En liten rapport från 125-400 LMS B-race

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
B-racet började med en liten krash under tisdagen då vi inte skulle köra fredagsträningen. Genade lite för hårt över lagningen i sviestakurvan vilket resulterade i en lowsider. Inte kanske det perfekta uppladdningen men det var enbart wirepaket och styrhalva som var skadat så var nöjd över att min första krash var lugn och fin. Beställde styrhalva och wire med snabbfrakt under onsdagen så det skulle vara hemma till torsdagen vilket det även var.

Vad jag dock inte hade räknat med var att den som packade styrhalvan på suzuki inte kunde skilja på höger och vänster. Kastade mig i bilen för att hinna till mcfirman för att se om vi kunde lösa det på något sätt men eftersom det spöregnade ute vägrade bilen att starta. Typiskt. Fick dock tag på dem telefonledes, det var försent att hinna beställa en ny men de lyckades rota fram en böjd styrhalva från en krashad hoj. När det väl slutade regna startade bilen och jag kunde hämta den. Allt passade och den var inte så sned att det tog i kåpan. Woho, det blir race.

Vi team SV (Jocke nr7) packade 2 bilar och ett släp fullt med nödvändiga och onödvändiga saker och åkte upp under fredagen tillsammans med familj (flickvän och hund). Snabbt var tält uppe och däckvärmare på och förberedda. Dags att äta och sova.

Lördagen började med kval där jag körde 1:05.223, en halv sekund från personbästa men kändes ganska ok ändå, krashen satt kvar i huvudet och jag vågade inte riktigt köra fullt och flytet infann sig inte. Nästan samma tid under andra kvalet även det utan något större flyt.

Dags för race, kom iväg bra i starten som 2'a man, Tillerås kom iväg först och fick till riktigt bra fart från start. Själv körde jag bara sämre ju mer jag tog i och blev omkörd av ett gäng 125-250r. Efter halva racet släppte det dock och körde i mål som 4'a efter en uppkörning vilket även inkluderade nr20 och var första SP i mål, blev några höga 1.04 tider. Kunde kört snabbare men var nöjd. Vi var väldigt hungriga efter racet och bestämde oss för att åka in till Linköping och äta en matbit. Vad jag inte visste var att 125r hade egen prisutdelning vilket gjorde att resterande 250r och SP hade pokalutdelning utan 125r. Hade en 125r framför mig så jag borde ha varit på 3'e pallen. Nu blev den tom under prisutdelningen, pinsamt.

Söndagen började med ett samma kvaltider som lördagen. Körningen kändes yxig. Efter 2'a kvalet ömmade höger knä ganska mycket, mådde illa, laptimern dog efter sviterna från krashen och allt var blä. Dagen fortgick tills det var dags för race, kom en lite regn innan start vilket piggade upp lite. Warmup'en kändes bra och fick en bra provstart.

Dags för racestart och känner mig taggad igen. Lamporna släcks och det känns som en bra start i ca 1 meter. Pang säger det och motorn dör, ser en kille köra om mig på gräset för att inte köra på mig medans jag sparkar på växelspaken för att försöka få i en växel samtidigt som jag startar hojen, det släpper och jag får i 1'an lagom för att se sista man lämna esset. Har nog aldrig varit så arg och taggad som nu, troligen krökta gafflar då vissa växlar vägrade stanna kvar så det var ett konstant trampande under hela racet. Lyckades köra upp mig till 7'e plats och informell 2'a plats för oss SP åkare med Nr 20 framför mig som verkligen har hittat fart. Körde höga 1.04 under söndagen troligt hörbart svärandes runt banan då det varje varv växlade upp ut ur torparn och in i bergskurvan och även lite sporadiska nedväxlingar på rakorna.

Nu när känslorna har lagt sig så är jag dock väldans nöjd. Har kanske varit lite mycket strul. Det gick även bra för min vän Jocke med den andra Sv'n. Han körde låga 1.05 under sista halvan av söndagens race. Vi hade en trevlig fight de sista varven under racet innan jag 2'varv från mål lyckades köra om.

Har lovat min käraste lite semester sedan blir det att skruva växellåda, synes med förhoppning på Mantorp. Tack alla för en trevlig helg!

Bifogar en liten bild som kanske kan beskriva sinnesstämmningen under söndagen.
 

Bifogat

  • DSC_0770.jpg
    DSC_0770.jpg
    33.3 KB · Visningar: 87
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du kör jävligt bra med gunghästen! Starkt men det är dags att skaffa en riktig hoj!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top