En till bakhjulsåka-fråga...använder ni koppling då ni växlar på bakhjulet?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Varför äns använda kopplingen när det går att få upp den utan .
Jag kan förstå om man inte har tillräckkligt med effekt,
Men annars sliter man bara på kopplingen


För att det blir en miljon gånger bättre. Lameller kostar mindre än ett bakdäck hur snål är du?

Alltid koppling vid växling på bakhjulet, att sparka i en växel och hoppas på det bästa verkar farligt.
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Växla upp = känns inte, går så mjukt (utan koppling)
Växla ner = alltid koppling. vet att neråt är knöligt så.
 

meccan

www.racesetup.se
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Hillerstorp
Hoj
GSXR 750 -07 Banhoj. GSXR 750 SRAD Gata.
nu måste jag få säga mitt. Jag kopplar alltid upp min.
Jag kan såklart växla mellan 1-2-3an utan att anv'ända kopplingen
"""MEN"" när man har en hoj med mindre effekt, så måste man koppla mellan tex 3-4-5. Då kan man hålla fullgas-växling med koppling. då använder man kopplingen för att hålla hjulet uppe. Kan tillågga att det går köra bakhjul med en orginal GSXR 750 SRAD i 260km/h på 5ans växel med denna tekniken. Då behöver man inte 1000cc :) :)
 

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Där asfalten heter nåt
Hoj
aRR !!!!11
nu måste jag få säga mitt. Jag kopplar alltid upp min.
Jag kan såklart växla mellan 1-2-3an utan att anv'ända kopplingen
"""MEN"" när man har en hoj med mindre effekt, så måste man koppla mellan tex 3-4-5. Då kan man hålla fullgas-växling med koppling. då använder man kopplingen för att hålla hjulet uppe. Kan tillågga att det går köra bakhjul med en orginal GSXR 750 SRAD i 260km/h på 5ans växel med denna tekniken. Då behöver man inte 1000cc :) :)

fullgas växling låter ju läbbigt, är det inte lätt å slå runt då i 260blås??
Jag växlar utan... fast utan gas..:tummenupp
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
För att det blir en miljon gånger bättre. Lameller kostar mindre än ett bakdäck hur snål är du?

Alltid koppling vid växling på bakhjulet, att sparka i en växel och hoppas på det bästa verkar farligt.

Så mycket sliter man inte på ett bakdäck när man rycker upp sin hoj på 2ans växel ..Har en polare som kör cbr 1000rr å han kopplar alltid upp sin oavsett om det e på 2 eller 3ans växel han sliter fan bakdäck mer änvad jag gör
Har inte nåt med snålheten att göra men jag fick alltid koppla upp min cbr 929 Men nu behöver jag inte det. och jag ser ingen anledning för han med en k7 att behöva koppla upp sin för den rycker jag fan upp 4ans växel.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
som ngn nämt, mkt smidigare att koppla upp hojen, en snabb dipp och poff.... så e man uppe:D
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
bara jag som inte lyckas koppla upp hojjen? gasa upp e inga problem. men har inte fått klämm på det där med kopplingen.. tycker den ska användas vid start , stopp samt nerväxling :)
 

meccan

www.racesetup.se
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Hillerstorp
Hoj
GSXR 750 -07 Banhoj. GSXR 750 SRAD Gata.
fullgas växling låter ju läbbigt, är det inte lätt å slå runt då i 260blås??
Jag växlar utan... fast utan gas..:tummenupp

Inga problem alls. i de hastigheterna könns det omöjligt att dra över när det inte finns mer kraft.:tummenupp
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Växlar utan koppling såklart! Lådorna tål att växlas utan koppling..

Enda gånger jag använder koppling vid bakhjulsåka är när den ska upp på framhjulet. Tycker det är mycket skönare än att gasa upp den. Kopplar man upp den kan man ju ligga och nästan tomgångsköra, koppla upp den och sen glida vidare på låga varv. :tummenupp
 

Smagatusk

Guest
Ja använder ju inte kopplingen när ja växlar vid vanlig körning, varför skulle ja börja när ja e på bakhjulet för???????

Koppling används vid start, stop samt om ja e slö, att få upp hojen på slangen..:D

Jag kopplar som en jävla galning. Ibland - bara för skojs skull - står jag och kopplar rent frenetiskt vid rödljusen tills jag får blåsor på fingrarna.

Men för att få upp mitt gamla aber tillsammans med mina 109 kilo måste jag "koppla" upp den. Men inte kopplar jag vid ingång till tvåan.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Nu så har man fått in snisten...vilket förövrigt var jävligt busenkelt. Känns som man ställde en rätt onödig fråga.
Upp med skiten..balansa på bra höjd..kapa lite på gasen....i med nästa växel o sedan köra vidare.

Kan nu tillägga att jag växlar på bakan UTAN koppling ;)
 

richirich

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Vällingby
Hoj
kraschad
om man gasar upp den på 1an å sen lägger ner den på asfalten igen å ska växa till 2an han köra nån hundra del men sen hoppa den ur, vad kan va problemet?`
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Jag lånar tråden. har en GSXR 750 98:a som i mina ögon går bra. känns pigg. bra mycket piggare än min Ninja 600 av samma årsmodell. men när det kommer till bakhjuls åka så är det inte lika lätt. Jag kan utan problem gasa upp den på 1:an men koppla upp den på 2:an så har jag provat i olika hastigheter från 50 upp till 70. fullgas o gett den en kopplings dutt. vist lättar han med litte ryckande så är han uppe med framhjulet en halvmeter över backen. det har varit både korta o lite längre kopplings duttar. det känns inte som om kopplingen slirar. Någon som har ett förslag på vad som kan vara fel.

(Orginal drevning. slipon och KN luft filter. ganska nytvättat och kabeln för o få jämnare register är urkopplad. i övrigt orginal)

Vem blir först till o dumförklara mig?
 

Nicotin

Guest
Jag lånar tråden. har en GSXR 750 98:a som i mina ögon går bra. känns pigg. bra mycket piggare än min Ninja 600 av samma årsmodell. men när det kommer till bakhjuls åka så är det inte lika lätt. Jag kan utan problem gasa upp den på 1:an men koppla upp den på 2:an så har jag provat i olika hastigheter från 50 upp till 70. fullgas o gett den en kopplings dutt. vist lättar han med litte ryckande så är han uppe med framhjulet en halvmeter över backen. det har varit både korta o lite längre kopplings duttar. det känns inte som om kopplingen slirar. Någon som har ett förslag på vad som kan vara fel.

(Orginal drevning. slipon och KN luft filter. ganska nytvättat och kabeln för o få jämnare register är urkopplad. i övrigt orginal)

Vem blir först till o dumförklara mig?

att den inte ens lättar vid fullgas..då e det ngt some skumt med din hoj..den slirar inte på kopplingen ?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
om man gasar upp den på 1an å sen lägger ner den på asfalten igen å ska växa till 2an han köra nån hundra del men sen hoppa den ur, vad kan va problemet?`

Du e för klen....rättare sakt du lägger inte i 2an som du ska göra... den hamnar inte i rätt läge.. använd mer kraft eller fixa till växelspaken bättre.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top