Ena gaffeln läcker, byta tätning på båda?

Hedero

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2010
Hoj
Blade -06
Ena benet har börjat läcka. :gnissla

Har fått tag på en komplett packboxsats inkl dammskydd för båda sidor. Bör jag byta på båda gafflarna? Räcker det med den som läcker?

Tänkte hälla i 10w-olja men har inte bytt tidigare så vad som ligger i har jag ingen aning om.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Den andra kommer enl murphys lag att bvörja läcka snart så byt båda. Det är dags att byta olja oavsett...

Så moderna gafflar bör inte ha 10w olja omd et inte rekommenderas från fabrik. Jag gissar att Showa SS7 är rekommendationen till din gaffel. Titta här för översättning till vad det innebär hos andra märken.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Byter du framdäck om du får punka bak? ;) Fast det är klart, det är ju nästan samma jobb att ta bort ett ben som att ta bort båda. Byter du båda så har du ju skjutit ev problem långt ram i tiden. Men det är ju lite jobb att riva ett gaffelben också...

Lämpligast är väl den olja som Honda föreslår. Fast i min Gixxer har jag hällt i 7,5w-olja istället för 10, för att få en något följsammare gaffel.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Gaffelolja från Biltema? Nä kanske inte...

Snälla låt oss inte ha den diskussionen igen....

Biltemas gaffelolja är likt resten av biltemas oljesortiment för MC fullt dugligt. Fast visst du är varmt välkommen att köpa Showa original olja om du öht får tag på den i Sverige. De flesta aukt handlare använder den inte då den är för dyr och svårtillgänlig...

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
Hojutta
Vill du ha hjälp så är det bara du hojtar till. Dra ett pm isåfall. Tar inte lång tid o byta dom där. :)

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Byt båda, lika bra. och ben nummer 2 går fortare när du gjort det första.

Hedero

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2010
Hoj
Blade -06
Tackar för svaren! Då far båda med på samma gång. Nog lika bra att få samma olja i båda också. Knölade på nya däck i fredags så mek/race-faktorn tippar tyvärr över åt fel håll bara.

Står SS-55 i repboken och jag översatte det till 10w? Har skaffat Motorex racing på 10w men det kanske blir stumt som fasen?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tackar för svaren! Då far båda med på samma gång. Nog lika bra att få samma olja i båda också. Knölade på nya däck i fredags så mek/race-faktorn tippar tyvärr över åt fel håll bara.

Står SS-55 i repboken och jag översatte det till 10w? Har skaffat Motorex racing på 10w men det kanske blir stumt som fasen?

SS-55 har ISO 36 och Motorex 10w ISO 32 så du är rätt på det...

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Har själv stått inför detta ultimatum 2 gånger, den ena på en Kawasaki, den andra på en Suzuki. På Suzukin började jag med att byta den ena inför besiktningen, kort därefter gick den andra, som Murphys lag som Boris nämnt.

På min Kawasaki så började ena benet läcka så det var att byta men jag struntade i det andra benet och bytte enbart olja och hojen har nu rullat 1200 mil utan tendenser till läckage på det andra benet :tummenupp

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka