En sur kråka

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag vet inte hur allmänt kännt det här är men jag åkte iaf på en nit nu när jag övertog ägarskapet på min SXV. Jag skickade in papper om ägarbyte till vägverket och skrev det datum som jag fyllde i papperet på, sedan kryssade jag i avställning för att slippa betala någon försäkring.

Någon vecka senare får jag ett brev hem där det står att jag är skyldig 1144kr för att jag inte haft trafikförsäkring på min "nya" motorcykel. "Det måste ha blivit något fel" tänker man och ringer upp dem.

Då visar det sig att ägarbytet gäller från dagen jag skrivit in ägarbyte på, men avställningen gäller först när vägverket processerat det. Så det är bara surt betala dessa 1200kr. Det spelar ingen roll att det är gjort i norrland och i december då man inte ens kunna köra med den.

Nu är det ju jag som gjort fel för det står tydligen på papperna, men jag vill tipsa er andra så att någon spar nån helt onödig utgift. Man ska ringa in eller skicka in via nätet för att slippa åka på en sån här avgift.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Gick på samma nöt själv... tycker faktiskt man skulle kunna dra upp det i rätten(jo tjena lycka till), det står trots allt
"Kryssa i denna ruta om du vill ställa av fordonet I SAMBAND MED ÄGARBYTET"

...är det då inte rätt att tro att fordonet ställs av I SAMBAND MED ÄGARBYTET ???

Som jag ser det finns det bara 1 sätt att tolka det, dvs att mitt fordon ställs av när det blir mitt, dvs datumet som är ifyllt.

Tydligen så ser inte vv saken på det sättet utan de tycker att
"Kryssa i rutan om avställning så får vi se när brevet kommer och vi orkar kika på det nån dag i veckan" Sen att man betalar några hundringar för varje dag som går, tja.

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
har åkt på den där också...
skriv datumet för ägarbyte några dagar framåt vid nästa ägarbyte så slipper du den där avgiften!
eller nu i efterhand ring till VV och prata med dem..
många som har åkt på denna överrasskning!

//Robin

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
typiskt svensk byråkrati :huvet att samköra register är tydligen väldigt svårt
tur att "kirunapejlarna" har börjat samköra med adress så man slipper dubbla TV avgifter så fort man handlar något :tummenupp

Skuggan

Guest
har åkt på den där också...
skriv datumet för ägarbyte några dagar framåt vid nästa ägarbyte så slipper du den där avgiften!
eller nu i efterhand ring till VV och prata med dem..
många som har åkt på denna överrasskning!

//Robin

Jag fick oxå en sådan julklapp fast på 1400 spänn..

Skall försöka beskriva en grej som jag tycker är lite konstig.
När man ställer av skrapar man märket bak för att få fram koden, när man ställer på får man inte åka om man inte har skrivit ut ett bevis innan man får det nya skattemärket. Då borde ju det betyda likadant tvärt om att när jag har skrapat märket för att få fram koden och fyllt i den på ägarbytespappret så borde jag inte få köra med hojen :va .. Men det får man ju tydligen eftersom att det gäller ju inte förrän vv fått in pappet och ngn tröttmössa tittat på det....

någon som förstår vad jag menar? :)

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Hoj
F4 Izzle
jag e med dig, hade det problemet i våras ett par gånger! skulle polisen stanna dig o kör ditt nr, vilket dom oftast gör så ser/hör dom att den påställd även om du inte hunnit få dina papper hemskickade! :tummenupp
det enda du behöver göra sen är att betala böterna för fortkörning som dom stannade dig för från första början... ha ha! :D

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Jo hojen e fortfarande påställd fastän märket är skrapat men, står säkert någonstans att datum för avställning ska anges samma dag som märket skrapades.
Och säg man skrapat och kör ändå så kan man få böter för saknat skattemärke, tror det är 500 spänn eller nåt sånt.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Frågan är ju då, om man skriver ägarbyte en vecka senare, om det kan bli problem med själva ägandet av hojjen? Jag menar ifall det händer något, säg att den blir stulen tex under dessa dagar?

