En varning! Blåsning?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Korkade människor förtjänar att bli blåsta - enda sättet de lär sig på!

Denna typ av scam har det skrivits om både i tidningar och på nätet under flera år nu. Har man missat det och dessutom är så naiv att man tror detta är normalt, ja... Då lär man sig bäst med en ordentlig blåsning.

Gå till dig själv:

1. Skulle du skicka en stor summa pengar i förskott till en för dig okänd person, i ett annat land, och lita på att denne skulle skicka dig varan?

2. Skulle du dessutom skicka denna person 40.000:- extra (för en produkt som kostar 20.000) och be personen att sedan sätta in den överskjutande delen på ditt konto igen?

Svarar du JA på någon av dessa frågor är du DUM som en gråsten - maila mig då jag har en lysande affärsidé du säkert skulle nappa på!

;-)

:D Jodu det finns nog en anledning att denna och nigeriabreven mm fortsätter, Girigheten och möjligheten att tjäna lite pengar gör tydligen att sunt bonnförnuft slängs åt sidan.. Men jag tror faktiskt inte det beror enbart på att man är korkad och förtjänar det.

fasen, skulle betygsätta detta inlägg med BRA givetvis men råkade trycka på RÖD! går det att ändra på något vis?

jag vill ge detta inlägg ett stort +, det är nog rätt många som inte riktigt har hajat hur bedragarna går tillväga men nu vet ni!

Nej det går inte att ändra !!! Jag är kokt i bajs:D

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Klart dom gör.
Banker och statliga institut har aldrig ett ansvar. Du ger ju checken till banken eftersom du i din enfald tror att dessa förstår sig på checkar bättre än dej.
När dom sen kommit på att dom gjort fel så skjuts hela ansvaret över på dej och det är ditt fel att du inte visste bättre och att inte du kollat upp checken.
Detta är en ren servicefråga enligt bankerna.
Ponera att du kommer till banken med en check och säjer att "jag vill lösa in den här"
Då svarar den snygga tjejen i kassan "tyvärr inga stålar nu, lämna den här och sen måste du vänta två veckor tills dess vi kar kollat och VET att den är OK"
Som service och ren hyggöighet löser man in den - och kollar SEN..
Det är inte DOM som gjort fel, det är DU, som försöker lösa in en falsk check!
Hur ska banken kunna veta att en korrekt utskriven check inte har nån täckning förrän man kollat den?
Kopplingen mellan utländsk check - din bank är noll och intet!

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Detta är en ren servicefråga enligt bankerna.
Ponera att du kommer till banken med en check och säjer att "jag vill lösa in den här"
Då svarar den snygga tjejen i kassan "tyvärr inga stålar nu, lämna den här och sen måste du vänta två veckor tills dess vi kar kollat och VET att den är OK"
Som service och ren hyggöighet löser man in den - och kollar SEN..
Det är inte DOM som gjort fel, det är DU, som försöker lösa in en falsk check!
Hur ska banken kunna veta att en korrekt utskriven check inte har nån täckning förrän man kollat den?
Kopplingen mellan utländsk check - din bank är noll och intet!

Om det är en falsk check så är det nog så men saknar den bara täckning och inte är på 10 miljoner så tro jag man betalar ut pengarna, rätta mig med fakta om jag har fel.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
:D Jodu det finns nog en anledning att denna och nigeriabreven mm fortsätter, Girigheten och möjligheten att tjäna lite pengar gör tydligen att sunt bonnförnuft slängs åt sidan.. Men jag tror faktiskt inte det beror enbart på att man är korkad och förtjänar det.

Nej det går inte att ändra !!! Jag är kokt i bajs:D

:rofl

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Detta dök upp i Västerbottens-Kuriren för några veckor sedan, men då var det ett värdshus som fått en bokning för ett sällskap på 15 personer från ett företag i England. Samma procedur med check på för stort belopp och krav på återbetalning av överskjutande del.

Mina tankar runt detta är:
1. Vem i helvete använder checkar nu? Det är hur enkelt som helst att skicka pengar mellan banker i olika länder.
2. Varför blir man inte misstänksam när "köparen" inte kan skicka pengar till en svensk bank men förväntar sig att man ska skicka tillbaka pengarna till ett bankkonto istället för att skicka en check på det överskjutande beloppet?

CrIILLE

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Suzuki RG 125 F - SÅLD
Dethär ämnet är väldigt intressant då jag själv just sitter i denna sits.
Har en köpare ifrån cypen som köper hojar och säljer dem vidare till afrika och asien.
Fick idag ett antal resecheckar på posten som betalning. Han skickade även med pengarna jag ska ge till "agenten" som kommer och hämtar hojen. (skall ge dessa pengar kontant till honom). Saken är den att det knappt går att växla in resecheckar i Sverige. Bankerna tar inte emot dessa och Forex tog endast emot personliga?! resecheckar. Har mailat tillbaka till köparen och frågat hur vi skall göra nu, så vi får väll se. Är lite spännande :D

Uppdaterar tråden när jag fått ett svar.

/C

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Intressant tråd. Hade aldrig hört talas omd et här förut. Men nog hade jag blivit misstänksam.

Chrille du riskerar väl inget än så länge?

Hur mycket pengar har han skickat?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
*asg*...är det här ett skämt ? någon bajstattare kastar sig bokstavligen över en hoj och ska moha ha ha.:"fight off othe buyers" med 100 EUR.

Fuckin´jävla sanity check...Vad fan är det med folk ??

Det här påminner mig om en uråldrig hostoria. Två snubbar är ute och går och så ser de något på marken som stinker. Den ena säger ...fan mannen det är bajs, den andre säger näää och vill verkligen inte se vad det är...Ok säger den första vi luktar..ok säger den andre.. De luktar och den första vidhåller..det är bajs, den andre tvivlar..det som såg så bra ut. Så bestämmer de sig för att smaka...båda smakar och den andre snubben kryper till slut till korset och säger : Fan..du hade rätt att det var bajs, vilken jävla tur att vi inte trampade i det.

Jag förstår inte att folk inte ser att något är bajs när det är så jävla uppenbart.

CrIILLE

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Suzuki RG 125 F - SÅLD
Nej, än så länge har jag inte riskerat något.

Skall ha 20 tusen för hojen och fick 2600 Euro. Kollar man på Forex hemsida att sälja Euro blir det: 2 600,00 EUR ger dig 27 058,46 SEK.

Men som sagt, har inte lyckats lösa in resecheckarna än. Så vi får se!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det finns ett jävligt bra sätt att undvika att bli blåst. Det gör man lättast genom att ha en sund uppsättning jävlig självklara och sunda fördomar mot människor. GRejen är att fördomar är inte så modernt och sossigt hippt men fan ...de FUNKAR !

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Nej, än så länge har jag inte riskerat något.

Skall ha 20 tusen för hojen och fick 2600 Euro. Kollar man på Forex hemsida att sälja Euro blir det: 2 600,00 EUR ger dig 27 058,46 SEK.

Men som sagt, har inte lyckats lösa in resecheckarna än. Så vi får se!

Nej, det är väl klart som faan! Det är ju Cyperns turistbyrå som skickat dig dom och dom vill att du åker på semester dit och bränner pengarna!!!! Och rätt som det är så springer du på MC-uthyrningen som hyr ut din gammla hoj, då blir du nostalgisk och hyr den till överpris........

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Honda CB1000RA -16
Äh, skriv checken på en målvakt och ge han en rimlig slant för att han löste ut checken :p *kunde inte låta bli* :tungan

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Hoj
Skeppshult
man måste va bra säljkåt om man går på det.
Fick ett liknande mail på min zx6r som ja sålde för 2 år sen....svara enkelt att om dom är intreserade så får dom komma över till sverige o kolla på den o betala direkt...... så var det löst hörde inget mer :tummenupp

hayabusa turbo2

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2008
Hoj
hayabusa turbo 1999
kompisen råka ut för samma problem men jag varnade honom så han tog och kolla checken på banken kollen ville banken ha 3000kr för.men det visade att checken var falsk ,jag råkade ut för samma problem för ca 3 år sen den checken var också falsk

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
En bra sajt om scams, med info om det mesta i scam-väg. Finns en del roliga scam-bait historier också, där driftiga personer vänder scammen så att det drabbar scammarna i stället :)

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
När jag var liten kallade man sådant här för "Nigeriabrev". Detta är en modernare tappning bara.

CrIILLE

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Suzuki RG 125 F - SÅLD
Sådär, nu var affären avslutad.

Var på forex igår och det visade sig att checkarna både saknade teckning och var förfalskade, så det gjordes en polisanmälan. Mailade tillbaka till försäljaren och ska se om jag får något svar tillbaka :rofl

edge

Exilmas
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2004, Honda CBR 900
http://www.thescambaiter.com/

Där har ni en rolig sida om nigeriabrev och liknande.
De svarar på olika nigeriabrev, skickar gamla tvättmaskiner o annat skräp till Nigerianer, som tror att det är helt nya laptops mm, samtidigt som nigerianerna betalar frakten och tror att de kommit undan med sina falska checkar.

Har ni mycket skräp hemma som ni vill få bortforslat och få en nigerian att betala så besök den sidan. Skrattade i timmar.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Sådär, nu var affären avslutad.

Var på forex igår och det visade sig att checkarna både saknade teckning och var förfalskade, så det gjordes en polisanmälan. Mailade tillbaka till försäljaren och ska se om jag får något svar tillbaka :rofl

hur kan du ens bemöda dig?? Det fattar väl vem som helst att det inte finns en chans i he..... att din hoj värd 15-20 tusen ska kunna säljas med vinst i utlandet efter frakt, tull mm mm.

Du ska va så jäkla glad att inte checkarna hade gått att lösa in från början för då hade du varit stekt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept