En osande ungdomsdröm....

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vågar man köpa en begagnad RD 350 YPVS-85?? Har hört att många gått bana av de som fortfarande rullar....å andra sidan har jag också hört att de ska vara sällsynt stryktåliga och rätt lättmekade. Har sett några originalhojar på Blocket och är rätt sugen....

Några speciella, potentiellt dyra, typfel?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Skulle väl vara avgasportarna som kan glappa upp, vet ej om det är så allvarligt som det är på rgv250 där den rasar om man inte har koll på dom.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
cRoC skrev:
Kolvar verkar gå åt som smör på dom där

det är ju tvåtakt så det är inte så konstigt... om ja fattat rätt så går kolvar ofta, men cyllarna brukar klara sig??

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Jag hade inga speciella speciella problem med RD:n alls under de 10 år som jag och brorsan nötte på den. Det enda vi fick fixa var just den nämnda avgasporten som började att läcka. Bytte även kolvringar och packboxar en gång. En av de roligaste hojar jag haft. Den var dock portad och hade effektsystem... Lät som en F1;a vid 11-12´ :tomten

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
fazerfun skrev:
Vågar man köpa en begagnad RD 350 YPVS-85?? Har hört att många gått bana av de som fortfarande rullar....å andra sidan har jag också hört att de ska vara sällsynt stryktåliga och rätt lättmekade. Har sett några originalhojar på Blocket och är rätt sugen....

Några speciella, potentiellt dyra, typfel?

Köper du en RD 350 som går bra är det inga problem. Kolla det vanliga (däck, kedja, fjädring, alla växlar funkar, motorn grå bra och jämnt..)

Typfel är att CDI-boxen och ibland YPVS-boxen (elektronikboxen alltså) pajar då Yamaha-fabriken inte lyckades 100% med alla sina elektronikboxar vid tillverningen. Dock har de boxar som var dåliga oftar redan pajat så de RD som fortfarande funkar bra borde vara ganska safe att köpa.

Lycka till - RD'n är en toppenhoj för de penagrna.
Tips- köp ett riktigt fint exemplar, även superfina ex får du "billigt" när det gäller RD 350.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag sålde min i höstas, å det var just en 85:a. Om du ska köpa en som är lite mer än bara inkörd så får du la vara beredd på lite mek, men det är en mycket lättmekad hoj så det ska la inte vara några problem.

Jäkligt rolig hoj för övrigt, med mysigt effektregister.
Leta upp en fin och köp!
:tummenupp

EDIT: YPVS-systemet kan glappa upp sig så att bara ena porten öppnar till slut, men det är ganska enkelt att fixa, t.ex. med sk. kemisk metall eller liknande. Det kräver dock att man lyfter av cylindrarna, vilket i sin tur kräver en ny topplockspackning för ca 400 spänn. Kan vara bra att ta med i beräkningarna menar jag.

Bifogat

• IMG_0070.jpg
    IMG_0070.jpg
    68.1 KB · Visningar: 93
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...