Enduro - grus, mm Malmö

Wassvik

Nyfiken i en strut =)
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
990R KTM Adventure
Tjena

Tänkte kolla om det finns lite offroad förare i malmö regionen som är sugen på nån dags runda med lite mer grus och enduro teräng än asfalt?
Kör själv en KTM Adventure och finner det lite svårt att finna folk som är sugna att köra på blandade underlag.

Mvh Philip

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Här är en, kör själv en KTM 450 EXC, har även planer på att köra iskörning på vombsjön till vintern...
Har varit i kontakt med lunds komun och det finns inga lokala föreskrifter för vombsjön, så det är fritt fram:).. kul om fler är på:)

Wassvik

Nyfiken i en strut =)
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
990R KTM Adventure
Här är en, kör själv en KTM 450 EXC, har även planer på att köra iskörning på vombsjön till vintern...
Har varit i kontakt med lunds komun och det finns inga lokala föreskrifter för vombsjön, så det är fritt fram:).. kul om fler är på:)

Trevligt, vet inte om jag kommer investera i spikdäck men kanske =)
Är din hoj gatreggad? Hojta bara till om du ska ut så hänger jag gärna på !

Mvh Philip

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Trevligt, vet inte om jag kommer investera i spikdäck men kanske =)
Är din hoj gatreggad? Hojta bara till om du ska ut så hänger jag gärna på !

Mvh Philip

Jupp den är gatreggad och har både grus och sm däck, så de e bara å köra ut å leka:p

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Enduro på revinge kanske? Mumma.

låter som en utm'rkt ide, säg bara till så e jag på :)... har dock lite problem att frakta ut hojen dit etersom min bil pajat:(.... men de löser man på nått sätt. har ute å körde riktigt leriga åker/traktorvägar idag med motarddäcken men de slutade i en highsider ut på åkern och en öm ankel, men de stoppar inte mig :p
Ta de nu i veckan? tror de e riktigt mysigt lerigt i revinge nu :p

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
hur fungerar de att köra på revinge? måste man vara med i fmck eller något för att få lov att köra där?

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
hur fungerar de att köra på revinge? måste man vara med i fmck eller något för att få lov att köra där?

Måste och måste, enligt lagen ja... har kört där i flera år, blivit stoppad ett par gånger men aldrig fått problem. sist kom en "officer" och förklarade att vi inte fick köra där. men fyllde han i sen, jag vet hur kul de e, jag skör själv. var bara försiktiga....

Blir enduro i morgon eftermiddag/kväll, är någon sugen så skicka ett pm så återkommer jag med tid och plats

Last edited:

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Ja man ska va medlem i fmck för att få köra lagligt i Revinge.
Det kostar 410:- om året.
läs mer på http://www.fmck.malmo.just.nu/

Om man ska köra med FMCK krävs att du:
Har max 94db
hojen MÅSTE vara reggad,bes och försäkrad
Man får inte köra i egna spår utan MÅSTE följa spåren.
Vid körning på långa slingan ska man hålla sig i slingan (som är ca 30-50 cm bred) vad jag hört är omkörning förbjuden eftersom du inte får lämna slingan.

inte alls så jag vill köra min enduro..... enduro för mig är frihet......

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
okeej, har aldrig kört så har noll koll, har inte ens haft enduro fälgarna på än, tror inte de är använda ens, är knappt haj på o skruva heller, byta olja har man lärt sig iaf :p men lite små sugen på att prova, men skulle väl behöva handla lite mer skydd o så då, i skinnställ är man väl inte så smidig?

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Om man ska köra med FMCK krävs att du:
Har max 94db
hojen MÅSTE vara reggad,bes och försäkrad
Man får inte köra i egna spår utan MÅSTE följa spåren.
Vid körning på långa slingan ska man hålla sig i slingan (som är ca 30-50 cm bred) vad jag hört är omkörning förbjuden eftersom du inte får lämna slingan.

inte alls så jag vill köra min enduro..... enduro för mig är frihet......

kör du oreggat o oförsäkrat idag ?
ja man måste köra i endurospåren som finns.
omkörning är inte förbjuden, blev omkörd flera ggr ):)
om man vill köra lagligt skrev jag, det är ju upp till var och en själv.

Jag hade samma tankar som du innan jag körde med dem första gången, det var helt ok ändå. Men det skulle ändå va skoj att busa runt lite på grusvägar och sånt, så jag kanske hänger på om det blir ngt.

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
kör du oreggat o oförsäkrat idag ?
ja man måste köra i endurospåren som finns.
omkörning är inte förbjuden, blev omkörd flera ggr ):)
om man vill köra lagligt skrev jag, det är ju upp till var och en själv.

Jag hade samma tankar som du innan jag körde med dem första gången, det var helt ok ändå. Men det skulle ändå va skoj att busa runt lite på grusvägar och sånt, så jag kanske hänger på om det blir ngt.

Nej nu kör ja reggat och försäkrat men började inte mina dagar så och inte alla som gör. (kan tilllägga att olycksfallsförsäkring som många har GÄLLER vid svartkörning i revinge men oreggat och ofärsäkrat fordon, det fick min bror glatt reda på när han totalkvaddade handleden ör 2 år sen där ute)

Vad ja hört måste alla på stora slingan köra på led med en "ledare" längst fram... blir körning i morgon, vet dock inte hur mycke grusvägar de blir, blir nog en hel del skog, gräs och sand med ;) och för att in te tala om lera:p

okeej, har aldrig kört så har noll koll, har inte ens haft enduro fälgarna på än, tror inte de är använda ens, är knappt haj på o skruva heller, byta olja har man lärt sig iaf :p men lite små sugen på att prova, men skulle väl behöva handla lite mer skydd o så då, i skinnställ är man väl inte så smidig?

Skinnställ blir nog lite osmidigt ja men biltema har billiga crosskläder som funkar kanon om du inte ska upp å någon elitnivå, som motionär klarar du dig bra på deras saker och kommer undan men plånboken i behåll:)

Last edited:

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
nä nån elit tror jag inte att jag blir, :p är inte så jävla haj på att köra, mest kört asfalt, fick mig en flygtur i fjor när jag körde lite grusväg så nu är iaf högeraxeln förstärkt med lite metall, men de är typ knä-. bröst-. axel-. rygg skydd? skor o hjälm, nåt annat som kan vara bra o ha?

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
nä nån elit tror jag inte att jag blir, :p är inte så jävla haj på att köra, mest kört asfalt, fick mig en flygtur i fjor när jag körde lite grusväg så nu är iaf högeraxeln förstärkt med lite metall, men de är typ knä-. bröst-. axel-. rygg skydd? skor o hjälm, nåt annat som kan vara bra o ha?

Lyckades med en liknande flygtur igår, motarddäck och aldeles för hög hastighet på grusväg som övergick i gräs/traktorväg som övergick i lervälling slutade i en highsider ut på åkern:p..

Bröst,rygg, arm och armbågsskydd är ett.
Rekomenderar http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skyddsjacka/
men detta funkar med http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Crosskydd/

byxor http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Offroadcrossbyxa/ (funkar även med termobyxa ifall du bara vill prova en gång först.

Tröja http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Crosstroja/ (Funka med stor tjocktröja om du bara vill prova, DOCK UTAN HUVA!!!)

Knäskydd finns flera olika och jag kan STAKR rekomendera det även om ja själv kör utan ibland, de gör ont att landa på hårda underlad annars:p

Hjälm kan du ju ta en gammal hjälm du inte är rädd om bara för att se om du gillar de, annars har biltema billiga, glöm inte glasögon isf
nu lär folk ant hänga mig men när du kör i skogen byter du inte hjälm efter varje vurpa.. 3-5 vurpor på en dag är inget ovanligt så de hade blivit lite väl dyrt, dessutom tar en hjälm inte sån skada av att slå i grus som den gör vid asfalt.....

hanskar ska du ha något tunt och flexibelt. kör själv med neoprenhandskad från stadium, används vid längdskigåkning.

Tror ja fått med allt nu, iaf för amatörkörning :)

En liten midjeväska riktad bakåt är inte fel så man kan förvara tex mobil, cigg, nyklar osv. mobil är alltid bra vid en olyckor.

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Blev en härlig kvällstur i revinge med MYCKET lera och Riktigt jävla blött:p.... "vattenpölar" närmare metern djupa och riktigt kletia pansarvagnsspår.. UNDERBART

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024