En rookie till! Tacksam för lite tips..

Anderzon

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Hoj
Honda cbr 600Fs
Hej alla glada!

Kul att ni kika in på tråden. Äntligen så har jag satt fart med mc-kortet.
Har gått och velat i många år nu, men men. Jag bestämde mig över att allvarligt samtal på nyår :fyllisar. Det började bra med att körkortstillståndet hade jag redan sen gammalt (tog c-kort -06) så det gäller fortfarande. Så vv skicka hem en personkod så jag kunde boka prov själv. Fick hem koden 1/12. Boka prov till den 1/13. :yoparty Hade hunnit pluggat lite iallafall! Man kan ju prova ett teoriprov är ju inte så dyrt.. Jaja smet dit och prova.. trodde inte riktigt på det själv men det gick riktigt bra! 58rätt!! Fan vad skönt! Firade med att köpa ett begagnat skinnställ. Nu är det bara resten kvar. Tänkte ta ex antal körlektioner på skola och hyra deras mc för uppkörningen. Jag ska nog köpa en beg. hoj och köra så mycket det går vid sidan av det. Har ni några bra tips på det mesta. Jag har inge vidare koll, en det man har hunnit läst på lite sidor! Jag har en del utrusting kvar att inhandla: Hjälm, ryggskydd, stövlar, handskar! Och sist men inte minst en cykel. Är klart intresserad av en 600 sportmodell. Kollat lite på triumph tt den verkar ganska bra? När ska man passa på att handla skyddskläder? Ska man vänta tills våren börjar närma sig?
Skulle vara riktigt kul om ni har lite förslag!!

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Hej och välkommen till sporthoj.com

Vad det gäller uppkörning så kan jag tipsa om att köra lära sig säkerhetskontrollen helt utantill, bara onödigt att inte plugga på det. Man är tillräckligt närvös ändå :tungan

När du ska köpa utrustning vet jag inte riktigt, butikerna har rea då och då men jag tror inte det det är nån specifik årstid. Det går ju även att köpa grejjer billigt från Tyskland. Hjälm bör verkligen köpas ny hursomhellst. Det övriga går ju att köpa beggat men jag köpte allt mitt nytt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej å välkommen! :hej

Som daniz sa, hjälm bör du verkligen köpa en ny, men resten kan du ju köpa begagnat, även om jag kanske inte hade velat ha nåns gamla ryggskydd å handskar :rolleyes: Bättre att köpa ett lite mer påkostat ställ begagnat, än att köpa ett nytt lågbudgetställ till samma pris :fakta Och vad du än gör, lägg hellre lite pengar på skyddsutrustningen så du får bra grejer och köp hoj för "resten" än att göra tvärs om!
TT600 är ju inte en dussinhoj direkt, och visst har den lite charm. Nog bra allroundhoj i början, lättkörd och ganska snäll :tummenupp

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kolla på mässan nu å se om dom har grejer du behöver till mässpris eller så...

Anderzon

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Hoj
Honda cbr 600Fs
Hej och välkommen till sporthoj.com

Vad det gäller uppkörning så kan jag tipsa om att köra lära sig säkerhetskontrollen helt utantill, bara onödigt att inte plugga på det. Man är tillräckligt närvös ändå :tungan

När du ska köpa utrustning vet jag inte riktigt, butikerna har rea då och då men jag tror inte det det är nån specifik årstid. Det går ju även att köpa grejjer billigt från Tyskland. Hjälm bör verkligen köpas ny hursomhellst. Det övriga går ju att köpa beggat men jag köpte allt mitt nytt.

Hej!! Man tackar för tipsen. Jo det mesta kan blir nog begagnat men hjälmen tänkte jag köpa ny!