Rätt sätt är väl att ringa in och ställa av den, men det borde verkligen stå med liten text under "Avställning"'s texten/rutan.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Frågan är ju då, om man skriver ägarbyte en vecka senare, om det kan bli problem med själva ägandet av hojjen? Jag menar ifall det händer något, säg att den blir stulen tex under dessa dagar?

Rätt sätt är väl att ringa in och ställa av den, men det borde verkligen stå med liten text under "Avställning"'s texten/rutan.

I en tidigare tråd här på Sporthoj var det en som slapp den där avgiften.

Hans tips var att ringa Vägverket, och säga att man angivit fel datum för ägarbyten, och att man skulle låta korrigera det fram i tiden. Därefter ringa.. ja vad heter dom nu då, trafikförsäkringsorganisationen, och meddela dom om "felet".

Pröva asap, före julen och mellandagarna!

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
I en tidigare tråd här på Sporthoj var det en som slapp den där avgiften.

Hans tips var att ringa Vägverket, och säga att man angivit fel datum för ägarbyten, och att man skulle låta korrigera det fram i tiden. Därefter ringa.. ja vad heter dom nu då, trafikförsäkringsorganisationen, och meddela dom om "felet".

Pröva asap, före julen och mellandagarna!

Jaaa.. men då får den förra ägaren böterna, tror du han blir glad då ?
(förutsatt att han slutade betala sin försäkring då han sålde den)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag slapp betala avgiften, genom att skriva in till VV, där både jag och köparen intygade att köpet gått genom ett senare datum som vi angav.

Fick lära mig under samtalen med VV att man inte ska fylla i något datum, bara kryssa i rutan.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Gick på samma nöt själv... tycker faktiskt man skulle kunna dra upp det i rätten(jo tjena lycka till), det står trots allt
"Kryssa i denna ruta om du vill ställa av fordonet I SAMBAND MED ÄGARBYTET"

...är det då inte rätt att tro att fordonet ställs av I SAMBAND MED ÄGARBYTET ???

Som jag ser det finns det bara 1 sätt att tolka det, dvs att mitt fordon ställs av när det blir mitt, dvs datumet som är ifyllt.

Tydligen så ser inte vv saken på det sättet utan de tycker att
"Kryssa i rutan om avställning så får vi se när brevet kommer och vi orkar kika på det nån dag i veckan" Sen att man betalar några hundringar för varje dag som går, tja.

Tja, det känns knappast orimligt (förutsatt att inga finstilta rader finns någonstans på pappret i övrigt) att tolka avtalet som följer: när ägarbytet sker, sker också avställningen. Emellertid står det inte explicit NÄR avställningen ska ske, bara ATT den ska ske. Som du säger ligger det dock nära till hands att tro att avställningen sker vid exakt samma tidpunkt.

Kan vara värt att pröva, om så bara för att klargöra rättsläget. Jag hade nog stämt dem om jag hade varit i samma situation, förutsatt att jag hade haft tid, något jag dessvärre sällan har.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Blir nog billigare för trådskaparen att ge de pengarna till förra ägaren, plus lite till om så behövs, än att betala till TFF? :)

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
de komsika är ju att om man nu då enligt vv inte ställer av sitt fordon förens blanketten är inne. Vem betalar då när du smäller samma dag du köpt bilen? för du får ju köra den eftersom bilen inte är avställd enligt odm förens pappret är inskickat å klart. ?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
de komsika är ju att om man nu då enligt vv inte ställer av sitt fordon förens blanketten är inne. Vem betalar då när du smäller samma dag du köpt bilen? för du får ju köra den eftersom bilen inte är avställd enligt odm förens pappret är inskickat å klart. ?

När jag köpte min hoj ringde jag lite innan till försäkringbolaget och försäkrade den samma dag jag skulle hämta den. Sedan brydde jag mig inte om hur säljaren gjorde med sin försäkring. En vecka senare hade han skickat in ägarbytespapperna. Blev inga problem.

När jag själv sålde min andra motorcykel, det var då det strulade sig, men löste sig till sist ändå.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jag tar alltid en försäkring för att slippa eventuella problem. Har aldrig haft några problme att säga upp den efter en vecka och i några fall sluppit betala något alls :)

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..

Nej, det blir inga "böter" öht då.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...