En sukka

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Skönt att du hittade kvittot. Man kan tycka att det borde räcka med registreringsbevis ifrån ursprungslandet i original, men vi bor i Sverige och vi skall alltid vara”duktigast i klassen”.
Men nu när du har kvittot så är saken biff:yoparty
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Känner att jag varit lat sista tiden, inte kommit längre. :(

Går i tankar på hur jag skall göra då jag saknar några saker till
en besiktning. Framförallt saknar jag slipons då jag fått endast
ett nytt rostfritt 4-2 system i originaldiameter på köpet men inga
slipons.

Hade tänkt köpa ett eftermarknads med större diameter i steg 2
samtidigt som toppen portas, eventuellt att kammarna slipas om och
inköp av PC3. För att till sist bänka den så allt lirar tillsammans.

Tänker att det blir en onödig kostnad att köpa slipons till befintligt
grenrör om jag skall köpa eftermarknads senare.

Ni som kanske vet, hur går en sån här hoj med öppnare system, luft/buller
och i övrigt original?

IMG_4198.JPG
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Lite knöligt att få av ramen men det gick till slut.
Kommer att passa på att rengöra motorn nu när inget är i vägen.

IMG_4199.JPG
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tysk ramen är nu på. Massor med utrymme där luftboxen suttit.

IMG_4203.JPG




Tänkte stuva undan kedjan men det blev en rengöring först.

IMG_4200.JPG


IMG_4209.JPG




Köper man en krockad hoj så får man räkna med att många delar
är kassa. Den här hojen är inget undantag. Gafflarna är krökta
så jag måste få tag i nya tuber. Kina har bra pris på ett par.
Men nu med all Corona hysteri så kanske det dröjer innan man får
något därifrån. Blir att köpa i veckan som kommer sen får vi se
hur det utvecklar sig.

Underkronan får man väl säga är kass också. Styrstopperna är inte
längre lodräta.

IMG_4204.JPG




Fick tag i en begagnad underkrona som sen visade sig vara lite
misshandlad av någon som troligen tagit av lagret. Dock inget som
inte går att åtgärda.

IMG_4206.JPG




Ena fästet till blinkers o lampa som sitter påträdda på gaffelbenen
mellan styrkronorna hade också tagit lite stryk. Var också lätt att justera till.

IMG_4201.JPG


IMG_4207.JPG




Sista bilden för denna gång. Aluminiumet från fronten som skall gå
till pulverlack framöver.

IMG_4210.JPG
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
I veckan så har jag beställt grejer till gaffeln. Nya tuber, clips,
packboxar o dammskydd. Sen som brukligt på mina projekt en Haynes
manual givetvis så man får koll på vätskemängder, momentåtdragning
och annat "how to" nyttigt.

Det här var väl inte tänkt att göras nu, P.A.I.R modden. Men läste om den
precis o tyckte att det lika bra kunde göras. Ingen stor grej egentligen.
Gjorde som jag sett andra göra i GSX1400 tråden. Filade till 2 brickor
som ersatte befintliga. Så en plugg på. Den sitter som berget men kanske
visar det sig att det måste vara klämma på dem också. Överbliven plugg
med klämma är till tanken. Skall hitta nåt litet att plugga insprutsbryggan
med också.

IMG_4213.JPG


IMG_4214.JPG


IMG_4215.JPG
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tempot är lugnt i det här bygget den här gången. Rusar inte
blint in som jag brukar göra i mina projekt. Eftertanke är ordet. :)

Beställda prylar har i alla fall börjat trilla in. Gått åt en del pengar
som det skall göra i ett projekt. :D

IMG_4219.JPG




Frilagt lite fler delar som skall blästras och pulverlackas framöver
tillsammans med det andra.

IMG_4220.JPG




Kylaren var ju också kaputt.

IMG_4217.JPG




Dock hade PO köpt in en universal som tillåter lite högre flöde
enligt honom då. Jag vet inte. Men gräslig färg på kopplingarna.
Får kika på om jag kan hitta svarta nånstans. Senare skall jag bygga
en ram som innesluter den och ha med ett kylarskydd.

IMG_4218.JPG




Sadeln till bygget är framplockad. Stålbotten enligt mina planer.
När den demonterats så får vi se om den blir användbar.

IMG_4216.JPG
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tempot är lugnt i det här bygget den här gången. Rusar inte
blint in som jag brukar göra i mina projekt. Eftertanke är ordet. :)

Beställda prylar har i alla fall börjat trilla in. Gått åt en del pengar
som det skall göra i ett projekt. :D

IMG_4219.JPG




Frilagt lite fler delar som skall blästras och pulverlackas framöver
tillsammans med det andra.

IMG_4220.JPG




Kylaren var ju också kaputt.

IMG_4217.JPG




Dock hade PO köpt in en universal som tillåter lite högre flöde
enligt honom då. Jag vet inte. Men gräslig färg på kopplingarna.
Får kika på om jag kan hitta svarta nånstans. Senare skall jag bygga
en ram som innesluter den och ha med ett kylarskydd.

IMG_4218.JPG




Sadeln till bygget är framplockad. Stålbotten enligt mina planer.
När den demonterats så får vi se om den blir användbar.

IMG_4216.JPG

Du skriver att det gått åt lite pengar. Lever som jag kanske efter devisen "90% av mina pengar lägger jag på vin, kvinnor och motorcyklar. Resten slösar jag bort" :hej
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Du skriver att det gått åt lite pengar. Lever som jag kanske efter devisen "90% av mina pengar lägger jag på vin, kvinnor och motorcyklar. Resten slösar jag bort" :hej
Det går åt massor av kulor i mc-projekt. Billigare köpa fungerande
hoj och bara köra med dem. Men tycker man resan med att modda är roligare
än att köra så går det snabbt upp i kostnader. Svårt att hämta in igen.
Men en hobby får kosta lite.
Kvinnor o motorcyklar har jag levt efter förr men aldrig samtidigt. :hihi
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Det skall så här inledningsvis nämnas att jag är helt oförmögen vad gäller teknik, mekanik, skruvande etc. (viljan och intresset finns och är väl tilltaget!). Med det sagt, jag önskar enkom tacka för att du tar dig tiden att skriva, fota och svara på frågor. Egentligen förstår jag knappt hälften av vad du skriver och vad bilderna föreställer, men jag är helt uppslukad av tråden (och liknande trådar)!

Jag tror också att det i dessa tider - framför allt - är extra viktigt med en hobby som för tankarna åt ett helt annan håll, någonting som man blir uppslukad av, alldeles oavsett om du går i mål eller ej. Jag är bara glad att få följa med på resan, och också förhoppningsvis lära mig ett och annat (samtidigt som jag kopplar av mitt jobb i detta nu, och det behövs).

Tack!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det skall så här inledningsvis nämnas att jag är helt oförmögen vad gäller teknik, mekanik, skruvande etc. (viljan och intresset finns och är väl tilltaget!). Med det sagt, jag önskar enkom tacka för att du tar dig tiden att skriva, fota och svara på frågor. Egentligen förstår jag knappt hälften av vad du skriver och vad bilderna föreställer, men jag är helt uppslukad av tråden (och liknande trådar)!

Jag tror också att det i dessa tider - framför allt - är extra viktigt med en hobby som för tankarna åt ett helt annan håll, någonting som man blir uppslukad av, alldeles oavsett om du går i mål eller ej. Jag är bara glad att få följa med på resan, och också förhoppningsvis lära mig ett och annat (samtidigt som jag kopplar av mitt jobb i detta nu, och det behövs).

Tack!
Du skall ha ett stort tack själv för att du läser trådarna här på forumet.:Bugar

Du har helt rätt i att det är rena terapin att hålla på med något sånt här.
Jag är normalt sett inte så brydd om det går fel. Mest av allt så vill jag ha mitt
eget stuk på den så det kommer jag att försöka få till. Har en sorts bild i huvudet
som jag jobbar efter. Det är mycket att ta reda på som jag inte vet ännu
och det kan givetvis ändras under resans gång. Men hoppas att du och andra
fortsätter att läsa så får vi se hur det artar sig. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Händer inte jättemycket för tillfället. Väntar på ett antal
paket. 8 mottagna, 6 kvar. Några av dessa är verktyg så jag
kan fortsätta. En laddning delar skall pulverlackas därefter.

Kromade ringen runt lampan var lite åt det ovala hållet så
gick inte att få på den på lamphuset.

IMG_4223.JPG


IMG_4225X.JPG




Efter lite knackande så blev den rätt ok, kan sättas fast
om inte annat. En del jag slipper köpa då.

IMG_4226.JPG




Även tänkt pulverlacka delar med bussningar i. Men gummit,
200 grader i 20 minuter, pallar väl inte för det. Nån som
testat?

IMG_4224.JPG
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Även tänkt pulverlacka delar med bussningar i. Men gummit,
200 grader i 20 minuter, pallar väl inte för det. Nån som
testat?

Jag köpte tvåkomponentsfärg på sprayburk och lackade kronan med. Funkar perfekt och lossnar inte. Kommer dock inte ihåg hur jag grundade, men det kan säkert färghandlaren ge råd om.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
gummit blir ju rejält uppvärmt när det blir vulkaniserat men hur varmt kommer jag inte ihåg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag köpte tvåkomponentsfärg på sprayburk och lackade kronan med. Funkar perfekt
och lossnar inte. Kommer dock inte ihåg hur jag grundade, men det kan säkert färghandlaren ge råd om.

Yes, det är alltid ett alternativ.

gummit blir ju rejält uppvärmt när det blir vulkaniserat men hur varmt kommer jag inte ihåg

Skall kolla med pulverlackaren vad han säger om det. Han borde ju
rimligtvis ha råkat ut för det tidigare.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hade ju löst P.A.I.R borttagningsmodden. Men när jag fick se
kitet som såldes så tyckte jag det skulle göra sig lite bättre.

IMG_4227.JPG




För de som är lika nördiga som jag gällande GSX1400 så kan jag
tipsa om en artikel om dessa i numret som kom ut i Mars av
Practical Sportbikes magazine. Sorry för bild 2, får inte rätt på den.

PS1.jpg


PS2.jpg
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Har du försökt ta ur gummibussningarna ur kronan? Det var visserligen många år sedan jag höll på, men jag har ett svagt minne av att dom går att ta ur. Vill minnas dom är koniska och glider ur lätt.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har du försökt ta ur gummibussningarna ur kronan? Det var visserligen många år sedan jag höll på, men jag har ett svagt minne av att dom går att ta ur. Vill minnas dom är koniska och glider ur lätt.
Gav dem en smäll med hammaren men det bara fjädrade tillbaka.
Vill inte paja dem så jag trycker ur hylsan ur gummit. Sen har vi fler bussningar
i fotpinnefästena också.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Sorry att det inte händer så mycket i tråden, typ sommaruppehåll. :nicka

Vill ju inte börja kapa o härja med hojen innan den har blivit svensk.
Så för att slippa köpa in en massa delar som jag ändå inte skall använda
senare så har jag kommit på en bra ide som sker i höst. Då skall jag
förhoppningsvis efter det kunna riva hojen och börja på allvar.

Häromdagen var jag dock nyfiken på hur jag kunde ta bort krom på vissa
delar. Sagt o gjort så tog det en stund, framförallt på lampans hus,
den var i plast. Så mesta kromet borta där det skall lackas. Lite
finlir kvar med dremeln och slipning.

IMG_4251.JPG
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Trevligt bygge bara att kämpa på :smasha
Tack
Hoppas jag kan lätta mitt bygge nåt kilo också.
Men skall nog inte hoppas för mycket med det jag vill göra. Skall i alla fall se om jag hittar vikt uppgifter till denna, 2003a, blir 2007a iom ny ram.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top