Hej å välkommen! :hej

Som daniz sa, hjälm bör du verkligen köpa en ny, men resten kan du ju köpa begagnat, även om jag kanske inte hade velat ha nåns gamla ryggskydd å handskar :rolleyes: Bättre att köpa ett lite mer påkostat ställ begagnat, än att köpa ett nytt lågbudgetställ till samma pris :fakta Och vad du än gör, lägg hellre lite pengar på skyddsutrustningen så du får bra grejer och köp hoj för "resten" än att göra tvärs om!
TT600 är ju inte en dussinhoj direkt, och visst har den lite charm. Nog bra allroundhoj i början, lättkörd och ganska snäll :tummenupp

Hej! som jag svarade till daniz så hjälmen blir en ny! Men jag tänkte hålla nere kostnaderna med det andra. Men ändå inte köpa vad som helst så det får bli på rea eller begagnat. Tack för hjälpen:tummenupp

Kolla på mässan nu å se om dom har grejer du behöver till mässpris eller så...

Hej! Ja jag ska nog försöka komma iväg på mässan! Brukar det vara bra "rea" priser på div. produkter?

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag ska inte svära i kyrkan men Lelles har väl nån slags rea samtidigt som mässan.

Söker du en 600 så rekomenderar jag mer en "dussinhoj" än en lite ovanligare Triumph.
Mest av anledningen att det är lättare att hitta beg delar när du halkat omkull eller så.
Sen är jag inte så imponerad av dessa udda fåglar.

Sen så rekomenderar jag starkt bankörning.
Där kan du lära dig behärska hojen under kontrollerade former istället för på allmän väg.
Bankörningarna som finns är inte bara för roadracingess utan även rena rookies som vill gasa lite mer än vad lagen tillåter.

Och så ska du kika in i Uppsala forumet här på SH ovh hålla ögonen öppna efter våra "After Work" träffar.
Kommer bli första torsdagen efter lön på Hijass (eller vad tusan stället hette)

Välkommen! :)

Edit: Alltid köpa ny hjälm..
Var rädd om huvudet det är svårt att laga har jag hört.

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Ett annat tips inför uppkörningen är att öva som fan på banan. Krypkörning, undanmanöver samt inbromsning är grymt viktigt att inte vara nervös på, sedan fixar sig resten själv! :)
Hade B-kort sedan innan och körde väl i trafiken 1-2 gånger, mest för lära mig kontrollera hojen i högre hastigheter, landsvägar samt omkörning osv.

Hjälm är något du borde köpa nytt eftersom den ska sitta perfekt, sedan så formar sig även hjälmen sig efter ditt huvud. Stövlar kan också vara skönt å köpa nytt eftersom ett par väl använda inte är så speciellt fräscha, dessutom formar de sig också även sig efter din fot! :)

Är själv en rookie så kan inte tipsa dig om fler saker än de jag själv precis blivit lärd osv.
Lycka till med dig ! :D

mvh

Anderzon

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Hoj
Honda cbr 600Fs
Jag ska inte svära i kyrkan men Lelles har väl nån slags rea samtidigt som mässan.

Söker du en 600 så rekomenderar jag mer en "dussinhoj" än en lite ovanligare Triumph.
Mest av anledningen att det är lättare att hitta beg delar när du halkat omkull eller så.
Sen är jag inte så imponerad av dessa udda fåglar.

Sen så rekomenderar jag starkt bankörning.
Där kan du lära dig behärska hojen under kontrollerade former istället för på allmän väg.
Bankörningarna som finns är inte bara för roadracingess utan även rena rookies som vill gasa lite mer än vad lagen tillåter.

Och så ska du kika in i Uppsala forumet här på SH ovh hålla ögonen öppna efter våra "After Work" träffar.
Kommer bli första torsdagen efter lön på Hijass (eller vad tusan stället hette)

Välkommen! :)

Edit: Alltid köpa ny hjälm..
Var rädd om huvudet det är svårt att laga har jag hört.

Hej! Ja jag är ganska öppen på hoj fronten, så det är klart värt att tänka på.
Kul att du skrev det där med bana för det hade jag inte så stora funderingar på! Trodde att det mer var rutinerat folk där. Jag var faktiskt inne på Lelles i tisdags och prova lite hjälmar men hittade ingen som satt riktigt bra. Försäljaren sa dock inget om nån rea! Det kan ju vara en endå. Men inte så snyggt att försöka mörka det. Jag hoppas att det går bra med kortet nu men jag kanske kikar in på en eller två "after work" Tack för inbjudan!

