En tanke om TANKAR

Dr.Bike

Guest
Vettiga pengar!!! :tummenupp För dig eller mig:gnissla
Oj oj oj vad jag skulle ångra mig.:huvet

Tvivlar inte ett dugg att du är rätt person att göra den till en dröm hoj... oj vad svårt det kommer att bli att somna...:rolleyes:

Eller... nej

Har en MAN traktor från 1950 med fyrhjulsdrift. HIAB kran och skogsutrustad. Kan det vara någonting istället?:D

Mats

HIAB-kranen får mig att tända, men inte en MAN.

Jaja, bli bara inte som alla MCHK gubbar som samlar 10 20 30 hojar i ladorna för de tror de ska hinna med...
Detta förhindrar bara fler från att ha äga och köra ute på vägarna = fler får se dessa fordon.
Nu har du haft den för länge... ;)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förmodligen är det 2 st sådana hojar byggda
Dom kallades för Suhilia eller nåt liknande, vet att varjefall en finns kvar i livet.
Tyckte att dom var såååå balla.

Ska kolla vad dom hette egentligen, och om det finns nån bild på dom

>>Eric

Tack jag ska också gräva i min gamla Bike-hög och se om jag hittar reportaget om de blå ISR-Hojarna.

Det viktiga med en HD-tank är ju iofs bara att den rymmer tillräckligt för att bli stenad :D

http://www.youtube.com/watch?v=Ll_tXyA7Auk

Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Det sitter LGO tank på båda mina ISR'er. Orginal! :yoparty

Mats

Acke och Lars-Gunnar var ju jobbarkompisar på FOA i begynnelsen. MC resp. aluminiumsmide var hobbyaktiviteter. Så Acke frågade naturligtvis sin gamla kollega om tjänster när tankarna skulle göras.
Vet förresten någon var man kan få tag i en ISR-ram med Suzuki GSX-motorfästen (+tank:) )? Jag är i så fall spekulant, tips mottages tacksamt.
Jag träffade Acke igår, han hade kvar en ram för privat bruk. Totalt gjorde han 90 stycken, en gick på export. Så det borde finnas 88st kvar ute i landet. Han sade att det ibland ringer folk som köpt ramar och frågar saker sen varken hör eller ser han aldrig något mer av dom. Dom grymt råa endurance-hojarna han byggde hade han heller ingen aaaaning om var dom fanns.

/Ingvar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Acke och Lars-Gunnar var ju jobbarkompisar på FOA i begynnelsen. MC resp. aluminiumsmide var hobbyaktiviteter. Så Acke frågade naturligtvis sin gamla kollega om tjänster när tankarna skulle göras.
Vet förresten någon var man kan få tag i en ISR-ram med Suzuki GSX-motorfästen (+tank:) )? Jag är i så fall spekulant, tips mottages tacksamt.
Jag träffade Acke igår, han hade kvar en ram för privat bruk. Totalt gjorde han 90 stycken, en gick på export. Så det borde finnas 88st kvar ute i landet. Han sade att det ibland ringer folk som köpt ramar och frågar saker sen varken hör eller ser han aldrig något mer av dom. Dom grymt råa endurance-hojarna han byggde hade han heller ingen aaaaning om var dom fanns.

/Ingvar

Jag som har tjatat på Acke om en 10 kg lättare och 50% styvare sportsterram...
Kan inte du som är gammal polare trula honom tillbaks till svetsbänken? Pliiiis!

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Kan inte du som är gammal klasspolare trula honom tillbaks till svetsbänken? Pliiiis!

Jag kan meddela att det inte var aktuellt att göra en extraram, inte ens till en gammal dödspolare:D (Acke är några år äldre, så klasspolare var vi aldrig:tummenupp). Han sa att endurancehojarna vägde cikus 160kg och gav drygt 150 pållar på slangen. Skapligt drag det måsta vara:yoparty .

/Ingvar

Dr.Bike

Guest
Kan inte du som är gammal polare trula honom tillbaks till svetsbänken? Pliiiis!

Å du själv då? TIG-svetsarn? Dina måsskitar ser inte så pjåkiga ut de heller ;)
Men vaff... Calle i Moheda måste väl göra nån Sportster-ram i oroginalliknande utförande? Och han lär väl inte anvanda samma solida gjutjärn och järnvägsräls som Milwaukee-boysen.

Jag kan meddela att det inte var aktuellt att göra en extraram, inte ens till en gammal dödspolare:D (Acke är några år äldre, så klasspolare var vi aldrig:tummenupp). Han sa att endurancehojarna vägde cikus 160kg och gav drygt 150 pållar på slangen. Skapligt drag det måsta vara:yoparty .

/Ingvar

Hur var det nu moppelögnen löd?
"Min moppe gjorde 45 Km/h + nuvarande ålder - ärligt!"

Acke ljuger säkert inte... men nog tycks hojvikten ha dalat med nåt halvkilo per år? Och 150 på slangen... då? Visst det var väl MotoSprutt som trimmade men iaf... Jag minns ju dragbikarna från den tiden.
Knappt ens de hade den effekten...

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Men vaff... Calle i Moheda måste väl göra nån Sportster-ram i oroginalliknande utförande? Och han lär väl inte anvanda samma solida gjutjärn och järnvägsräls som Milwaukee-boysen.
...

Jag tror att mina vänner på UCC är bäst skickade i dagsläget. Men nu har jag ju moddat och pulverlackerat min befintliga ram :gnissla

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++

Hur var det nu moppelögnen löd?
"Min moppe gjorde 45 Km/h + nuvarande ålder - ärligt!"

Acke ljuger säkert inte... men nog tycks hojvikten ha dalat med nåt halvkilo per år? Och 150 på slangen... då? Visst det var väl MotoSprutt som trimmade men iaf... Jag minns ju dragbikarna från den tiden.
Knappt ens de hade den effekten...

Haha, ja vem vet:D. Japp Motosprutt trimmade motorer. De var ju specade ungefär som den tidens drag-snurror (det var ju innan en Prostock gav 330hästar). Jag tror att Kawa-motorerna vägde drygt 80 kg. Då finns det 80kg kvar till ram gaffel hjul och aluminiumtank:tummenupp och en elkabel. Det kanske inte var 160kg fulltankat och klart men Acke brukar veta besked. Jag skall fråga nästa gång.

/Ingvar

Dr.Bike

Guest
Haha, ja vem vet:D. Japp Motosprutt trimmade motorer. De var ju specade ungefär som den tidens drag-snurror (det var ju innan en Prostock gav 330hästar). Jag tror att Kawa-motorerna vägde drygt 80 kg. Då finns det 80kg kvar till ram gaffel hjul och aluminiumtank:tummenupp och en elkabel. Det kanske inte var 160kg fulltankat och klart men Acke brukar veta besked. Jag skall fråga nästa gång.

/Ingvar

Vägde de 160 OCH var stabila utan spaghettiflex så är det ju bara :bow
(vilket jag iofs tror när man ser Ackes ambitioner på allt annat han gör)

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Vägde de 160 OCH var stabila utan spaghettiflex så är det ju bara :bow
(vilket jag iofs tror när man ser Ackes ambitioner på allt annat han gör)

Jag har dålig koll på vad dagens race-hojar väger. Men dåtides storfräsare som Kjelle Wats m.fl. körde med ISR-ramar i bl.a. internationella endurance-tävlingar, så dom var nog skapligt bra.

/Ingvar

Dr.Bike

Guest
Det ar val bara och bestalla ror:
http://www.aedmotorsport.com/4130/RoundTube.htm
Gora en jig och borja kapa/banda/svetsa:D

Det var exakt det jag ville höra Jörgen säga!

Jag har dålig koll på vad dagens race-hojar väger. Men dåtides storfräsare som Kjelle Wats m.fl. körde med ISR-ramar i bl.a. internationella endurance-tävlingar, så dom var nog skapligt bra.

/Ingvar

Jo jag har läst de storiesarna och ja, de är svenska hjältar!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...