Enduro hjälp

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Idag var det debut för mig på endurö... jag satte på mina endurofälgar på min 525a som vanligtvis e motard.
Nu funderar jag på att köra något och bara köra enduro och ev lite cross med, vad skulle ni rekomendera?
Är det lättare att lära sig på en 250?
kan man köpa en cross och använda till både och eller e d bättre att köpa enduro o köra lite cross med den?hade tänkt lägga typ 30.000........ gärna tips på märke också..
 

Hi-ho

Guest
Helgon26 skrev:
Idag var det debut för mig på endurö... jag satte på mina endurofälgar på min 525a som vanligtvis e motard.
Nu funderar jag på att köra något och bara köra enduro och ev lite cross med, vad skulle ni rekomendera?
Är det lättare att lära sig på en 250?
kan man köpa en cross och använda till både och eller e d bättre att köpa enduro o köra lite cross med den?hade tänkt lägga typ 30.000........ gärna tips på märke också..

Jag säger inte att det är lättare att köra på en 250, men visst, din 525 kan vara lite "klumpig" i skogen om du inte är van.
Om du ska väla mellan en 2t eller 4t kan jag inte svara på, men jag kan tipsa om en Ktm 450 Exc, köp en Enduro från början så blir det inget problem med att du inte får köra med crossen på vissa Endurobanor. Sen finns ju möjligheten att slänga på dina motardhjul igen när du vill ut och sladda på asfalten.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Helgon26 skrev:
Idag var det debut för mig på endurö... jag satte på mina endurofälgar på min 525a som vanligtvis e motard.
Nu funderar jag på att köra något och bara köra enduro och ev lite cross med, vad skulle ni rekomendera?
Är det lättare att lära sig på en 250?
kan man köpa en cross och använda till både och eller e d bättre att köpa enduro o köra lite cross med den?hade tänkt lägga typ 30.000........ gärna tips på märke också..

Jag tycker du ska köpa en 250 fyrtakt lätt att köra!! Och ett måste är ju Yamaha!!... :yoparty
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Helgon26 skrev:
e d wr250 då eller?? när kom 4-takts 250 från yamaha och ktm???


Nej jag menade Yzf crossen!! Skulle du köra på vägen med den oxå??
Yamaha Yzf 250 tror jag kom år 2000! (Kan ha fel :va )
Jag tror wrf 250 oxå kom 2000 eller senare! :va
 

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Mögel skrev:
Nej jag menade Yzf crossen!! Skulle du köra på vägen med den oxå??
Yamaha Yzf 250 tror jag kom år 2000! (Kan ha fel :va )
Jag tror wrf 250 oxå kom 2000 eller senare! :va

Nej jag ska inte köra på vägen men det blir nog en del enduro.... fugerar den lika bra till det?? och är alla yzf250 4-takt from år 2000???
 

Zebulonm

Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Kör med din 525:a du. Är ju en lite och lätt maskin att köra med. Spelar ju ingen roll om du har fel växel osv. Jag brukar säga att det gå alltid att gasa mindre på en stor maskin. Svårare att gasa mer på en liten maskin som inte har nog effekt.


Visst en 125cc cross är liten och lätt i skogen men den suger. Inte gjord för skogsåka utan för fullgasvarvning på crossbana.

Kör din 525:a du. Det är ju den man vinner enduro Vm på
 

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Zebulonm skrev:
Visst en 125cc cross är liten och lätt i skogen men den suger. Inte gjord för skogsåka utan för fullgasvarvning på crossbana.

Mobbar du mig?
Det går bara det inte är för grötigt då den inte riktigt orkar.
450 är bättre och mjukare i skogen, men också tyngre. man får välja lite efter vad man tycker om och vill ha där.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Zebulonm skrev:
Visst en 125cc cross är liten och lätt i skogen men den suger. Inte gjord för skogsåka utan för fullgasvarvning på crossbana.

Kör din 525:a du. Det är ju den man vinner enduro Vm på

Fullgasvarvning på crossbana var det ja.......

Du kan ju kolla vem som är snabbast Overall i VM, på många tävlingar är 125 klassen absolut snabbast och många år har overallVM vunnits av 125 åkare....

Vad man kör snabbast på är väldigt individuellt själv gillar jag hanterbarheten och aggresiviteten på en 125a och det går snabbt nog för att jag skall åka ifrån 90% av endurosverige........
 

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Zebulonm skrev:
Kör med din 525:a du. Är ju en lite och lätt maskin att köra med. Spelar ju ingen roll om du har fel växel osv. Jag brukar säga att det gå alltid att gasa mindre på en stor maskin. Svårare att gasa mer på en liten maskin som inte har nog effekt.


Visst en 125cc cross är liten och lätt i skogen men den suger. Inte gjord för skogsåka utan för fullgasvarvning på crossbana.

Kör din 525:a du. Det är ju den man vinner enduro Vm på

men 525an ska ju gå som otard i sommar så jag behöver en hoj till att leka med i skogen och på crossbanan.....ev KTM450 sx... kan det vara vettigt?
 

Corpsegrinder

Corpse
Gick med
5 May 2005
Ort
Arvika
Hoj
Husqvarna 610TC 95:a, Husaberg 400 FE 01, KTM 250 SXF 06
ja kör husa 400 som både enduro och cross. funkar utmärkt för mig
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Helgon26 skrev:
men 525an ska ju gå som otard i sommar så jag behöver en hoj till att leka med i skogen och på crossbanan.....ev KTM450 sx... kan det vara vettigt?
Ska du åka både crossbana och endurospår tycker jag att du ska köpa en enduro.Styva upp fjädringen lite på enduron så kommer den funka bättre på crossbana än vad crossen gör i skogen.Om det är stenigt brukar det bli väldigt studsigt med crossfjädring.Tycker jag iallafall :)
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Mögel skrev:
Jag tycker du ska köpa en 250 fyrtakt lätt att köra!! Och ett måste är ju Yamaha!!... :yoparty

Medhåll! Om inte Yamaha tilltalar dig ska Honda CRF250X 06:an vara ruggigt smidig med bra klipp.

Jag tjackade en 450EXC för skogen och hade absolut kunnat välja en mindre hoj. Du har ingen egentlig nytta av pulvret i den vid stalpiga och trixiga sektioner och får snarare ödsla kraft på att hålla tillbaka maskinen och brottas med svängmassan. Klart det går men personligen hade jag nog kört snabbare med en 250.

Ännu ett argument för 250 är att du redan har en 525a, varför köpa ytterligare en hoj i nästan samma viktklass.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top