Jag har kommit över en Suzuki av modell GSX400FWS. Det är en vattenkyld 400 kubiks radfyra med två Mikuniförgasare av dubbelmodell. Sexväxlad låda och full av lyx som växelindikator, bränslemätare, antidive-bromsar och justerbar bakfjädring. För tillfället strypt till 25kw.
Tror till och med att någon gammal sporthojare har varit en tidigare ägare till just den här hojen.
Sedan jag köpte den i november har jag skruvat rätt flitigt på den och lärt mig en hel del.
-Sprucken kåpa lagad.
-Bromsvätska bytt både bak och fram.
-Nytt batteri.
-Förgasarna är isärplockade i molekyler och rengjorda.
-Tomgångsskruvar och trottelbalans är satt enligt
fabriksspecifikationerna.
-Kopplingen justerad.
-Luftfiltret är ok.
-Laddningsregulatorn fungerar.
-Tändstiften och tändspolarna är testade och fungerar.
Problemet nu är att skiten inte vill starta som den ska. Startmotorn går runt som den ska men cylindrarna tänder bara till ibland, inte tillräckligt för att gå för egen maskin.
Först trodde jag det var batteriet och laddningen som inte fungerade men allt funkar som det ska vid test. När den väl gick laddade den ca 14v vid 4000 varv, vilket ska vara ok. Sen trodde jag de var förgasarna, därför rengjordes dem och ställdes in enligt specifikationerna.
Jag har även kollat tändspolar och tändstift. Tändstiften fungerar när jag testar dem utanför cylindern, men de var svarta och blöta. Detta antyder att de körts omkring med för hög bränsleblandning. Det kan eventuellt förklaras av att tomgångsskruvarna var helt åt helvete inställda innan jag rengjorde förgasarna.
Jag provade att rengöra stiften och då helt plötsligt startade motorcykeln och gick jättefint på tomgång med lite choke, skulle kanske tom klarat sig utan choke om den fått värma upp ett tag till, men jag stod i garaget och ville inte gärna dö av koloxidförgiftning.
Jag lät motorcykeln stå en vecka och nu startar den inte alls längre, samma symptom som tidigare.
Uppenbarligen var det en bra idé att göra rent tändstiften. Men varför funkar den inte när jag startar den nu? Kan tändstiften ha blivit så skitiga igen efter bara några minuters tomgångskörning? Och om det är så, vad får tändstiften att skita ner sig så fort?
Har Sporthojs sammanlagda kunskap någon förklaring till detta beteende, eller bara några tips. Fråga gärna om jag förklarat något oklart.
/Thorak
Tror till och med att någon gammal sporthojare har varit en tidigare ägare till just den här hojen.
Sedan jag köpte den i november har jag skruvat rätt flitigt på den och lärt mig en hel del.
-Sprucken kåpa lagad.
-Bromsvätska bytt både bak och fram.
-Nytt batteri.
-Förgasarna är isärplockade i molekyler och rengjorda.
-Tomgångsskruvar och trottelbalans är satt enligt
fabriksspecifikationerna.
-Kopplingen justerad.
-Luftfiltret är ok.
-Laddningsregulatorn fungerar.
-Tändstiften och tändspolarna är testade och fungerar.
Problemet nu är att skiten inte vill starta som den ska. Startmotorn går runt som den ska men cylindrarna tänder bara till ibland, inte tillräckligt för att gå för egen maskin.
Först trodde jag det var batteriet och laddningen som inte fungerade men allt funkar som det ska vid test. När den väl gick laddade den ca 14v vid 4000 varv, vilket ska vara ok. Sen trodde jag de var förgasarna, därför rengjordes dem och ställdes in enligt specifikationerna.
Jag har även kollat tändspolar och tändstift. Tändstiften fungerar när jag testar dem utanför cylindern, men de var svarta och blöta. Detta antyder att de körts omkring med för hög bränsleblandning. Det kan eventuellt förklaras av att tomgångsskruvarna var helt åt helvete inställda innan jag rengjorde förgasarna.
Jag provade att rengöra stiften och då helt plötsligt startade motorcykeln och gick jättefint på tomgång med lite choke, skulle kanske tom klarat sig utan choke om den fått värma upp ett tag till, men jag stod i garaget och ville inte gärna dö av koloxidförgiftning.
Jag lät motorcykeln stå en vecka och nu startar den inte alls längre, samma symptom som tidigare.
Uppenbarligen var det en bra idé att göra rent tändstiften. Men varför funkar den inte när jag startar den nu? Kan tändstiften ha blivit så skitiga igen efter bara några minuters tomgångskörning? Och om det är så, vad får tändstiften att skita ner sig så fort?
Har Sporthojs sammanlagda kunskap någon förklaring till detta beteende, eller bara några tips. Fråga gärna om jag förklarat något oklart.
/Thorak