En spark i rätt riktning vid val av däck, tack!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenare!!!

Ska skruva av framhjulet i helgen och införskaffa mig ett nytt. Det nuvarande Dunlop sport max däcket är snart blankt och som backelit.

Har kikat runt överallt känns det som. Men alla har ju sitt favoritdäck och lovordar just det däcket. Svårt att få en subjektiv bedömning.

Har följande tre däck uppe för granskning nu iaf:

Michelin Pilot Road - verkar vara ett riktigt touringdäck som bara håller och håller. (hur många mil snackar vi här tror ni ??) Dock har folk åsikter om att de släpper utan förvarning vid lite aktiv körning. Flera som varit med om detta? Låter sisådär kul. Snackas även om sk "intippningar" vid ingång till kurvor.

Michelin Pilot Power - Många verkar ha detta däcket fram och PR bak och är nöjda över det. Enda nackdelen vekar vara att det tydligen inte håller mera speciellt länge (en säsong á la 1000mil eller?!)

Metzler Z6 - Vet jag inte så mkt om ännu. Ett dryrare däck än PR verkar det som. Var ett populärt däck när jag var inne på ett VFR-forum och kikade.
Länk till däckguiden

Vad har ni för erfarenheter? Ni har aldrig känt att något av de ovannämnda däcken varit bristfälligt på något sätt? Jag vill kunna lita på att mitt framdäck ligger där det ska. Mitt nuvarnde Sport max däck har varit jobbigt.. det har liksom vandrat.
Körbehovet är en hel del transportmil... (säg ca 70% av milen) men även aktiv körning på rätt kassa vägar (30%). Ren bankörning kommer inte vara aktuellt med dessa däcken iaf.

//KaliZ
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Nja 1000 mil plockar du möjligtvis ur ett Pilot road om du kör lungt,räkna mer 4-500 mil ur ett "sportdäck"
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
KaliZ skrev:
2101209Metzler Z6 - Vet jag inte så mkt om ännu. Ett dryrare däck än PR verkar det som. Var ett populärt däck när jag var inne på ett VFR-forum och kikade.
Länk till däckguiden
Jag kan varmt rekommendera Roadtec, körde med såna förra säsongen, och dom ser knappt använda ut efter 5-600 mil! :tummenupp Funkade bra till det jag använde hojen till, jobbpendling, mc-semester och lite buskörning. Klockrent allrounddäck! :tummenupp
Det ska väl tilläggas att dom satt på en GSX750F, och inte på gixxern :)
 

TLrolle

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Landsbro i Småland
Hoj
SV650s-00 TL1000s-00
KaliZ skrev:
2101209 Tjenare!!!

Ska skruva av framhjulet i helgen och införskaffa mig ett nytt. Det nuvarande Dunlop sport max däcket är snart blankt och som backelit.


Kör med Roadtec z6 bak oc sportec m1 fram på bägge mina hojar.Hade z6 fram också i början men bytte till ett lite mjukare.Passar till all körning enligt mig. :) Hyffsad livslängd på m1 däcket fram..cirka 1300 mil
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Sätt på Michelin pilot road fram och bak, mycket fint grepp i vått och torrt vid körning på vägen, dessutom får du betydligt mer mil av det än något annat däck.
Ska du däremot ut och köra bana bör du nog satsa på pilot power. :tummenupp
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Egentligen är det väl bara att hugga ett däck. Det verkar inte vara så många här som har erfarenhet av däcken. Framförallt vore det intressant att höra någon som absoult INTE rekomenderar något av ovan nämnda däck...och gärna en motivation till det. :Bugar

//KaliZ
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har tyvärr inte erfarenhet, längre, av Metzeler. Körde på dem i slutet 80 / början 90-talet och var då nöjd (ME33 Laser fram & Michelin M59X bak = 2300 - 2500 mil blandad körning med enstaka bandagar). Funkade DÅ kanonbra och hade inga problem med greppet/tillförlitligheten vått resp. torrt!

Och all denna information hjälper dig JÄTTEMYCKET ... inte! :banana :hihi

Skämt o sido! Vad jag vill ha sagt är att jag inte har någon erfarenhet av Metzeler i modern tid. Har dock desto större erfarenhet av Michelin (gatdäck i första hand). Och har kört i ett par års tid på Pilot Road och förra året på Pilot Power. Alltihop på min lilla röda VFR ano 1997 och med lika blandad körning som i slutet av 80-talet och det har gått lika bra som då! :D

Det här med livslängd på däck är som livslängd på oss människor (hmm, tror jag :va ). Med rätt inställningar kan man vesäntligt förlänga livslängden på ett däck och med fel inställningar kan man "döda" ett däck utan nämnvärd ansträngning.

Och med en typ av körstil/hoj (aktiv bankörning kontra pendling ToR jobbet / effekt, vridmoment) får man lång livslängd och med en annan får man avsevärt kortare!

De inställningar jag pratar om är:
1.) Fjädrings/dämpar-inställningar & skick på dämpare/gaffel (ny/sliten).
2.) Ringtryck

Finns kanske fler saker men jag är morgontrött fn.! :huvet

Dessa inställningar kan vi påverka om vi vill/orkar och kan! Likaså vår körstil!

Om vi leker "rödljusrace" dagligen eller rent av varje start - eller om vi gasar på favoritvägen ibland.

Om vi testar bromseffekten vid VARJE inbromsning även när vi bara är på väg ikapp en bil i normala hastigheter - eller om vi motorbromsar (slår av gasen) i tid och rullar ner till lagom hastighet.

Allt detta påverkar slitaget på däcken.

Om jag vrider fullt med min järnhäst (VFR) med moderata 100 hk på veven - eller om "Nisse" vrider fullt på sin ex. R1 med 172 hk (stämmer det?) påverkar naturligtvis väldigt mycket slitaget!

Vad vill jag då ha sagt med detta?
Jo, om jag säger att jag kör mellan 2200 - 2500 mil på en uppsättning Pilot Road med min VFR och aldrig har problem med greppet oavsett var/hur jag kör (nästan) och "Nisse" säger att det är HELT omöjligt och att däcken endast håller 400 - 500 mil och är snorhala när man börjar med lite aktivare körning alt. regn. Så behöver inte det innebära att en av oss har fel!

Med felaktig inställning, närmare 160 hk på bakhjulet och med aningen okänslig högernäve samt inspirerande körstil om så även till jobbet en måndagmorgon kan även jag köra slut på Pilot Road på AVSEVÄRT kortare sträcka än 2500 mil. Och tvärt om!

Så, det var en lång utläggning om inget av det du frågade om! :huvet Ursäkta skrivklådan och ta det för vad det är ... dvs. mina tankar och funderingar!

Nu till fakta och min erfarenhet av de däck du nämner:

Pilot Road
- Funkar alldeles utmärkt för dem med moderat effekt och blandad körning i huvudsak på väg. Bra grepp (riktigt bra faktiskt) både i torrt och vått! Har aldrig fått släpp på dem har då även kört lite bana fast då med min blysläde och i moderat tempo!

Har gett mig en livslängd på min VFR av ca. 2200 - 2500 mil med Wilber dämpare och kontroll/justering av ringtryck min 1 ggr/vecka. Kör med ringtryck 2,5 bar fram och 2,7 - 2,9 bar bak.

Pilot Power
- Ett däck framtaget mer för aktiv bankörning med en hoj med moderat effekt alt. en sporthoj (massor av effekt) på gata. Funkar, för mig, till bankörning (i mitt åter igen moderata tempo med min blysläde utan effekt relativt sett).

Inger mycket stort förtroende i regn så väl som torrt. Är väldigt distinkt i reaktioner från ex. styrkommandon. I vått märks det väldigt tydligt (inger förtroende).

Har ca. 300 - 400 mil kvar på framdäcket som fn. har rullat ca. 1500-1600 mil varierad körning med mycket bankörning förra året.

Bakdäcket körde jag tyvärr sönder på Gelleråsen förra året pga. felaktig hantering av mig. Var för ivrig första varven på flera banpass och körde fullständigt sönder däcket på mindre än 4 banpass om 15 minuter. Däcket hade då rullat ca. 800 - 900 mil och hade många sköna mil kvar.

En uppskattning är att jag, om jag hade betett mig vettigt hade fått ut 500 - 600 mil ytterligare (lätt). Nu fick jag vända på däcket och köpa nytt mitt i säsongen. Kör dessa däck med 2,5 bar fram (landsväg) 2,2-2,3 bar fram (bana) och 2,7 bar bak (landsväg) och 2,3 bar bak (bana).

Har en något tuffare inställning på dämparen bak vid bankörning. - 3 klick på kompression och -2 klick returdämpning. Kör med std. sag (fjäderförspänning) vid bana som landsväg.

Är noga med att varje säsong byta gaffelolja för att få en framände som jobbar så optimalt som möjligt (=säkerhet).

Min rekommendation, efter att ha haft lite korrespondens med dig, är att köpa Pilot Road både fram och bak. Jag är övertygad om att det är än mycket väl fungerande satsning vad gäller däck!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Har inte Michelin Pilot Road slutat säljas eller har jag fel? :confused:
 

Gusty

Guest
La på Michelin Pilot Road på VFR:en förra året och tog en tur ned till Sardinien
och hem igen.
Det blev en tur på 960mil genom 43 grader i Frankrike till -2 med snö genom alpassen. Däcken har fortfarande klart godkänt mönsterdjup kvar och har nu rullar ca 1100 mil.
Som Touring däck kan jag varmt rekommendera dessa däck. :tummenupp

Michelin Pilot Power 2K sitter på streetfighter:n och dessa är helt klar ett bra sportdäck. Naturligtvis mycket mjukare än Road och livslängden är ju
därefter, kort men alldeles underbar.
:tungan
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ahlstrom skrev:
2102143 Har inte Michelin Pilot Road slutat säljas eller har jag fel? :confused:

De finns åt minstånde kvar på Michelins prislistor så förmodligen går de att köpa!

// Niklas
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top