Enduro, vad behöver jag veta?

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Hej
Jag och en kompis satt och snackade lite om att hitta någon rolig motionsform och kom fram till att enduro kanske vore någonting att börja med.

Genast inställer sig en rad frågor:

Vad för cykel?
Krav: minimalt med mek, kunna köra den till och från spåret lagligt, lättkörd för nybörjare.

Var finns det spår att köra i norra delen av Stockholm?

Finns det någon klubb som är lämplig att ansluta sig till?

Behövs det någon typ av licens eller annan utbildning för motionskörning?

Är som sagt totalt okunnig på området, så jag vet inte ens vilka frågor jag skall ställa:rolleyes:
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
DU behöver en enduro eller landsvägsreggad hoj i alla fall.

Du får alltid skruva med en enduro hoj, men dom 4 japanska märkena är väl genrellt mindre skruva än Husa/KTM/GasGas. 2Takt kanske är o fundera på, lite billigare när det pajjar.

Licens behöver du inte, det är som Stenmark sade, 'Dä ä bare o åk' . Däremot så kanske du vill fråga nån som kan ;)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En nyare 250/300 2-takt så har du iaf en underbar hoj.
Ett släp o bil att ta dig till o från banan för antingen är du eller hojen döda när ni ska hem, mest troligt du i början.
Ett glatt humör.
En enduroslinga att köra på.

Sen e de ju lite såntdär som miljömatta o såna grejjer när man ska stå i depån o hänga, olika klubbar är olika hårda på det men det ska egentligen finnas punkt.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Att tänka på när de gäller Enduroreggade hojar är att du "bara" får ta dessa till och från Svemo arrangerade evenemang. De är inte bara att brassa fram och tillbaka till banan på Enduro plåtar, ska man göra de måste den vara landsvägs reggad istället. Men oftast är de skönare för en själv att ta dit den på kärra/flak/krokställ och bara kunna ställa upp den efter man åkt klart och pusta ut i bilen hem sen istället för att behöva köra den hem. Men de är mina "two cents"
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
En 250, 4T är en lämplig hoj att börja i skogen med.
En 250 2-taktare kräver lite mer av föraren, men är kul om man har koll på grejorna.

(Jag saknar min gamla 2-taktare, har inte kommit riktigt överens med min 4-taktare) .

2- eller 4-takt är en smaksak , -efter personlighet :D
Generellt är det nog lättare att börja med 4-takt .

FMCK har banor i Kungsängen och Myttinge på Värmdö( inte lågt i från Vaxholm).
Botkyrka MK och Arlanda MK har spår , -tror jag.:va
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
att tänka på när de gäller enduroreggade hojar är att du "bara" får ta dessa till och från smc arrangerade evenemang. De är inte bara att brassa fram och tillbaka till banan på enduro plåtar, ska man göra de måste den vara landsvägs reggad istället. Men oftast är de skönare för en själv att ta dit den på kärra/flak/krokställ och bara kunna ställa upp den efter man åkt klart och pusta ut i bilen hem sen istället för att behöva köra den hem. Men de är mina "two cents"

svemo...

En 250, 4T är en lämplig hoj att börja i skogen med.
En 250 2-taktare kräver lite mer av föraren, men är kul om man har koll på grejorna.

(Jag saknar min gamla 2-taktare, har inte kommit riktigt överens med min 4-taktare) .

2- eller 4-takt är en smaksak , -efter personlighet :D
Generellt är det nog lättare att börja med 4-takt .

FMCK har banor i Kungsängen och Myttinge på Värmdö( inte lågt i från Vaxholm).
Botkyrka MK och Arlanda MK har spår , -tror jag.:va

Hrm, tycker tvärtom att en nyare 2takt kräver mindre, lätta o smidiga o det finns lagom med kraft men inte för mkt så man hänger efter som en vante när man blir trött.
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Du kan börja med enduro, sen när du tröttnat på att tvätta köper du motardhjul till hojen. ;)
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Tack för alla svar!


Där ser man, som vanligt är det lite mer komplicerat än det ser ut!

Drömmen hade varit att kunna glida iväg på hojen till någon närbelägen bana, köra ett varv och spola av hojen på GDS macken i närheten när man var klar!

Men å andra sidan behöver jag ju ett släp eller en buss i alla fall för bandagarna så det kan man ju leva med, en 250 låter som ett vettigt val.

Nästa fråga:
Om man köper en begagnad, vad är det som för det mesta är slut/nästan slut, motor, stötdämpare, lager, koppling? (Jag vet hur man kollar dem, men om det finns något som typiskt är slitet är det bra att veta)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köp hojen av en som kör aktivt. ( med i någon klubb ?)
Dvs en som tränar, tävlar eller motionerar regelbundet med hojen. då är den antagligen skött o servad skapligt.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Kört enduro i ca 10 år på hyfsad motionsnivå, men att köra enduro för att få bättre flås eller att gå ner i vikt är helt värdelöst enligt mig, kanske kan du lura i tanten att du ska bli slank o fin o på så sätt gardera ditt inköp. I verkligheten har du kramp i hela kroppen innan du har förbrännt ett gram fett, i alla fall de första gångerna du kör! Mina bästa resultat har kommit när jag lagt tid på trampcykel o löpning o bara kört korta teknikpass på enduron. Köp en så ny hoj som du har råd med o kom ihåg att ALLTID tvätta noga, o det blir mycket att tvätta, hoj, kläder, hjälm, stövlar, glasögon m.m. Enduro är kul men allt annat gör att man ibland inte orkar/hinner träna för man vet hur lång tid det tar att få i ordning grejerna igen! Syns på Tofta....
 

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02
Körde enduro för absolut första gången någonsin i form av ett endagsläger på Botkyrka med Anders Eriksson igår på min nyinköpta Yamaha WR250F från 2002. Riktigt bra sätt att börja. Lärde mig massor har några blåbärsspaningar att dela med mig av:

1. Det är kul men asjobbigt. En camelback mot törsten blir mitt nästa köp!

2. Man ska nog inte ge sig ut själv i skogen. Stenar är många och hårda, träd är många och nära (det finns inga avåkningszoner..)

3. Köp en hoj med elstart! Inte kul att stå o kicka i en ute i geografin när man är helt slut :näsblod (enskilt viktigaste tipset från en nybörjare med endast 2,4 timmar på timmätaren)

Ses i leran :tummenupp
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Att köra hojen till & från banan är ingen bra lösning, köp ett släp eller en liten buss. Blinkers & annat skit kommer & paja, timmarna på cykeln rinner iväg m.m & du kommer antagligen tröttna.. Bättre & använda hojen på banan & transportera den dit på annat sätt en köra den.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Att köra hojen till & från banan är ingen bra lösning, köp ett släp eller en liten buss. Blinkers & annat skit kommer & paja, timmarna på cykeln rinner iväg m.m & du kommer antagligen tröttna.. Bättre & använda hojen på banan & transportera den dit på annat sätt en köra den.

Amen. Orkar man köra hojen hem har man kört för mesig enduro ändå, och man kan lika gärna skeppa hojen och börja med knyppling.

Punkor och kedjebrott är inte alltför ovanliga inom geggmopperiet.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Att köra hojen till & från banan är ingen bra lösning, köp ett släp eller en liten buss. Blinkers & annat skit kommer & paja, timmarna på cykeln rinner iväg m.m & du kommer antagligen tröttna.. Bättre & använda hojen på banan & transportera den dit på annat sätt en köra den.

Håller med. Dessutom går det hårt åt däcken att rulla asfalt fram och tillbaka regelbundet. Efter ett tag vill du ha greppet..

Många tror att det är mycket meka men jag kallar det underhåll. Tvätta, byta luftfilter efter varje körning, byta olja efter var 4'e pass.

Skulle nog satsa på en 2-T som första. Ett ev motorras blir sällan så dyrt.
Ett tips till. Om du kan undvara regskylten och klarar dig med en ren cross så får du nyare hoj för pengarna.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Tack för alla svar, steg 1 blir att skaffa något att köra omkring grejerna i det har jag förstått.
Underhåll i form av tvätt, filter och olja räknar jag mer som någon sorts minimi- underhåll.

Det jag mest vill slippa är att ständigt behöva justera ventiler, byta kolvar och renovera växellådor, kort sagt sådant som kräver en verkstad (jag har en, men den är 25 mil härifrån så det är lite omständigt)

Hur är det med banor? Tyckte jag såg när jag skummade lite sidor att många kräver E-reggat, då funkar det väl inte med en cross som någon föreslog?
(Som sagt jag är total nybörjare på detta...).
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Tack för alla svar, steg 1 blir att skaffa något att köra omkring grejerna i det har jag förstått.
Underhåll i form av tvätt, filter och olja räknar jag mer som någon sorts minimi- underhåll.

Det jag mest vill slippa är att ständigt behöva justera ventiler, byta kolvar och renovera växellådor, kort sagt sådant som kräver en verkstad (jag har en, men den är 25 mil härifrån så det är lite omständigt)

Hur är det med banor? Tyckte jag såg när jag skummade lite sidor att många kräver E-reggat, då funkar det väl inte med en cross som någon föreslog?
(Som sagt jag är total nybörjare på detta...).

Det som krävs är normalt underhåll (tvätta, olja, filter, drevpaket, byta slitna däck etc). Visst det tar lite tid om man är van att åka gathoj men det är så förbannat kul :D

4-t 250 eller 450 rekomenderar jag. Enkelt och nyare hojar håller bra. En enduro 4-t 450 kör en amatör 150-200h innan kolvbyte. Ventiljustering har jag inte behövt göra annat än vid kolvbyten. Dvs det är förbannat mycket körtid innan man behöver röra motorn. En 2-t kommer få problem tidigare med byte av kolv/kolvringar, byte av svindyra tändstift som går sönder etc.


Elstart är skönt och KTM finns det många av så det finns alltid delar. Kvaliten är detsamma oavsett om du kör Japs eller KTM.
http://www.blocket.se/stockholm/Ktm_exc_450_08_36532570.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Ktm_250_sfx_36665413.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Ktm_exc_f_250_35859589.htm?ca=15&w=3
 
Last edited:

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
KTM's 250/450 EXC är landsvägsreggade från nyköp så de kan du åka på till banan. Men jag skulle nog rekommendera släp. Du vill alltid ha med dig lite skit. Dricka, lite reservdelar och torra kläder åtminstone.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Meka är kolvbyte, ventiljustering och riva förgasrare typ i min begreppsvärld.

Same, same but different olika begrepp bara. :)

Hur som helst så behövs inte särskilt mycket annat än att underhålla/meka luftfilter och oljebyte på modernare hojar.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5246144&postcount=8

Hur som helst blir det många timmar av vad du nu vill kalla det också. Det är inte direkt jämförbart med gatåkning.

Kränga däck, byta olja, byta luftfilter, serva, fjädring, byta bromsklossar, byta drivpaket, tvätta hojen, byta kolvar/kamkedjor, justera ventiler, byta lager.

Inte ens med en ny hoj kommer man ner under en timme mek per timme körning.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top