En till tråd om hojval!

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Orkar inte söka längre, nu lämnar jag det i era händer.
Jag söker körglädje! lite fart! Driftsäkerhet! lätt och nätt! Elstart :)
Hojen ska först och främst framföras på gata.
Vad ska jag välja?.

Mina funderingar.
Ktm 525exc.
Husqvarna 510sm.
Husqvarna 450smr.
Husaberg 650 05 lr nyare.
Honda cr 450.

SKulle hälst vilja ha en 510 husky men den som finns på blocket är för dyr.

Har riktig beslutsågest.
Budgeten ligger runt 40tkr.

Vill inte bli sågad i denna tråd, utan vill bara ha hjälp med mitt val av motard.
/mvh Jonas

Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Det sprack direkt när jag läste driftsäkerhet tillsammans med körglädje och liten och nätt. Du får prioritera antingen eller. Ingen av hojarna du har listat upp kvalar in under katergorin "driftsäkerhet".

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Det verkar som att du har en hoj redan och då hade jag köpt en KTM 525a.
Jag har bara en hoj och då föll valet på en KTM 625. Då får jag lite av både körglädje och driftsäkerhet...

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Det sprack direkt när jag läste driftsäkerhet tillsammans med körglädje och liten och nätt. Du får prioritera antingen eller. Ingen av hojarna du har listat upp kvalar in under katergorin "driftsäkerhet".

Okaj, jag menade inte att den ska vara en evighetsmaskin :D

husqvarna 450 vs ktm 525 vilken hade du valt?

Det verkar som att du har en hoj redan och då hade jag köpt en KTM 525a.
Jag har bara en hoj och då föll valet på en KTM 625. Då får jag lite av både körglädje och driftsäkerhet...

Ja jag är väldigt intresserad av 525, men jag gillar nästan husqvarnan 450 mer.
Mest pga att den ha shimsade ventiler och att den är snyggare men det är bara min åsikt.

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
KTM 525 är grymt lättkörd men samtidigt sjukt hårig. Tycker jag. Dock blir den frånkörd av husky 510 :)

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Okaj, jag menade inte att den ska vara en evighetsmaskin :D

husqvarna 450 vs ktm 525 vilken hade du valt?

Jag hade valt Husqvarnan iom. dess skimsade ventiler (att den är gött mkt snyggare än ktmen är bara ett plus). Renoveringar och servicar är i övrigt ganska samma lika på de båda hojarna. Ktmen har 60cc mer vilket såklart gör sitt till, men det är ingen monsturös skillnad.

Edit:

Köp isf en 05 eller nyare när det kommer till Qvarnan. Då har dom en ny topp som inte flyger åt helvete så fort man petar på gasen. De bästa är dock från 07 o framåt. De har helt ny geometri på toppen osv som gör att dom får lite goare kurva å mer effekt. Men som sagt, 05 o framåt är ett måste. Minst.

Edit 2: (alkoholen börjar verka nu...)
Du får enkelt mycket bra fart i maskineriet på Qvarnan också. Avgassystemet är onödigt att röra, det är så bra original ändå. Släng i TC-kamaxlar som finns att köpa till humana priser och bestycka förgasaren efter det så har du jävligt go effekt.

Nu blir det inga fler edits :)

Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
450 cc är för klent för gatkörning, ktm 525, husa 650 eller husky 510 möjligtvis :tummenupp Undrar om inte alla 450 cc dessutom bara är 5 vxl :va Ktm 525 o husa 650 är i alla fall 6 vxl - mkt uppskattat tycker jag för gatkörning.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj

husaberg 650..... har alltid vart sugen på en sån......:va
Vågar knappt göra det :) hört att dom rasar ofta :mad:

Jag hade valt Husqvarnan iom. dess skimsade ventiler (att den är gött mkt snyggare än ktmen är bara ett plus). Renoveringar och servicar är i övrigt ganska samma lika på de båda hojarna. Ktmen har 60cc mer vilket såklart gör sitt till, men det är ingen monsturös skillnad.

Edit:

Köp isf en 05 eller nyare när det kommer till Qvarnan. Då har dom en ny topp som inte flyger åt helvete så fort man petar på gasen. De bästa är dock från 07 o framåt. De har helt ny geometri på toppen osv som gör att dom får lite goare kurva å mer effekt. Men som sagt, 05 o framåt är ett måste. Minst.

Edit 2: (alkoholen börjar verka nu...)
Du får enkelt mycket bra fart i maskineriet på Qvarnan också. Avgassystemet är onödigt att röra, det är så bra original ändå. Släng i TC-kamaxlar som finns att köpa till humana priser och bestycka förgasaren efter det så har du jävligt go effekt.

Nu blir det inga fler edits :)

Absolut så bli det en 05 och uppåt isf.
Men va fan jag vill ha en som är snabb från fabrik :) , så kan man trimma utifrån det :banana

Last edited:

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Har inte hunnit få ut den på annons än men jag har en Aprilia SXV 450 som ligger inom din budget. :tummenupp

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
nån skrev att de blir för klent med 450 på gata o e de verkligen de för kompisen körde sin yama 450 som motard o va me oss me 550 o 650 o han hängde på utan problem
För inga av maskinerna som nämts i tråden e ju inget man åker längre sträckor på utan mest för bus o lek o då duger nog 450 lika bra.

jag ska själv köpa en 450exc-09 ell 2010 o den skall funka på crossbana o is o även som motard på sommaren.
ell e ja helt fel ute?
För större än 450 så försvinner ju allt som har med cross bana o smidighet att göra om man inte är super tränad.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
БОБАН;4506686 skrev:
Husaberg, samma kvalitet som ktm (från 05 och framåt) och mera ös.

Stämmer det verkligen? funderar på en husaberg 650 -06a.
Håller den samma kvalité som en ktm 525 -05?

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Stämmer det verkligen? funderar på en husaberg 650 -06a.
Håller den samma kvalité som en ktm 525 -05?

Husaberg håller bra efter 04. Bättre vrid etc för gata än KTM 525. Men dom är likvärdiga i hållbarhet. Det är ju i stort sett samma delar i Husa som i KTM.

Det enda som jag tycker är lite sämre med Husa är att dom är svårtstartade ibland. Men det beror nog mer på mig och hur jag behandlar mina hojar :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA