Enduro --> Landsväg

FreddaGädda

Guest
Jag sitter här med min enduro och undrar vad som krävs för att kunna göra den laglig att köra landsväg för vem som helst. Jag känner till aspekterna om dispenser och liknande för avsaknad av blinkers etc.
Men själva registreringen, är det en regbesiktning på 1700+kontrollbes som gäller eller är det annorlunda i det här fallet?

danke bitte sehr schön
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
tveksamt om du får dispens för avsaknad av blinkers, jag var tvungen att ha på min xr600 iaf.
Men visst är det regbesiktning som gäller, det bästa är ju att fråga SBP direkt så du får klara besked vad som gäller före dig.
Ditt framlyse är nog E märkt tror jag annars är det ytterligare ett problem du kan få, de vägrar besikta hojen med ett vanligt endurolyse.
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Dispens för blinkers kommer man aldrig att få. Det som krävs är precis samma utrustning på övriga mc. Finns info på vägverkets hemsida. Det man har dispens för på enduro är blinkers, helljusindikering, bromsljuskontakt på frambroms, bullernivå, hastighetsmätare, stänkskärmar som inte håller måtten, möjligen något mer som jag glömt. Så det här är väl troligen det som saknas och måste rättas till för att få den lv-reg. Tror förövrigt du bara behöver göra en reg.besiktning sen. För i tiden när man e-reggade lv-fordon, dvs åt andra hållet, behövde man bara riva bort prylarna och sen göra en reg.besiktning (som då kostade ca 1000:) och köra. Ingen övrig besiktning behövdes förens som vanligt två år senare.
 
Last edited:

FreddaGädda

Guest
Adrian_J skrev:
Dispens för blinkers kommer man aldrig att få. Det som krävs är precis samma utrustning på övriga mc. Finns info på vägverkets hemsida. Det man har dispens för på enduro är blinkers, helljusindikering, bromsljuskontakt på frambroms, bullernivå, hastighetsmätare, stänkskärmar som inte håller måtten, möjligen något mer som jag glömt. Så det här är väl troligen det som saknas och måste rättas till för att få den lv-reg.

Självklart inte, som jag sa är jag medveten om E-dispenerna.
Min har endast dispens för blinkers, hastighetsmätare och bakskärmens utformning. Ska man verkligen behöva fixa en massa papper från suzuki? Man tycker ju att det bara vore vara så att fixa felen och sen regga
 

HanneZ

Guest
Du måste ordna bullerintyg. Ev. finns det fler intyg som saknas!
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
storken skrev:
till och från träning kan man köra. så det är bara att åka.

Nej, du måste ha en trafikförsäkring först!
och det är DÄR det så kallade "men" kommer in..
Fråga försäkringsbolaget om du behöver besiktiga din hojj eller inte..

Jag behövde inte besiktiga min Enduro, då den var förregad men avställd..
Ställde på, skaffade trafikförsäkring (Länsförsäkringar tror jag det var) 1700kr/halvår ..och dom sa aldrig ett ord om besiktning så det sket jag i! :tungan

Rätt eller fel..men jag hade ju papper på att den var försäkrad, och tillstånd..så polisen kunde ju inte säga mycket!
 
Last edited:

FreddaGädda

Guest
storken skrev:
till och från träning kan man köra. så det är bara att åka.

Nix det är det inte. Det står tydligt i regbeviset att intyg från SWEMO måste medföras
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
och OBS organiserad träning och tävling.
Även om det kan vara svårt för polisen att kolla upp så är det det som gäller.
Käns inte helt bra att kuska runt på en e-reggad hoj tycker jag, jag har haft en sådan.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Reglerna för enduro-reggat fordon står på SVEMOs hemida, Till och från tävling & träning gäller.
Träning/tävling skall vara godkänd av SVEMO och fordonet trafikförsäkrat.
Inget nytt om hur man går tillväga E-reg till Landvägsregg?


Tycon1:
Att man skulle får framföra ett fordon som endast är förreggat låter högst märkligt oavsett om det är försäkrat, Förreggning innebär väl i princip att man fått ut sin nummerplåt så man kan köra itt fordon till registreringsbesiktningen?
Föräkringbolaget skiter ju naturligtvis i om ditt fordon är reggat eller ej, bara de har ett registreringsnummer koppla försäkringen till. Lagen säger däremot att fordonet skall vara registrerat innan det får tas i bruk på väg.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top