En tråd om det svenska språket

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Exakt så. Som en garanterad följd av något. Men det är ett uttryck som härstammar från den tid breven faktiskt levererades med viss säkerhet. Idag är det något missvisande - ungefär som att något går som tåget eller på räls. SJ har där fullständigt skjutit liknelsen i sank (ehm, för att använda ännu en liknelse :) ).

Nästan rätt. "Som på räls" är en liknelse. Men "skjutit liknelsen i sank" är en metafor.

:fakta :gnissla

#språkpolis #favvotråden

I övrigt håller jag med om SJ´s bristande förmåga att leva upp till vad liknelsen från början innebar.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag har aldrig varesig hört eller sett menlös i betydelsen meningslös. :va
Nä, så kan det va. Jag har hört det på tok för mycket. Varför tror du att man ändrade benämningen på menlösa barns dag till värnlösa barns dag?

Inte jag heller. Men vem tusan använder "komma som ett brev på posten" om något som kommer överraskande?

Min förra chef bland andra (han var inte skarpaste kniven i lådan förvisso). Jag har diskuterat med kreti och pleti och det verkar inte heeeelt självklart hur man ska använda sig av post-idiomet.
Den här tråden förtydligar nog inget heller http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?276210-Hata-Posten-!!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Nä, så kan det va. Jag har hört det på tok för mycket. Varför tror du att man ändrade benämningen på menlösa barns dag till värnlösa barns dag?
Har man den alltmer utbredda språkliga obildningen i åtanke så måste man ju ordna till ett enkelt språk..
Det finns ju en anledning till att alla synnerligen taffligt Google-översatta bluffmejl på usel svenska fungerar..
Det senaste från Swedbank var ju på helt horribel svenska, men det fungerade likväl!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ordet menlös syftar på att man är oskyldig och inte klarar att stå upp för sig själv. Därav namnändringen på dagen. Det är inte en förkortad form av meningslös.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Själv reagerar jag på när ordstäv och uttryck förvrängs, t ex "skatta sig lycklig" som helt plötsligt dyker upp som "skratta sig lycklig".

Eller "Dra alla över samma kant", när det ska vara "dra alla över samma kam".

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har aldrig varesig hört eller sett menlös i betydelsen meningslös. :va
Det är för att orden inte har samma betydelse.
Menlös betyder att man är utan men, som betyder tillgångar. Man skulle värna om de fattiga barnen.
Idag finns inte så många fattiga barn (i Sverige) så vi skall uppmärksamma de värnlösa barnen. De som inte har någon som skyddar och och tar hand om dem.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Ordet menlös syftar på att man är oskyldig och inte klarar att stå upp för sig själv. Därav namnändringen på dagen. Det är inte en förkortad form av meningslös.

Du missuppfattade mig.
Saxat från Wikipedia: Värnlösa barns dag – Denna benämning på dagens datum har funnits där sedan 2001, då den ersatte det äldre Menlösa barns dag. Ändringen beror dels på, att ordet menlös (som betyder "fri från men", alltså fri från synd eller brist) har fått en negativ klang i svenska språket, dels att dagen numera ska vara en minnesdag för de barn runtom i världen, som är värnlösa och i behov av hjälp.

Jag tolkar det som att man ändrat till värnlösa barns dag för att det var alltför många som trodde att menlös är detsamma som meningslös, bara att man slipper säga hela ordet...

Jag vet vad menlös betyder, tack.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...