Enduro killar hjälp!

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Jag undrar hur det är att köra enduro med xr400 alt DRZ400?? funkar dom till motioneskörning eller är dom för tunga på en teknisk bana?? vad skulle ni rekomendera för ca 25.000-30.000kr??
 

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"
Har hört många säga att en XR400 skall va en grymt bra cykel i endurospåren
 

Zeero

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Falköping
Hoj
FZS1000
Har inte kört varken xr eller DR-Z, men ska du ha en DR-Z så se till att det är en E modell, finns även en S modell men det är inget att ha i skogen.
Dom jag pratat med som har kört xr'en säger att den är lite mjuk i gaffeln och att den har lite låg markfrigång, Vilket kan vara jobbigt när man står och kör i djupa spår då fötterna tar i marken och glider av fotpinnarna. Dom ska kanske inte jämföras med renodlade enduromaskiner, men dom borde duga bra till lite motionsåka, och så är dom ju väldigt driftsäkra vilket är ett pluss.

Läs lite på EnduroMX där finns det nog en hel del info om dom cyklarna
 
Last edited:

AndersK

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Ort
STHLM
Hoj
KTM 250 EXC-F
Har haft en XR400,

är en väldigt lättkörd hoj, funkar bra på tekniska banor i min mening. Man vinner väl inga tävlingar på den men för en nybörjare/motionär så är den väldigt snäll och trevlig.

Plus:
Lite service
Skön motorkaraktär

Minus:
Väger rätt mycket
Ingen elstart

/Anders
 

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Jag har inga planer på att tävla utan ska bara motionsköra, finns det något annat som ni tycker jag borde köpa i stället för angivet belopp? snälla släng in lite synpunkter ni som kan lite om ämnet
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Helgon26 skrev:
Jag har inga planer på att tävla utan ska bara motionsköra, finns det något annat som ni tycker jag borde köpa i stället för angivet belopp? snälla släng in lite synpunkter ni som kan lite om ämnet

Jag har lite funderingar i samma prisklass och jag tittar på Yamahas 4-t. För min del lämpar sig nog Wr250f bäst eftersom jag inte är närkes största muskelberg. Har dock inte kommit så långt i mina planer än så något proffs kanske har andra synpunkter?
 

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
erik skrev:
Jag har lite funderingar i samma prisklass och jag tittar på Yamahas 4-t. För min del lämpar sig nog Wr250f bäst eftersom jag inte är närkes största muskelberg. Har dock inte kommit så långt i mina planer än så något proffs kanske har andra synpunkter?

Ja man undrar ju lite hur 250 4T är??? men en 2T är ju inte helt lättkörd om man inte har kört tidigare plus att man kanske inte är flugviktare......
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Denna tror jag är lämplig för en "rookie"..
Och så blir det pengar över till soppa!!
Obs: slipon på bilden medföljer.. :banana
 
Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Helgon26 skrev:
Jag undrar hur det är att köra enduro med xr400 alt DRZ400?? funkar dom till motioneskörning eller är dom för tunga på en teknisk bana?? vad skulle ni rekomendera för ca 25.000-30.000kr??

Har en XR400r.

+Svår att döda(hållbar som fan)
+inga vattenkylare som kan gå sönder eller börja koka.
+säger raka motsatsen.. låg vikt(127kg fulltankad)
+otroligt snällt register(lång slaglängd), du kan puttra fram i skogen om du vill,faktiskt en skitbra skogshoj
+brant styrvinkel. går att styra rätt tvärt
+ingen elstart eller annan elektronik som kan pajja
+enkel att trimma. har funnits sedan -96 så det finns många grejjer att köpa.


-jobbig att köra i sand, dvs cross då det är för kort hjulbas och för mycket motorbroms
-som andra säger lite mjuka framfjädrar(speciellt om du väger 90+), dock enkelt åtgärdat till hårdare fjädrar
- många efter 00 är E-reggade. kan vara jobbit att lv-regga
- vill du köra supermotard med den så blir det nog en "diesel" motard i orginal utförande. dvs utan trim :rofl


vad gäller skogskörning osv.. så kommer det nog vara du som är begränsingen och inte hojjen mao duger nog mer än endast till motionskörning :hihi
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
´Det var ju två svenska bröder som körde Enduro framgångsrikt med just varsin XR400 för längesedan.

De jag har kört som ägt/äger DRZ-E är att det är en mkt bra hoj men kan vara lite för vass i vissa lägen.

Håller på XR400. Var nere i Andorra för ett antal år sedan och körde med www.motoaventures.com när de hade dessa hojar. De kör med KTM450EXC nu. XR400 är egentligen inte bäst på nåt, men jäkligt bra på mkt. Vill du ha en motionshoj som håller så är XR400 ett bra exempel. Finns en kille på SOE
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=5761&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight som fick duktigt snurr på sin XR400.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Yamaha WRF250 är klart smidigast av dom hojjarna som är uppräknade här,plus att det är en betydligt nyare konstruktion än Honda XR.Väldigt hållbara också.Köp helst en -03 eller nyare,dom har både autodekomp och elstart.Kanske lite svårt att hitta en för max 30k.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Busaberg skrev:
Yamaha WRF250 är klart smidigast av dom hojjarna som är uppräknade här,plus att det är en betydligt nyare konstruktion än Honda XR.Väldigt hållbara också.Köp helst en -03 eller nyare,dom har både autodekomp och elstart.Kanske lite svårt att hitta en för max 30k.

Autodekomp och elstart fanns inte före -03 eller?
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top