Jag tror inte du behöver göra det så komplicerat. Viktigt är att du har skydd som sitter bra på dig, som du trivs med. Sen utöver allt 'skalskydd' du har på dig har du även dina egna muskler som skyddar. Jag förutsätter att du på något sätt fyller dessa med näring och håller dom i god form för ändamålet.
Som jag ser det är prio 1 en skön hjälm och ett par bra boots, snåla inte där. Sen knäskydd, överkroppsskydd (med ryggskydd), samt ett par sköna handskar. Axel och armbågar kan också vara bra att skydda, men nånstans får du bestämma dig för hur mycket skydd du vill ha på dig innan det börjar kännas obekvämt. Viktiga är att du inte blir genomborrad av en rot eller nån spetsig stubbe om du faller i skogen på en enduro.
Jag anser att skydd öht egentligen är prio2, dvs först och främst vill jag köra helt oskyddad, MEN så vill jag också överleva ifall av tillämpad klantighet, vilket innebär ett visst obekväm till priset av livräddning.
24mx har allt du behöver. Annat än valfri hjälm, och så har du väl redan ett par stövlar du känner dig nöjd med, så vill jag rekommendera följande kroppsskydd.
Under tusingen verkar denna helt OK. Minimal och minst ivägen, samt enkel att ta av/på och skyddar det mest vitala som dina lungor, lever och hjärta.
View attachment 496876
Dessa knäskydd har varit toppen för mig senaste året, då mina andra varit lite för breda och skavt för mycket mot hojen. Fästen över knät, under samt skenben och glider fint in i stöveln.
View attachment 496877
Handskar använder jag från Jula, dom tunnaste och billigaste 'mekarhandskar' för ca 20 kr /paret. Jag köpte 10 par då handskar är något du byter ganska frekvent. Observera att dina armar och händer är bland dom bästa 'skydden' du har.
Jag har några stycken crosshjälmar som jag varierar efter behag, samtliga sitter lika bra och är lika enkla och billiga. Vi snackar inga högre farter så det dom skyddar mot vanligtvis är stenar och rötter när jag eventuellt rullar (tumlar) nerför en brantare klipphäll ute i skogen.
Stövlar har jag SIDI Crossfire3, TA-typen då jag gillar den lilla metallbit som för mig är subtil fashion. Dom är dyra, dyrast av allt skit jag har på mig. Men här tummar jag inte på utseendet