Endurodubbade crossdäck på motardfälgar

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Dubbade däck på motardfälgar

Har varit och kollat på isracing idag så suget att köra is är större än någonsin. Det jag vill göra är alltså att sätta dubbade grovmönstrade däck på mina motardfägar.

Har lyckats hitta lite pedagogiska bilder:

Något liknande som detta skulle jag vilja ha på min KTM 690 SMC -10.

supermotard26.JPG

Endurodubb motard bak.jpg

posteriore_eventi_speciali_1.JPG


Däckdimensionerna original på min hoj är fram: 120/70 17 och bak: 160/60 17.

Är det möjligt att genomföra? Tänker främst på om dessa däck går att få tag på och vart samt om man kan köra med slangdäck på en tubeless fälg.

Tack på förhand!
 
Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Detta kanske kan hjälpa dig lite HÄR

Samt att det var dexon som dubbade dom åt mig (landsvägsdubbning) men har för mig att dom har det du vill ha.
 
Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
www.dexon.se såg nu att dom har dom dubbarna, men tkc80 funkar, har dock ingen erfarenhet av nått annat.
Du kan välja dubbning osv där.
 
Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Det funkar för att ta sig på landsväg mm (ej 100%)
Men jag tror nog att du kan få på dina önskade dubb, för tck80 har grymt bra mönster,
 

Kartson

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2012
Ort
Tumba
Hoj
2008, Yamaha XT660X
Jag avråder att köpa dubbdäck på www.dexon.se. Jag köpte till min XT660X och körde in dom lungt i 50 mil som man ska, men ändå så är dubbarna på framdäcket rejält intryckta, slitna och missfärgade (bakdäcket är inte slitet)! Jag har mailat dom ett antal ggr för att reklamera däcket, men dom hänvisar till sina experter, som efter ha sett däcket på bild, anser att jag har kört vårdslöst och alldeles för fort!!! Köp däck från ett företag som sätter kunden i fokus istället. Givetvis kommer jag att anmäla dom till Allmänna Reklamationsnämden!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag avråder att köpa dubbdäck på www.dexon.se. Jag köpte till min XT660X och körde in dom lungt i 50 mil som man ska, men ändå så är dubbarna på framdäcket rejält intryckta, slitna och missfärgade (bakdäcket är inte slitet)! Jag har mailat dom ett antal ggr för att reklamera däcket, men dom hänvisar till sina experter, som efter ha sett däcket på bild, anser att jag har kört vårdslöst och alldeles för fort!!! Köp däck från ett företag som sätter kunden i fokus istället. Givetvis kommer jag att anmäla dom till Allmänna Reklamationsnämden!

Kan du lägga upp bild? Är dubbarna limmade? Bildubb eller endurodubb?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Köra in dubbdäck på barmark? Det är något man gör med bildubb men inte med längre utstick än så. Märkligt att du dödat ett framdäck men bakdäcket ser fint ut. Normalt så gasar man hårdare än man bromsar så det viker sig bak först...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och för att svara TS lite sådär en säsong för sent så rekommenderar jag inte att åka med breda däck utan istället leta upp en uppsättning skabbiga 18/21 hjul så blir utbudet av däck större och du slipper den pissiga dimensionen. Breda däck är halvkass på blankis och helkass när där kommer lite snö på.

Köper du ett par crosshjul så får du ju tillbaka pengarna när du säljer dem....
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Instämmer med Boris JR gällande att köra med breda däck och då syftar jag på gatdäck (som på en av dina bilder). Men för breda däck över lag blir som snöskor och på snön greppar det inte.

Med facit i hand av att ha kört sporthoj med dubbade gatdäck (120 fram och 180 bak), så kräver de däcken väldigt snöfri is alternativt långa dubb. Med rent isunderlag så är det sjukt kul och greppar som fan, men blir det snöigt på isen så blir greppet väldigt opålitligt. För mycket snö som lyfter däcket och för lite dubbtryck i isen.

Så mest och snabbast kul för stålarna får du med crosshjul, men jag förstår din tanke och längtan. Jag vill själv ha 17-tums crossdäck med rediga dubb för att slänga på motarden och köra is med (bara för att). Fast först vill jag ha större motor. Kanske ska börja där och nöja mig med crosshjulen...
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag har provat med egendubbade 17". Absolut inte värt besväret.
Jag instämmer i kören som förespråkar 21/19 fälgar och riktiga enduro- eller än bättre finndubb. Värt varenda öre i motsats till 17" alternativet.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top