Enduro - KTM SX / EXC

Millox

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Älmhult
Hoj
KTM
Hejsan alla kunniga.

Jag är rätt ny inom området och har fått ett väldigt stort sug på att köra cross/enduro, jag är mer sugen på att köra i skogsterränger, små skogsvägar, det säger ju sig själv att man ska köra enduro då, (tror jag?)

Dock så vet jag inte om jag ska köpa en KTM SX eller en KTM EXC, Jag kommer inte o tävla, utan att köra på banor respektive hemma. Måste man ha belysning för o träna på enduro banor? eller går det även bra med en ktm SX?

Vi har hittat ett par fina KTM SX - rätt nya i årsmodell, fast jag är kluven om sx är bra enduro hojjar, som sagt, jag är ny inom området så jag behöver lite feedback.. Ska man satsa på en SX eller ska man vänta tills bättre tider?

Tack på förhand /Gustav :fyllisar
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Finns viljan klart det går, men du gör det onödigt svårt för dig själv.

Vilken kubik? Har ingen erfarenhet av KTMs tvåtaktarna mer än den 360 SX jag själv äger utöver enduron (och den kör man inte med i skogen) men naturligtvis är inte SX en _bra_ endurohoj. Det är en crossmodell och KTMs fjädringar är tillräckligt stötiga även på enduromodellerna imo. Men har du pengar över klart du kan konfa om den i viss mån.

Jag skulle rekommendera EXC(F) om du inte själv redan känner till skillnaderna på hojarna. Enduro kan bli riktigt tråkigt med fel hoj och fel fjädringsinställningar.

Köp SX:n och håll till på mx-banorna istället :yoparty

(Finns inget krav på lyse på enduroslingor.)
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Som sagt, det är inte bara belysningen och stötdämparna(som är mycket hårdare på sx modellen) även bottendraget skiljer. Exc har tyngre svänghjul som gör att bottendraget blir bättre, det blir mycket lättare att köra i skogen. Satsa på en exc tycker jag.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
En EXC är betydligt bättre för skogsputtring än SX modellerna, fjädringen följer underlaget betydligt bättre.
Om du är ny så tycker jag en fyrtaktare passar bättre, dvs. (F), de är i min mening betydligt mer lättkörda.
Hur mycket kubik som gäller är upp till dig, men över 450 är bara onödigt. Förmodligen kommer du vara mer än nöjd med en 250 eller kanske en 400.

Lycka till med valet!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top