En lite snabbare is-film

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Fan vad häftigt, precis det jag såg fram emot förra vintern 3 polare köpte varsin cr250 och isdäck, slutade med att vi åkte karavan med bilarna runt i Stockholms södra utkanter Tullinge, Farsta, stortorp osv blev ivägjagade av skidskoåkare, sura hundägare. Hittade till slut en plogad bana, så uppkörd så framskivan tog i iskanten i böjarna. Försökte hitta till en plogan bana norr om Uppsala åkte vilse, svårare med iskörning i Sthlm:gnissla

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hur gör du för att redigera filmerna Olof vilket program och vilket format är filmerna i?? Finns det något budget alternativ liknande din kamera??

Mvh Christer

Jag har kört med windows XP inbyggda "Windows movie maker". Risigt men, man tager vad man haver, eller iaf vad man orkar installera.

Det finns ett budgetalternativ som heter hm, ACT2K:
http://www.oregonscientific.co.uk/sub_actioncam.htm

Sen om det ens går att jämföra det vet jag inte, men den e billig och går att hitta här i Sverige :)

Fan vad häftigt, precis det jag såg fram emot förra vintern 3 polare köpte varsin cr250 och isdäck, slutade med att vi åkte karavan med bilarna runt i Stockholms södra utkanter Tullinge, Farsta, stortorp osv blev ivägjagade av skidskoåkare, sura hundägare. Hittade till slut en plogad bana, så uppkörd så framskivan tog i iskanten i böjarna. Försökte hitta till en plogan bana norr om Uppsala åkte vilse, svårare med iskörning i Sthlm:gnissla

De e då man tar släpen och åker upp hit :tummenupp

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Såg riktigt bra ut! Bra tempo och ser väl kontrollerat ut, riktigt skoj. :tummenupp

Vad åker du på förässten? är de yz250?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Såg riktigt bra ut! Bra tempo och ser väl kontrollerat ut, riktigt skoj. :tummenupp

Vad åker du på förässten? är de yz250?

Tack mann :)

Det är en CR250 -03. Det sitter pipa och reeds på den men jag får för mig att den e trimmad mer än så för munstyckena var ganska mycke större än orginal :)

Jag gillar tvåtaktarn, den är lite utmaning att köra :tummenupp

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tack mann :)

Det är en CR250 -03. Det sitter pipa och reeds på den men jag får för mig att den e trimmad mer än så för munstyckena var ganska mycke större än orginal :)

Jag gillar tvåtaktarn, den är lite utmaning att köra :tummenupp

Jaha! Fan jag har ju haft en cr250 själv så de borde jag ha sett :D . Du gömde alu-fr bakom dina ben också tyckte jag jag framskärmen såg ut som yz'as pilformade framskärm. doh!

2-takt ÄR skoj! Jag har åkt såväl 125cc,250cc,500cc 2takt på crossbanan men det är just 250cc som jag fastnat för. Mycket rolig kubik.

Vet inte hur insatt du är i mx världen, men några små tips inför iskörning sådär för att få ut de maximala ur maskin är att bestycka upp en storlek på huvudmunstycket, gå ner ett värmetal i tändstift om det är riktigt kallt, och alltid täcka för kylare om det är under 0 grader. 0-5 minusgrader kan du täcka för en 1 helkylare och är de mer än -5 kan du täcka för 1 hel kylare och 1/3 på den andra. Är det öäven mycket snö så täck för förgasaren. Skummgummi och lite tejp fungerar utmärkt.

Och k-sprit såklart! det är ingen höjdare när trotteln fryser u öppet läge det har jag provat på :rolleyes:

Stuntrider

Stunt!!!!
Gick med
27 Sep 2006
Hoj
Stunthoj
beundrar verkligen filmen, för ni är inte dåliga alltså!
Imorse ganska tidigt körde jag brorsans yz 490 tvåtaktare med isdäck, jag lovar, ja sket nästan ner mig alltså men kul var det....som fan, har ju tävlat i motocross o.s.v MEN isdäck på ett sånt monster tog fan priset:tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Jaha! Fan jag har ju haft en cr250 själv så de borde jag ha sett :D . Du gömde alu-fr bakom dina ben också tyckte jag jag framskärmen såg ut som yz'as pilformade framskärm. doh!

2-takt ÄR skoj! Jag har åkt såväl 125cc,250cc,500cc 2takt på crossbanan men det är just 250cc som jag fastnat för. Mycket rolig kubik.

Vet inte hur insatt du är i mx världen, men några små tips inför iskörning sådär för att få ut de maximala ur maskin är att bestycka upp en storlek på huvudmunstycket, gå ner ett värmetal i tändstift om det är riktigt kallt, och alltid täcka för kylare om det är under 0 grader. 0-5 minusgrader kan du täcka för en 1 helkylare och är de mer än -5 kan du täcka för 1 hel kylare och 1/3 på den andra. Är det öäven mycket snö så täck för förgasaren. Skummgummi och lite tejp fungerar utmärkt.

Och k-sprit såklart! det är ingen höjdare när trotteln fryser u öppet läge det har jag provat på :rolleyes:

Jag gillar också 250n, den har karaktär av en tvåtakt (som tex CR500 "saknar") och det är grymt me klös i den, lätt och lättsvängd och det bästa av allt är att den e så sjukt enkel och billig att äga.

Jag har tejpat kylaren och bytt munstycken men det med tändstift visste jag inte om! Även att täcka över förgasaren, jag har inte haft något problem me det tidigare :) Tack för tipsen :)

Imorse ganska tidigt körde jag brorsans yz 490 tvåtaktare med isdäck, jag lovar, ja sket nästan ner mig alltså men kul var det....som fan, har ju tävlat i motocross o.s.v MEN isdäck på ett sånt monster tog fan priset:tummenupp

Tack tack :)

Det sjukaste är att de riktigt stora tvåtaktarna är de mest lättkörda hojjarna på isen! Mycke pulver och brett register :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Var förbi på isen i dag en sväng, hade snört på mina gamla nötta spikdäck på polarens hoj. Dom dög till att göra lite skapliga nerlägg me iaf :tummenupp

Syster sitter på isen när hon tar bilderna, så de e fotat från ganska låg vinkel.

Fuskar lite med foten i men:
1.jpg

3.jpg

7.jpg

tires.jpg

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

YZ 490:tummenupp De går helt sjukt:yoparty Tävlade man med de skumma hojarna? Fanns det en klass? De är så långa på ngt vis

Feta nerlägg på bilderna:yoparty

Last edited:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Jag är väldigt ovan att köra 125 dock :tummenupp
Jaså, jag vill minnas något helt annat från ifjol. Det är väl bara att hålla fullgas så länge grejerna håller... :D :D :D

...kunde inte låta bli, fast då stod det ju KTM på tanken iofs. Såg att du skulle köra riktiga grejer nu.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Jaså, jag vill minnas något helt annat från ifjol. Det är väl bara att hålla fullgas så länge grejerna håller... :D :D :D

...kunde inte låta bli, fast då stod det ju KTM på tanken iofs. Såg att du skulle köra riktiga grejer nu.

Sant sant, kör så med den här också, men den här gången med 3,5% oljeblandning :tummenupp

KTMen har bredare register än CRen dock. CRen är fan svårkörd!

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
YZ 490:tummenupp De går helt sjukt:yoparty Tävlade man med de skumma hojarna? Fanns det en klass? De är så långa på ngt vis

Feta nerlägg på bilderna:yoparty

500cc var jätte stort på 70-80 talet och det var en egen klass och tävlades i det mx3. eftersom 4takt blommade ut så mycket på senare 90 tal och dessa tävlade i mx2klassen så dog mx3, mx3 blev dock en klass för allt över 450cc, dvs 4stånkor som var big boorekittade eller 500cc 2takt.
500cc 2takt levde en bit inpå 90talet också, jag hade en svensk vm-förares fd hoj som gick vm -93 :tummenupp Försöker komma på vad han hette men de står still, har helt glömt bort :confused:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
500cc var jätte stort på 70-80 talet och det var en egen klass och tävlades i det mx3. eftersom 4takt blommade ut så mycket på senare 90 tal och dessa tävlade i mx2klassen så dog mx3, mx3 blev dock en klass för allt över 450cc, dvs 4stånkor som var big boorekittade eller 500cc 2takt.
500cc 2takt levde en bit inpå 90talet också, jag hade en svensk vm-förares fd hoj som gick vm -93 :tummenupp Försöker komma på vad han hette men de står still, har helt glömt bort :confused:

Kan det ha varit Johan Ejdehage? (har ingen koll på vilken klass han körde iofs)

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kan det ha varit Johan Ejdehage? (har ingen koll på vilken klass han körde iofs)

Den hade initialerna JVN på cylindern, googlade lite och kom framtill att de va nog jörgen nilsson. Är dock inte hundra. Var så länge sen jag hade hojjen så har glömt bort, kom o tänka på de nu bara =)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning