En Suzuki GSX400FWS -84 får sig en uppfräshning, men bråkar med mig.

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Oljan bytt och jag hittade inga metallflagor någonstans. Alles gut. :tummenupp
Bytte filter också när jag ändå höll på och jag såg inget mer än lite vanligt smuts i det heller.

Jag börjar mer och mer tro att bränsleblandningen på tomgång och låga varv är för fet, Ibland går det bra att starta kall utan choke, och när den blir varm kan det vara svårt att starta om man inte ger lite gas samtidigt, låter väl som rätt typisk fet bränsleblandning? Provade skruva ur luftskruvarna ett halvt varv, får se om det gör någon skillnad vid nästa tur.

Sen återstår nog bara det tickande ljudet. Det absolut mest troliga borde ju vara ventilerna, så en justering av dessa får det bli så fort jag får tillfälle att riva lite i motorn.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Får ångest när jag läser tråden!! hoppas du får helt ordning på den snart, själv hade jag blivit galen.

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Tja, det blev ju lite mer skruvande än planerat. Men allt går ju åt rätt håll så snart blir det nog ordning på den. Eller ordning och ordning, jag skulle inte bli förvånad om den redan är i bättre skick än de flesta gamla suzuki från -84 :)

Tog en liten tur på en timme nyss och jag vet inte om mitt förgasarskruvande gjorde så mycket skillnad alls. Men jag börjar lära mig hur mycket gas man behöver innan man börjar släppa kopplingen, så det är inte lika jobbigt med rödljus längre.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Oljan bytt och jag hittade inga metallflagor någonstans. Alles gut. :tummenupp
Bytte filter också när jag ändå höll på och jag såg inget mer än lite vanligt smuts i det heller.

Jag börjar mer och mer tro att bränsleblandningen på tomgång och låga varv är för fet, Ibland går det bra att starta kall utan choke, och när den blir varm kan det vara svårt att starta om man inte ger lite gas samtidigt, låter väl som rätt typisk fet bränsleblandning? Provade skruva ur luftskruvarna ett halvt varv, får se om det gör någon skillnad vid nästa tur.

Sen återstår nog bara det tickande ljudet. Det absolut mest troliga borde ju vara ventilerna, så en justering av dessa får det bli så fort jag får tillfälle att riva lite i motorn.

Det är lite småpilligt iom att ventilerna är så små men annars inte svårt att justera ventilerna med skruvmejsel, bladmått och fast nyckel.
Om föregående ägare inte brytt sig om att kolla oljan är det troligt att ventilspelet inte kollats så ofta heller.

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Nu är ventilerna justerade men tyvärr löste det inte riktigt oljudet från motorn. Lite tickande försvann men de flesta ventilerna var ok.
Frågan är då bara vad det är som låter, och hur man på bästa sätt hittar felet. En total motorrenovering låter inte så lockande, men utan att ta ur allt och kolla efter skador så blir det ju svårt att gissa vad felet är. Eller ska man bara inte förvänta sig att gamla motorer låter som nya?

Mitt i allt upptäckte jag också att det kommit nåt äckligt i kylarvattnet, det hade blivit brunaktigt och i plastbehållaren hade det blivit nån slags slemmig avlagring. Det var inte skräp eller rost, det kändes mest bara som alger eller liknande. Bytte kylarvätska för bara ett par månader sedan så jag vet inte vad som kan ha hänt. Och det var ingen olja i vattnet, så nån topplocksläcka tror jag inte det är. Fanns heller inget vatten i oljan. Underligt värre. Jag får byta kylarvätskan igen och se om samma sak uppstår.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras