Enduro, vad behöver jag veta?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5246144&postcount=8

Hur som helst blir det många timmar av vad du nu vill kalla det också. Det är inte direkt jämförbart med gatåkning.

Kränga däck, byta olja, byta luftfilter, serva, fjädring, byta bromsklossar, byta drivpaket, tvätta hojen, byta kolvar/kamkedjor, justera ventiler, byta lager.

Inte ens med en ny hoj kommer man ner under en timme mek per timme körning.

Snygg kalkyl du har gjort :)

Jag mörkar allt för mig själv och räknar bara den direkta tiden allt tar efter krångelfri körning (vilket det oftast är). Dvs ca 30 min tvätt o pill efter en körning.

Allt ej planerat mekande med stötdämpare, däckbyten, kolvar etc räknas som krångel och är faktiskt ganska kul det med. Gillar ju att pilla :D

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Ja de är så man får se de annars skulle man nog lägga ner ganska fort... :D

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Ja de är så man får se de annars skulle man nog lägga ner ganska fort... :D

Njae det vet jag väl inte.

Enduro är mycket billigare och mycket mindre mekande jämfört med RR, motocross och supermoto (jag kör och har hojar för alla 4 disciplinerna). Så oavsett hur man räknar med att det tar tid att meka med enduro så är det inget jag ens tänker på för relativt allt annat så är det lindrigt.

Enda nackdelen jag kan hitta är att endurofolk gärna kör på vintern och i blöta surhål. Jag gillar varmt och torrt :)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tyckte nog enduro var precis lika kostsamt som mx - det är samma sak mer eller mindre, med samma typ av hojar.

Marginell skillnad i motorslitage kan man antaga, men resten är same-same, nästan så drivpaket och bromsar gick åt än värre i dyhålen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, jag tror också det blir mindre mek per timme om man åker enduro. Kanske neråt hälften. Man kör längre tid under ett träningspass eller en tävling och man kör inte lika intensivt så slitage på däck mm blir lite mindre.

Sen blir det väl generellt lite mer tvättid i enduro.

Vinterkörning är ju skönt på det sättet att man slipper byta luftfilter varje gång man kört, och är det mycket snö slipper man tvätta hojen. Vår och höst är ju då tråkigare.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Endurohoj

Jag kör enduro. Min hoj är e-reggad och saknar blinkers, hastighetsmätare mm. Är tillåtet att köra till och från träning eller tävling om man innehar mc kort. Enda kravet är att det sitter F.I.M däck på, och att lyse fram och bak funkar. Och bromslyset behöver endast funka på fotbromsen.

Dock krävs det att man innehar licens ifrån svemo som ska medtagas vid färd.

Tycker enduro är en bra form av motion och träning, men börja med en mindre hoj. Kör själv en 500 Husa, och den är i största laget för att leka i skogen med!

Bifogat

• sh.jpg
    sh.jpg
    91.5 KB · Visningar: 156

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Val och mek med hoj

Sen kan jag väl tillägga att 2t och 4t är på ett ungefär lika mekande med. Men vid ett ras så är 4t betydligt mycket dyrare att fixa än en 2 taktare.

• Gilla
Reaktioner: Lx3

henke-76

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Hoj
honda cb 750 -82
nån som har tips för vinterkörning ? ja har läst lite men säkerligen missat massor.. hhaa
ja har en husa fe 501 -97 . är det samma typ soppa man använder- tillsatser? har läst nån stans att man kanske måste ställa om förgasaren pga kylan å sånna saker.. hur gör man med kläder. tips tips tips massor av tips behöver jag.. å var hittar man info å delar om just min pärla. bra att ha med sig i skogen-delar? tacksam för svar av nån form.. mvh

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Njae det vet jag väl inte.

Enduro är mycket billigare och mycket mindre mekande jämfört med RR, motocross och supermoto (jag kör och har hojar för alla 4 disciplinerna). Så oavsett hur man räknar med att det tar tid att meka med enduro så är det inget jag ens tänker på för relativt allt annat så är det lindrigt.

Enda nackdelen jag kan hitta är att endurofolk gärna kör på vintern och i blöta surhål. Jag gillar varmt och torrt :)

Håller med. Nu har jag ingen enduroerfarenhet, men väl av cross och tafsar på RR nu.

Cross/enduro kräver mer löpande, och det blir mkt småreparationer. Kan tänka mig att saker händer när man kastar hojen på stubbar och stenar också för den delen?

Men RR har sina löpande saker som oljebyten, däckskrängande till förbannelse och "resten". På det ska läggas att man kanske kraschar åtminstone 1 gång per säsong, vilket lätt ger väldigt många arbetstimmar (jag har tveklöst 40-50 timmar framför mig i vinter). Detta ska dessutom delas ut på ganska lite effektiv körtid jämfört med enduro.

Så, arb.tid/körtidtid är garanterat enduro mer givande än RR iaf. Förmodligen än cross också pga de korta körtiderna.

Men det är ju så kul när det går fort :D

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
nån som har tips för vinterkörning ? ja har läst lite men säkerligen missat massor.. hhaa
ja har en husa fe 501 -97 . är det samma typ soppa man använder- tillsatser? har läst nån stans att man kanske måste ställa om förgasaren pga kylan å sånna saker.. hur gör man med kläder. tips tips tips massor av tips behöver jag.. å var hittar man info å delar om just min pärla. bra att ha med sig i skogen-delar? tacksam för svar av nån form.. mvh

Åk med andra, det är alltid grundregeln när man ger sig ut, du vill inte ligga med benbrott solo i skogen, speciellt inte på vintern...men det är väl självklart. :)

Lagermetoden, flera lager med bra underställ som släpper genom svett, och värm upp ordentligt, har man väl kommit igång och kör aktivt så var det aldrig problem med ned mot -15 när jag körde en vinterserie här i krokarna.

Värst är det med händer och fötter, styrpåsar är precis hur bra som helst, överkurs är att greja handvärme på det, stövlarna fick jag aldrig bra hur jag än gjorde, kanske ett par med lite mer utrymme och dubbla sockor kanske kunde hjälpt, tyckte kylan gick igenom oavsett.

På det körde jag med en kraftigare endurojacka och lite kraftigare byxor, men går det upp över nollan lirade det bra med crosskläder, beroende på om det är torrt/blött, sol/snålblåst, etc.

Bestycka om är nog inte det första du behöver fundera på, startar hojen och går som den skall, tuta å' kör, en kopp k-sprit lite då och då är inte fel (även en sådan i luftfiltret om det yr snö runt hojen).

Tejpa fotpinnarna om det är snö, det blir fort skidbackar av dem, och då är det jäkligt svårt att stå kvar på dem...

/J - saknar enduron mer än motocrossen. :(

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj

Ren 95 oktan i den bara. Att bestycka om förgasaren till vinter behövs inte göras. När det gäller kläder så är underställ och baklava ett måste. På med raggsockor och övriga enduro/crosskläder och kör dig varm. Man behöver inte ha med sig så mycket ut i skogen när man kör Husa, Ett extra tändstift och ett kedjelås har jag alltid i jackan i nödfall.

http://www.enduromx.com/ Är ett forum där vi cross och enduro tokar samlas. Där kan du få tips om precis allt!
Och när det gäller delar till Husaberg så är http://www.marinfritid.com/ dom bästa inom det området, då de köpte upp hela husabergs lager när det såldes..

Mvh Stefan

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Och när det gäller delar till Husaberg så är http://www.marinfritid.com/ dom bästa inom det området, då de köpte upp hela husabergs lager när det såldes..

Mvh Stefan

Bästa kanske det inte är. Men det är mytomspunnet. Det är 03 och äldre delar, sånt KTM inte ville ha då produktionen flyttades till Österrike. Delar som aldrig kom i produktion, delar som utgick, delar som inte är färdigbearbetat osv. Jag har kikat lite snabbt på dom 50 talet meter höga pallarna proppfulla som bara står. Problemet är att dom inte riktigt vet vad dom har i pallarna. Det ska inventeras någon gång framöver, det mesta kommer sannolikt att gå till skrot.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Bästa kanske det inte är. Men det är mytomspunnet. Det är 03 och äldre delar, sånt KTM inte ville ha då produktionen flyttades till Österrike. Delar som aldrig kom i produktion, delar som utgick, delar som inte är färdigbearbetat osv. Jag har kikat lite snabbt på dom 50 talet meter höga pallarna proppfulla som bara står. Problemet är att dom inte riktigt vet vad dom har i pallarna. Det ska inventeras någon gång framöver, det mesta kommer sannolikt att gå till skrot.

Ja, men han har ju en 97:a så det blir bäst med dom. :) Har ju själv en 95:a så har beställt ifrån dom. :yoparty

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy