Ena bromsskivan varmare än den andra

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Tja!

Fick nyss mitt framdäck bytt på min 2022 MT-10. När jag kom tillbaka märkte jag att höger bromsskiva var varmare än den vänstra..

Vad kan ha orsakat detta? Hojen bromsar fortfarande lika bra som innan vad jag kunde märka på den korta turen men det oroar mig något att ena bromsskivan var varmare.
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Bromsoket på den varma sidan kärvar. Du behöver ta isär det och göra rent men borde gå garanti på en så ny hoj.
 

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Bromsoket på den varma sidan kärvar. Du behöver ta isär det och göra rent men borde gå garanti på en så ny hoj.
Satan också. Jag var med när framdäcket byttes och kolvarna kunde tryckas tillbaka när han satte tillbaka framdäcket, och däcket snurrade med minimalt motstånd..

EDIT: Det snurrade alltså bra även efter att han klämt på bromsen.
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Satan också. Jag var med när framdäcket byttes och kolvarna kunde tryckas tillbaka när han satte tillbaka framdäcket, och däcket snurrade med minimalt motstånd..

EDIT: Det snurrade alltså bra även efter att han klämt på bromsen.
Märkligt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Inget märkligt.
Man ska aldrig bara trycka tillbaka kolvarna på en mc. De ska göras rent innan man trycker tillbaka dem annars trycker du in bromsdammet och skiten rakt in i oken.

Det är inte som på en bil med ett extra dammskydd.

T-röd och tandborste. Sen ev lite silikonfett på kolvarna innan du trycker in dem. Väldigt lite behövs.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Lite svag värme från ena skivan är nog inget att oroa sig för och sliter in sig. Slitaget på bromsbeläggen var anpassat för hur oken var centrerade innan däckbytet.

Det jag gjorde senast var att ha oken på gaffeln med skruvarna i men bara "finger tight" eller rättare sagt helt inskruvade men lösa. Höll in bromshandtaget och drog åt oken.
 
Last edited:

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Inget märkligt.
Man ska aldrig bara trycka tillbaka kolvarna på en mc. De ska göras rent innan man trycker tillbaka dem annars trycker du in bromsdammet och skiten rakt in i oken.

Det är inte som på en bil med ett extra dammskydd.

T-röd och tandborste. Sen ev lite silikonfett på kolvarna innan du trycker in dem. Väldigt lite behövs.

Lite svag värme från ena skivan är nog inget att oroa sig för och sliter in sig. Slitaget på bromsbeläggen var anpassat för hur oken var centrerade innan däckbytet.

Det jag gjorde senast var att ha oken på gaffeln med skruvarna i men bara "finger tight" eller rättare sagt helt inskruvade men lösa. Höll in bromshandtaget och drog åt oken.
Tack för dina svar! Mekanikern gjorde inte rent kolvarna.. Han tryckte på beläggen med en mejsel för att få kolvarna att åka tillbaka så han kunde sätta tillbaka bromsoken på skivorna.

Jag körde en bit häromdan och jag kan hålla på skivan som blir varmast utan att bränna mig (givet att jag kört utan att använda frambromsen såklart). Men det märks att det är varmare. Får se om det sliter in sig.

Bromsvätskan byttes även i förra veckan och det känns som bromsarna nyper tidigare nu än förr. Tror vattenhalten i bromsvätskan innan bytet låg på >3%. Kan det vara detta som gör att bromsen drar lite i ena skivan?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Bromsvätskan byttes även i förra veckan och det känns som bromsarna nyper tidigare nu än förr. Tror vattenhalten i bromsvätskan innan bytet låg på >3%. Kan det vara detta som gör att bromsen drar lite i ena skivan?
Nej, Men vatten vill man ha så lite av som möjligt i ett bromssystem, kan vara väldigt farligt vid aktiv körning.

Att bromsarna nyper bättre nu är för att mekanikern har förmodlingen luftat systemet ordentligt. Luftbubblor ger svampig känsla.

Kan du ta i skivan utan att bränna dig är det nog lugnt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tack för dina svar! Mekanikern gjorde inte rent kolvarna.. Han tryckte på beläggen med en mejsel för att få kolvarna att åka tillbaka så han kunde sätta tillbaka bromsoken på skivorna.
Så har jag också gjort på alla hojar jag ägt hittills,oavsett om det är gathoj eller ute i fält på skitiga cross och enduro.
Gissa hur många problem det orsakat...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Men funkade bromsbelägg, kolvar och ok efter bromsvätskebytet?
Det var efter däckbytet som kolvarna kärvar och inte går tillbaka längre?
Det utesluter överfull bromsvätskebehållare.
Fram med tandborsten då. 👍
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Så har jag också gjort på alla hojar jag ägt hittills,oavsett om det är gathoj eller ute i fält på skitiga cross och enduro.
Gissa hur många problem det orsakat...
Problem eller inte problem?
Har du inte haft problem så har du väl haft tur eller inte tillräckligt med smuts som tryckts in i tätningarna. Sen är väl olika ok och tätningarnas design varierande.

Mina ok, som sitter orginal på GSXR 1000k5/k6 samt tidiga Gen 2 Busa är känsliga och behöver rengöras regelbundet för bästa funktion.

Att använda just en skruvmejsel när man pressar tillbaka beläggen har jag också gjort, men det finns snällare saker att bända med, typ träbit.
Blir väldigt lätt en ful yta på belägget som säkert kan ge upphov till varma skivor första milen...
 

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Uppdatering: Jag tog upp hojen på depåstöd, lossade bromsok, klämbult/skruv samt axelmutter, motionerade dämpningen fram, snurrade däcket och pumpade broms. Spände sedan axelmuttern och klämbultar, drog in frambromsen och höll den intryckt medan jag spände fast bromsoken, allt med momentnyckel. Nu verkar det inte bli ojämn värme längre. 👍🏼

Tack för era svar! Tråkigt att det verkar slarvas med vissa grejer på verkstäderna..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bromsvätskan byttes även i förra veckan och det känns som bromsarna nyper tidigare nu än förr. Tror vattenhalten i bromsvätskan innan bytet låg på >3%. Kan det vara detta som gör att bromsen drar lite i ena skivan?
Hur vet du vattenhalten i bromsvätskan?:va
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Rätt onödig info. Hursomhelst dock mer aktuellt på en personbil. Att veta vattenmängden alltså...

Till en mc går det åt så lite bromsvätska och den kostar så lite så varför inte bara byta den? Dessutom superenkelt att byta.

På bilen däremot är det ju ett bromsservo inblandat så på den hade jag bilen på tomgång för att få till luftningen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top