divez
Letar färdig banhoj!
Satte mig ner i fredags och tänkte kolla kamspännaren så att den lirade ok
för att den rasslade lite när man gjorde snabba gaspådrad i frilägen och slog av runt 5 krpm.
Sagt och gjort bort me tanken och fram med spännaren inget synligt fel så
smörjde in det hela och tänkte sätta tillbaka den men enligt H så skulle man vrida motorn till nollläget innan man satte in den... :kocko verkade helt sjukt tyckte jag men de hävdade då att man får allt slack på kedjan att hamna vid spännaren vilket man oxå får.
Men här är varningen och tänkte det även när jag vred på nyckeln.
Utan kamspännare så hoppar kedjan till kammarna så klart!!
men gjorde som de stod och efter ett halvt varv vridet så hörde jag det karakteristiska kedjehoppet...
tycker att man borde lärt sig ngt efter ett antal lyfta toppar, renoveringar och turbokonvertering men icke.
Så ska ni göra detta så vrid på motorn men bara så att kedjan precis är spänd och inte längre!!
hyffsat solklar info så här i skrivande stund.
detta resulterade i 4 timmars extra onödigt meckande och ett stort packet marlboro men sen så var motorn åter nollad och och hojjen startade direkt utan skrammel denna gång.
det går att nolla en motor genom att endast ta av ventilkåpan och ha kamkedjan kvar... lite bökigt men det går
för att den rasslade lite när man gjorde snabba gaspådrad i frilägen och slog av runt 5 krpm.
Sagt och gjort bort me tanken och fram med spännaren inget synligt fel så
smörjde in det hela och tänkte sätta tillbaka den men enligt H så skulle man vrida motorn till nollläget innan man satte in den... :kocko verkade helt sjukt tyckte jag men de hävdade då att man får allt slack på kedjan att hamna vid spännaren vilket man oxå får.
Men här är varningen och tänkte det även när jag vred på nyckeln.
Utan kamspännare så hoppar kedjan till kammarna så klart!!
men gjorde som de stod och efter ett halvt varv vridet så hörde jag det karakteristiska kedjehoppet...
tycker att man borde lärt sig ngt efter ett antal lyfta toppar, renoveringar och turbokonvertering men icke.
Så ska ni göra detta så vrid på motorn men bara så att kedjan precis är spänd och inte längre!!
hyffsat solklar info så här i skrivande stund.
detta resulterade i 4 timmars extra onödigt meckande och ett stort packet marlboro men sen så var motorn åter nollad och och hojjen startade direkt utan skrammel denna gång.
det går att nolla en motor genom att endast ta av ventilkåpan och ha kamkedjan kvar... lite bökigt men det går
Last edited: