En uppkörningsfråga

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Jag har sökt och den här frågan tror jag inte har besvarats förut.

Jag ska köra upp på måndag och min kompis sade att man måste ha med sig nån att övningsköra med annars så är det kört.

Ligger det nån sanning i det som han säger?

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Vikingarockaren skrev:
Jag har sökt och den här frågan tror jag inte har besvarats förut.

Jag ska köra upp på måndag och min kompis sade att man måste ha med sig nån att övningsköra med annars så är det kört.

Ligger det nån sanning i det som han säger?

Nej men du kan ju inte köra dit utan körkort så annars får du ju ta den på släp. :)

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Eller göra som en som körde upp när jag körde upp, köra den ända fram och sen leda in den på VVs område. :rolleyes:
Ser väl inte så där himla bra ut ifall inspektören får se det, att du kör utan kort. Men "olagligt" är det inte.

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
ok tackar för era otroligt snabba svar :)

Jag ska inte köra in dit olagligt farsan ska övningsköra dit med mig men han måste köra till jobbet sen så han kan inte stanna.

sacus

allt är en gråzon
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Suzuki 1200s Bandit-02
om du vill ha dit mc:n så finns det åtminstonde två alternativ iaf. om du kör upp som privatist, det ena är att du övningkör dit med din handledare om du har någon eller att du tar mc:n på släpkärra, du kan även be någon kompis köra dit din mc.

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Vikingarockaren skrev:

Jag ska inte köra in dit olagligt farsan ska övningsköra dit med mig men han måste köra till jobbet sen så han kan inte stanna.

Be din far ta ledigt, ty annars måste du få köra upp först av alla. Det blir nämligen problem när ni (du och inspektören) senare ska ut i trafiken och köra, för först så möts ni väl antaligen allihop någonstans för manöverproven.

Tampades själv med detta trassel när jag tog kortet...löste det med en kompis som fick vara chaffis med mig bakpå på transportsträckorna...

Du måste kunna frakta hojen på något sätt mellan A och B efter manöverprovet. Antingen under trafikprovet, eller med handledare på din eller egen hoj, eller så åker du bakpå som jag gjorde, med någon som redan har kortet.

För man kan aldrig räkna med att få köra upp först. Kör man upp först, så börjar oftast trafikkörningen redan vid platsen där manöverprovet utförs. Och den som gjorde manöverprovet först, får också göra trafikprovet först....

Hoppas det löser sig för dig..

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Jag ska åka med farsan dit till manöverbanan men sen så måste han dra.

Han har redan tagit ledigt men tydligen inte tillräckligt.

Räcker det med att jag har åkt dit med hojen lr måste jag ha farsan med mig hela tiden?

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
det han menar är att problemet blir efter manövertestet, om du inte är den som börjar med den andra delen av uppkörning måste du tillbaka med cykeln till vägverket då den brukar utgå därifrån..

(andra delen är en vanlig uppkörning i trafiken...)

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
När ska du köra upp då?

Det är säkert inte några problem om du förklarar läget för kontrollanten :Bugar (även om det är en sur skit här i Gävle :hihi ).

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Vikingarockaren skrev:
Fan. Ja då får jag väl dra den dit om han ointe tar mig först då.
Säg till instruktören att du vill vara först ut i trafik bara och förklara varför så går det säkert bra. Jag pusslade lite själv på min uppkörning och det var absolut inga problem.

fisk

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
CBR 954 RR
Nej jag hade inte med mig någon att övningsköra med och det gick bra. En polare körde hojen till uppkörningen och jag körde därifrån. :tummenupp

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
Behöver du nån som kan förflytta hojen så kan du höra av dig, jag är ledig hela dagen imorgon.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vikingarockaren skrev:

Hoppas du klarar kortet, annars måste någon köra hem den också....

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!