Ett annat tips inför uppkörningen är att öva som fan på banan. Krypkörning, undanmanöver samt inbromsning är grymt viktigt att inte vara nervös på, sedan fixar sig resten själv! :)
Hade B-kort sedan innan och körde väl i trafiken 1-2 gånger, mest för lära mig kontrollera hojen i högre hastigheter, landsvägar samt omkörning osv.

Hjälm är något du borde köpa nytt eftersom den ska sitta perfekt, sedan så formar sig även hjälmen sig efter ditt huvud. Stövlar kan också vara skönt å köpa nytt eftersom ett par väl använda inte är så speciellt fräscha, dessutom formar de sig också även sig efter din fot! :)

Är själv en rookie så kan inte tipsa dig om fler saker än de jag själv precis blivit lärd osv.
Lycka till med dig ! :D

mvh

Hej! Ja jag tänkte öva en heldel på "bankörningen" Har en polaren som tog för några år sen så han sa samma sak som du, det verkar klart svårast! Ha de..

Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Välkommen och stort lycka till med kortet!

Ett par tips kan vara att

- Köpa de grejjerna du vill ha från början, så du inte köper något skinnställ/allväder bara för att det är billigt och som du kommer vilja byta ut i mitten av säsongen ändå.

- Boka uppkörningen så tidigt du kan, det kommer va låååååååååååång kö i mitten av sommaren.

- Öva mycket (om du kan) privat på krypkörningen, inbromsningen och högfartsbanan, så slipper du nöta det så mycket på körskolan.. Det kan bli rätt så dyrt då. (Själv kunde jag inte köra med något privat alls tyvärr, och det slutade på 10 körlektioner för mig)

- Och just ja. som nån annan sa: se till att lära dig alla olika "kontroll före körnings-moment" så du slipper göra som jag: CHANSA :D De två grejjerna jag fick kontrollera hade jag aldrig gått igenom innan, men med lite tur gick det ju bra ändå iofs :)

- Sista tipset: ta nåt lugnande innan uppkörningen. Du kommer nog va jävligt nervös :tuttar Det var iallafall jag...

Anderzon

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Hoj
Honda cbr 600Fs
Välkommen och stort lycka till med kortet!

Ett par tips kan vara att

- Köpa de grejjerna du vill ha från början, så du inte köper något skinnställ/allväder bara för att det är billigt och som du kommer vilja byta ut i mitten av säsongen ändå.

- Boka uppkörningen så tidigt du kan, det kommer va låååååååååååång kö i mitten av sommaren.

- Öva mycket (om du kan) privat på krypkörningen, inbromsningen och högfartsbanan, så slipper du nöta det så mycket på körskolan.. Det kan bli rätt så dyrt då. (Själv kunde jag inte köra med något privat alls tyvärr, och det slutade på 10 körlektioner för mig)

- Och just ja. som nån annan sa: se till att lära dig alla olika "kontroll före körnings-moment" så du slipper göra som jag: CHANSA :D De två grejjerna jag fick kontrollera hade jag aldrig gått igenom innan, men med lite tur gick det ju bra ändå iofs :)

- Sista tipset: ta nåt lugnande innan uppkörningen. Du kommer nog va jävligt nervös :tuttar Det var iallafall jag...

Hej! Man tackar för tipsen :tummenupp Ja man lär vara skitnervös.. Ja först så tänkte jag köpa hoj efter kortet men det lär bli lite billigare om jag passar på nu istället, så jag kan köra en del privat istället. Ha de

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag har också ett tips, och det är att försöka hitta en så kunnig och erfaren hojåkare som möjligt som handledare för den privata övningskörningen.
(Någon kommer säkert att påpeka att erfaren inte nödvändigtvis betyder kunnig, men som regel är det faktiskt så. Att lyckas bli erfaren pekar om inte annat på att man gör hyfsat rätt.:) )

Hela ditt hojliv kommer du att fortsätta med learning by doing, men speciellt i början är det mycket värt att kunna lära av andras misstag istället för att lära av sina egna. Om du har möjlighet att välja, så försök köra så mycket som möjligt med någon som vet vad han/hon gör, gärna med åtminstone >10 år på hoj. Inte med polaren eller släktingen som nätt och jämnt uppfyller lagkraven. Bara för din egen skull liksom. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept