En korkad fråga, varför har man shims till ventilerna istället för justerskruvar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så en följdfråga till er alla:
Har ni behövt justera ventilerna på en shimsad hojmotor? (mer än typ 0,05mm, för det är nog mest för samvetet), och blev det i så fall en engångsgrej, eller fortsatte "förfallet" kommande år?

Intressant, fråga som vore kul att få mer info om. Hur ofta krävs det justering och shimsbyte överlag på hojmotorer? Är väl säkert lite svårt att svara på då det lär skilja mellan olika motorer men är det vanligare att man slipper justera ventilspelet vid servicintervallerna än att man får justera?
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Min uppfattning är att shimsade ventiler inte behöver justeras lika ofta som ställskruvade.

Men, den tidigare nämnda CBR500R från 2013 som jag lyfte på ventilkåpan i vintras hade bara gått 2.000 mil, där hade 5 av 8 ventiler för litet spel, så de shimsade jag om. Tydligen så skall alla motorer i Hondas "CB500" serie från senaste årtiondet ventilkontrolleras/justeras redan vi 100-mila servicen... Jag är dock ytterst tveksam till om den auktoriserade Honda-verkstaden som gjorde det på mitt exemplar verkligen gjorde det. I så fall är det riktigt illa att det krävs ventiljustering redan efter 2000 mil...

Annars verkar shimsade motorer funka väldigt bra, har 2 Aprilia som gått över 8.000 mil, tror inte det är bytt några shims på dessa över huvud taget. Skall ta en noggrann koll på ventilspelen i vinter när jag servar dem.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
på cross/enduro hojar är det oftast insugs ventilerna som spelet försvinner och min erfarenhet av det är att man slarvat med luftfilter byte,inoljning eller montering så motorn har dragit in damm å smuts som slitit ner ventilerna,
en aspekt till med direkt på verkade eller vipparms på verkade ventiler är lägre tillverkningskostnad. har man vippor så ska dom till verkas samt en axel att sätt dom på+ställskrivar. direkt på verkade så är det en tryckare med plats för schims och ett dylikt som man dessutom får betalt för vid någon senare service=lägre produktions kostnader=vinn vinn
sen är det ju givetvis som flera andra har skrivit att mindre saker som kan flexa med direkt på verkade ventiler
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En annan fördel med shims kontra vippor med justerskruvar är att sånt som inte sitter monterat inte kan gå sönder.
Less is more!
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
En annan fördel med shims kontra vippor med justerskruvar är att sånt som inte sitter monterat inte kan gå sönder.
Less is more!

Håller med, det är dessutom svårt att dra ställskruvarnas mutter med momentnyckel, så man måste använda sin egen känsla och det är små klena grejer som skall dras åt...

För övrigt förekommer det även att motorer med shimsade ventiler har tryckare på axel mellan kam och shims... Vet inte varför men så är det.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top