det som på min får du metallbitar ner i motorn och det vill man ju undvika.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ta en pappskiva och tryck genom skruvarna till generatorkåpan i samma mönster som kåpan. Då vet du hur de satt om de är av olika längd vilket kopplingskåpan har.
Annars så är det inte så svårt att lista ut vilka skruvar som ska sitta vart om man råkat lägga alla i en stor hög. De sticker alla ut lika mycket precis innan de börjar ta gäng. Så det är bara att man provar runt lite. Är det någon som sticker ut mer eller mindre så så sitter den antagligen på fel plats. :tummenupp

Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Räkna inte med att den är bytt, folk skruvar inte eller lämnar in om de inte måste och helst inte ens då. Om du tar av tanken kan du lägga den på sidan tex över två bildäck + liggunderlag och slipper tappa av oljan. Tanken lossas genom. Två philips #2 stjärnskruvar 1 per sidokåpa. 12 mm blocknyckel för två bultar till sadeln. Samt 10mm blocknyckel för de två skruvarna som håller tanken i bakkant. Ta loss slangen och slangklämman. Ta en pappskiva och tryck genom skruvarna till generatorkåpan i samma mönster som kåpan. Då vet du hur de satt om de är av olika längd vilket kopplingskåpan har.

Någon Tank behövdes inte tas av, det var bara att lägga ner hojen på sidan :) Btw, Dreven såg kanonfina ut ingen förslitning över huvudtaget och inga tecken på bristningar i godset :tummenupp

Slänger upp två bilder...
imgp0727h.jpg

2gv0t1d.jpg

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det går inte att titta på torque limitern om den är ok utan den måste mätas enligt manualen, men det är din hoj. Min 01 har aldrig smällt på det viset ni beskriver.

Bifogat

• startertl2.JPG
    startertl2.JPG
    58.9 KB · Visningar: 64
  • startertl.JPG
    startertl.JPG
    83 KB · Visningar: 56
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...