En tanke bakom skeva bromsskivor

Smagatusk

Guest
Satt och funderade häromdagen varför så många av mina fordon har skeva bromskivor (hojen, min gamla Corvette, och numera käringens Audi 4,2 v8:a). En teori jag har är att när man buskört lite grann, och sen hamnar vid ett stoppljus så håller man automatisk på bromsen i ett ex antal minuter ibland. Kan det vara så att värmen avleds i olika takt när bromsbeläggen ligger på, på en del av skivytan? I så fall kanske man får tänka över och planera innan man kommer fram till ett stoppljus efter att ha buskört.

Nå? Vad tror ni?

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Grundorsaken till varför bromsskivor slår sig är att det finns spänningar i materialet. Det i sin tur är orsakat av dagens "just-in-time"-produktion där materialet inte får "rikta till sig" innan man börjar bearbeta det. Huruvida körsättet har någon inverkan överlåter jag till någon annan att svara på.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
:tummenupp

Har du skivorna riktigt varma och sedan står still kyls skivorna överallt utom där beläggen/oken täcker. Där hålls värmen kvar.

Detta kan innebära två saker som normalt händer, det ena är att belägget 'fastnar' lite på skivan och sedan har du en tårtbit med annorlunda friktion än resten av skivan. Detta kan slitas bort och ut över hela skivan.

Du kan också få olika ythärdning på olika delar av skivan, likadant som ovanför.

Om bromsarna fungerar bra tex kalla men pulserar varma och tokvarma fungerar bra så har något av ovanstående hänt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024