En nybörjare

åkaskidor

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Tar mckortet.. ej hoj än
Hej alla!

I höstas kom jag på att jag måste testa att köra MC. Jag tog några körlektioner, sedan kom vintern.
Eftersom jag inte ens kört moppe förut så är jag en riktig nybörjare.
Nu har våren kommit och jag börjar längta efter att köra MC. Har plockat fram teoriböckerna igen :)

Vad ska man börja med för hoj?
Kawasaki ER-6 verkar frän, men man kanske ska börja med nått billigt gammalt?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det beror helt på men eftersom du inte kört tidigare kanske det är bättre att fixa en lite äldre motorcykel utan helkåpa om du känner dig osäker på att köra :tummenupp

CeeJay

Semi Rookie
Gick med
30 Jan 2007
Hoj
Fireblade -00
Allting beror ju på vilken smak du har.
Jag började också i höstas. Köpte mig en suzuki gs 500 E som är i princip samma hoj som en ER-5a. Jag valde mest den för att den var relativt billig och snygg enligt mitt tycke.
När jag kört den ett tag så kände jag dock att motorkraften var för svag, kanske eftersom min polare hade en Gixxer så han bara försvann när han gasade på.
Jag kände då, samtidigt som den befintliga hojen var helt okej, att den var för mesig och man vill ju kunna hänga med sina polare. Trodde i början att jag mer var en glidaråkare och inte en person som ville trycka på så mycket, men det ändrade sig snabbt när man fick lite vana
Jag bestämde mig då rätt snabbt för att byta upp mig. Köpte för ca en månad sedan en Fireblad och kunde inte vara nöjdare. Man kommer nog inte utnyttja effekten helt ut på ett par år, men det är skönt att veta att det inte är hojen som sätter gränserna utan jag som kör.

Mina råd till dig är efter att ha sagt detta.

1. Vad för slags person är du som kör. Hur har du tänkt använda den. Enbart som nöje, som transport, eller nåt mittemellan. Gillar du fart eller bara att glida. Om du köper en hoj som du snabbt tycker är för mesig så blir du bara besviken på dig själv.

2. Dina kompisar som kör, vad har dem för typ av hojar. Det är ju alltid roligast att ha något som är ungefär samma som de andra. Inte för att man behöver köpa en Gixxer 06a bara för att polaren som kört i 10 år har en sådan, men mest för att körstilen när ni är ute och åker beror en hel del på vad ni har för hojar. Det e inget kul att ständigt haka efter pga. hojen och inte dina egna körförutsättningar (kör dock aldrig så att du känner att du ligger över din förmåga, folk väntar på dig ändå)

3. Prova lite olika hojar så du får en känsla av vad du tycker om. Du kanske tycker det är jätteobekvämt att åka någon sporthoj. Då vet du ju det och kan välja därefter.

4. Köp inte en för gammal hoj. Priset på en hoj från säg 85-90 och en liknande hoj från mitten av 90-talet skiljer sig inte så mycket åt. Priserna tenderar att stanna upp ganska mycket. Så köp en hoj från ca 94 och framåt tycker jag.

5. Kolla lite försäkringar så du vet vad du anser dig ha råd med. Det är ju en kopiös skillnad mellan vissa hojar.

Har inga direkta tips på specifika hojar. Men hoppas att mina råd kan guida till åt rätt håll i alla fall. Lycka till

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...