En långresa på sporthoj=Görbart?

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Klart det går. Håll lite tempo bara. 150> är det som gäller. Jag brukar ligga och marscha 180-200. Det tycker jag är ett lagom tempo som inte blir tröttsamt i längden plus att det rör på sig. Sikta på stopp var 10:e mil. Håll dig på E-vägarna (som dessutom blir skoj ju längre norrut man kommer) där du kan punga på lite.

Do it!:tummenupp

Man måste marscha närmare 200 för att orka köra, tyvärr äter det däck. Körde sthlm->övertorne på en natt, gles trafik och låg risk för laserkontroller, men efterföljande dag gick åt till att kurera tröttheten mest. Hursom, det är inte njutbar körning.

Planera in stoppen i förväg, så du tankar fullt varje gång, att stanna var 10e mil funkar inte. Ha lite nötter och en vattenflaska i nån tankväska, så du kan ladda på med energi smidigt.

*Royal*

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
CBR 600 RR 2007, CRF 450 2003
Inga problem. Körde Ironbutt 1600k (24h) med CBR 600 RR (körde 1803km på 23 timmar). Medelhastigheten då hjulen rullade var 107km/h. Runt längs småvägarna i Finland. Sista 40 mil regn.
Om man håller längre pauser blir det tungt att försöka vinna tillbaka tiden. Att hålla 100-130 på småvägarna mitt i natten är ganska tungt....efter att redan ha kört ca 17 timmar.
På våra Norge resor brukar vanliga dagsturer ligga på runt 50mil. Helt passligt.
Medelförbrukning bara 5,2 L/100km! Min gamla ZX6R/04 gick alltid på runt 6-7,5........

Kom hem fem i natt så nu är det lite tungt att sitta men inte så farligt...... :)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
När åker du? Jag ska till hudik på fredag och åka hem på söndag är det tänkt... Om man har någon att åka med kan det ju vara värt att ta mcn...

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Det var inte illa.
Långt för att vara cbr1100xx Blackbird, kort för att vara SR71 Blackbird.
Båda blackbirdarna bör kunna avverka den sträckan på ganska kort tid.... ...Gissar att gsxr600:an som han tänker åka med har runt 18 liters tank. Vet inte vad han har för förbrukning med den om man vill åka undan lite. 0.6-0.7? = 25-30mil.

Jag kan köra den på 0.5 l/milen, men då i måttligt tempo med tankväska. Den går annars på ca 0.6 blandad körning. 23 liters tank borde ge 40 mil +. Som längst har jag kört 37 mil och då tankat ca 21 liter. Men, det är ju en sport-tourer. :D Insprutning gör ju en del med. Vill man vara lite säker, stoppar man en ½ eller 1 liters flaska med bensin i packningen... Kan vara nödvändigt i Lappland :rolleyes:

Har faktiskt inte kollat vad den drar om man långkör i 140-150 km/h. Med tankväska skulle jag räkna 0.6-0.65 l/milen.

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Ojjj, här var d många bra svar :tummenupp Som jag har förstått d och nog kan hålla med om så ska man kunna ta god tid på sig när man kör så långt och just köra fina kurviga vägar, och övernatta någonstans. Nu blev d lite ändringar i det hela så d lär bli med bil ändå. Men nu fick jag ett intresse för att prova detta så en liten semester på hojen får d bli.
Trevligt att vissa ville samåka,tyvärr så ska jag inte upp förrän v.32 ändå och efter ändring...med bil.

Tack för alla svaren!

Ses på vägarna...

Jonatan Frisk

When in doubt, gas it!!!!
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
Yamaha R1
Jorden runt på en R1:a!!!

Du sitter och funderar på om 90mil är för mycket att åka på en sporthoj?

http://www.bike.se/content/1611/

Den här killen kör jorden runt på en R1:a......:yoparty

Jag tycker att hojen är ett givet val, såvida du inte har flyttlass med dig alltså! Så kör du upp.... :tummenupp

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
Den här killen kör jorden runt på en R1:a......:yoparty

Den killen och R1:an stod brevid mig i färjekön på väg hem i från Isle Of Man. Både hoj och skinnställ såg ut att ha varit med om en del... coolt

Visst funkar det utmärkt att åka 90 mil på en dag på en sporthoj, inga problem. Men jag håller med Falkenbergarn här, om man ska slita på hoj och däck ska man göra det för att det är kul, transportmil på hoj är inte kul...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati