En långresa på sporthoj=Görbart?

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Ska upp till Hudiksvall på semestern o hälsa på lite släktingar. Frågan är om man ska ta hojen eller bil? Blir d kämpigt att köra sporthoj ca 90 mil?

//Tobbe

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Äh, det är bara att köra. Visst, träsmak de sista 30 milen får du leva med, men fan så mycket roligare än att köra bil. Har kört upp till släktingarna i Skellefteå några gånger, och det är lika skoj varje gång.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sjukt tråkigt skulle jag säga, tänk om det börjar regna. Jag drog 40 mil i ösregn förra helgen, fan vad gärna jag hade tagit livet av mig istället.
Har även kört 50 mil i dimma/regn/mörker i våras. Vansinnigt värdelöst.

Dark_Messenger

Guest
Klart det går. Håll lite tempo bara. 150> är det som gäller. Jag brukar ligga och marscha 180-200. Det tycker jag är ett lagom tempo som inte blir tröttsamt i längden plus att det rör på sig. Sikta på stopp var 10:e mil. Håll dig på E-vägarna (som dessutom blir skoj ju längre norrut man kommer) där du kan punga på lite.

Do it!:tummenupp

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Om du inte har allt för bråttom så gör det till en mc-semester med småvägar och nån övernattning eller två.Dessutom kanske du vill ha bågen på plats och ta ev svängar.Ska du däremot bara transportera dig på motorvägar och dylikt raka spåret så hade ivf jag valt bilen.
Trevlig semester/Turture

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag hade tagit hojjen bara för att få den refarenheten :) för jag har inte kört så långt nån gång med hojjen..

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
Klart du ska köra hoj. :tummenupp
Ska du köra på måndag el tisdag nästa v, kan ja göra dej sällskap de första 40milen.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Om du inte skall ha en masa presenter o mög med dig så e hojen ett givet val! Det kräver dock annan planering. Kan du köra en och en halv timme i sträck, stanna efter en. Klarar du två, stanna efter en till en och en halv. Kroppen behöver vila och röra på sig. Ät o drick!

E-vägarna... tja.. Jag tycker de e "pissetradia" o köra... Polisen har för vana o köra dem med tillsammans m alla husvagnar o lastbilar... Nej, in på småvägarna. Ingen trafik o du ser så mycket mer! Sverige e vackert :D

90 mil på en dag e lite saftigt. Jag hade övernattat någon stans. Uppsala, Gavloe.... Allt hänger på tid o väder.

Klä dig lätt o ledigt. Säkert men bekvämt... Ta med en regnjacka som passar utanpå dina andra kläder. Skydda handskarna o vaxa visiret...

Tuta o kör! :tummenupp

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Hoj
En liten svart
Här är mina tips:
Packa väl och se till att allt sitter fast samt att dragkedjor är säkrade.
Packa fladdret (regnställ) lättåtkomligt för att snabbt kunna ta på. Packa även körkort, mobil, pengar, öronproppar, karta och sånt så att du lätt kommer åt dem, gärna i en tankväska.
Gör täta stopp. Var tionde mil som någon skrev är bra. Känns fånigt de första stoppen men efter ett tag längtar man nästan efter dem.
Se innan du åker till att hojen är i bästa skick gällande däck, kedja och att alla skruvar och muttrar sitter som de ska.
Bara motorväg är inte jättekul, ta gärna alternativa vägar. Om inte annat kan man åka gamla E4an etc.
Har du ingen kompis att åka med så starta en tråd här för att få lite medåkare på vissa sträckor. Kanske kan du bestämma träff med några någonstans och ta en repa på deras favoritvägar?
Glöm framförallt inte kameran och kom ihåg att skriva en liten resedagbok som du kan lägga ut här under resan så att vi som måste sitta på jobbet kan följa dina strapatser.
Trevlig resa!

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Åkte för ett par år sedan 300 mil på en helg, fre em till söndag kväll!
Gick bra. tankning var 20 mil. Dock högt tempo hela tiden (snitt på ungefär 160)

Åkte i dagarna över 300 mil (isle of man tur retur) Fast det på min Z1000 som är ganska bekväm utöver att man har ganska skarpa benvinklar.

Kör ba : )

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Kör på!
Att stanna när man inte behöver tanka är slöseri med tid. En mc-tank är rätt liten. Såpass långt orkar man lätt köra.
90 mil på småvägar tar rätt lång tid, så om du tänker göra det på en dag så får du nog varva småvägar med större.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Om du mest hade tänkt hälsa på familj, ta det lugnt, vara social och semestersofta när du är i Hudiksvall så skulle jag ha valt bil. Att köra 2 x 90 mil i rent transportsyfte har sällan något egenvärde. Om du har hojkompisar där uppe eller tänkte lägga en del tid på att köra i trakterna runt Hudiksvall så är det en annan sak, då kan det ju vara värt besväret att ta hojen upp. Men annars är det skönare, mer avslappnat, säkrare och kanske till och med billigare (beroende på vad du har för bil) att ta bilen just för en sån resa och spara hoj och kropp till roligare lägen.
(Räkna på hojens rörliga kostnader, allt inräknat...)

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Sluta fundera, smörj kedjan, tanka hojen, sätt dig på och kör........

Dr.Bike

Guest
Min vän (har fyllt 60 men kör ifrån er flesta på bana) har 4 hojar:

En Fireblade 00:a
En Pan European 01:a
En 350 twin
En 500 four

han skulle ner till Neapel och hälsa på en kompis.

Vilken hoj tog han?

Rätt svar: Firebladen!

Jag sa: Äruinteklokdusitterjusomenfällknivosv...(han är närmare 2 m) dukommerjudöavontöverallt! :näsblod

När han kom hem sa han: Fullständigtodramatisktåjättebrakomfortsålängemanhåller180ellermerpåautobahnådåblirmanjunollviktigpåstyretosvosv
dethärvarenbaggis!

Ja.
Och visst, jag har själv lotsat min blade på 50-milaturer över dan, och det har inte varit nåt problem. 90 mil i ett enda sträck däremot... det känns om inte omöjligt, så iaf mentalt nedbrytande då jag antar att det blir Europaväg?

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Ta hojen!
Jag hade tagit tåget men det är bara för att jag gjort liknade resor, vilka jag minns med glädje men nu är jag mätt på det och vill hellre sova än att köra.

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
*Host*... Jag kommer 35-40 mil på min lilla tank... Sitter du i sadeln så länge :va
Det var inte illa.
Långt för att vara cbr1100xx Blackbird, kort för att vara SR71 Blackbird.
Båda blackbirdarna bör kunna avverka den sträckan på ganska kort tid.

Brukar aldrig kunna köra längre än 25 mil. På autobahn-etapper när det kan vara 5 mil mellan mackarna så vågar man inte chansa att köra förbi nästa mack när tanklampan tänds runt 22 mil eller så. Fast då har jag kört bränsletörstig V-twin (20-liters tank har jag för mig).

Gissar att gsxr600:an som han tänker åka med har runt 18 liters tank. Vet inte vad han har för förbrukning med den om man vill åka undan lite. 0.6-0.7? = 25-30mil.

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1 -98
ta hojjen! 90-100mil är inga problem. Har själv kört mellan Luleå och Örebro ett par gånger. Det är 102mil, inga problem

Dark_Messenger

Guest

När han kom hem sa han: Fullständigtodramatisktåjättebrakomfortsålängemanhåller180ellermerpåautobahnådåblirmanjunollviktigpåstyretosvosv
dethärvarenbaggis!

Din vän har så rätt så. 180> inga problem! <180 = smärta och ond bråd död. Bladen är hemsk om det går för långsamt! Sitter som en fällkniv på hojfan. :yoparty

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
ta hojjen! 90-100mil är inga problem. Har själv kört mellan Luleå och Örebro ett par gånger. Det är 102mil, inga problem
Klart det inte är några problem, men som ren transportsträcka är det f-n inget nöje heller... :D

Att köra 90 mil enkel väg är en baggis om det är roliga vägar som man har tid och möjlighet att njuta av körningen på. Har man dessutom tid och möjlighet att njuta av hojkörning även på destinationen så är det inte mycket att snacka om. Men att till varje pris välja hojen i alla lägen bara för att den finns där och för att det är möjligt... nä, det har iaf jag vuxit ifrån. Att plattslita däck i 180 mil på ren tråktransport - visst, jättekul om man just har fått körkort men annars finns det bättre tillfällen att spendera hojtid på.:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...