Endurohjul

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Är ute efter endurohjul (helst helt kompletta me skivor, drev och däck) till min husa 650 -06! Vad jag kan läsa mig till så ska det vara samma mått o storlekar som bla ktm 525, stämmer det? Vilka andra märken o årsmodeller kan passa? Frågar pga att jag inte hittar några i husaannonser som verkar bra. Om någon har lr vet nån som har så hojta gärna till:tummenupp

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
03 och framåt har rätt axeldiameter.KTM och Husaberg har lika hjul.På www.jocke.se fanns hjul för 5300:- förut.Värt att kolla upp kanske.

Bula Motard

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Yamaha XT 550-83:a *SÅLD* Yamaha XT 600-91:a*SÅLD* Husaberg 650fe/sm-02:a*SÅLD* Husaberg fs 650-05 *SÅLD* Husaberg fs650 2008
Nja går det fritt så du inte skrapar sönder innerskärmen?
Bara en gissning men sitter det inte radialok på -06 och hur löser man det?

Jag åker 19/21" på min -05a.. så det fungerar finfint :) Sitter radial ok på min oxå..

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Nja går det fritt så du inte skrapar sönder innerskärmen?
Bara en gissning men sitter det inte radialok på -06 och hur löser man det?
Det fungerar bra att distansera framhjulet ca 5-6mm åt sidan och tillbaka skivan så att den ligger rätt.

Kolla länken på bilder jag lagt upp i en tidigare tråd. Distansera framhjul

Jag hade på min Husa 19" bakdäck och den skrapade lite i innerskärmen. Inte så farligt mycket men ändå. Tror inte det är så dyrt heller att köpa en ny skärm när den nötts sönder.

/Jocke

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det fungerar bra att distansera framhjulet ca 5-6mm åt sidan och tillbaka skivan så att den ligger rätt.

Kolla länken på bilder jag lagt upp i en tidigare tråd. Distansera framhjul

Jag hade på min Husa 19" bakdäck och den skrapade lite i innerskärmen. Inte så farligt mycket men ändå. Tror inte det är så dyrt heller att köpa en ny skärm när den nötts sönder.

/Jocke

Aha! :tummenupp

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Undrar nu om jag behöver byta något annat än fälg, däck, bromsskiva för att få det o passa? Ok:et är ju större på denna än endurovarianten, funkar det ändå?
Lite förenklat!:) Byt till cross-/endurofälgar, fixa distanser för hjul och skiva och lägg på din skiva från 17" framhjulet på fälgen. Nu är det bara att tuta och köra.

Oket är större från -05 men det är ingen fara bara du distanserar hjulet och skiva med ca 5-6mm.

Just ja, det kan vara så att kedjan kan vara för kort att använda på 18"/19" bakhjul med större drev. Så du kanske får köpa dig en till kedja.

/J

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Lite förenklat!:) Byt till cross-/endurofälgar, fixa distanser för hjul och skiva och lägg på din skiva från 17" framhjulet på fälgen. Nu är det bara att tuta och köra.

Oket är större från -05 men det är ingen fara bara du distanserar hjulet och skiva med ca 5-6mm.

Just ja, det kan vara så att kedjan kan vara för kort att använda på 18"/19" bakhjul med större drev. Så du kanske får köpa dig en till kedja.

/J

Tackar

Men jag har hittat en del kompletta hjul med skiva (260 mm) men det går alltså inte att använda:va ? Skivan på motardhjulen ligger på nästan 2500:- så jag använder gärna den andra.:tungan Kedjan kan ju som sagt vara för kort så en ny sån får det kanske bli. Vet du vilka distanser det ska vara o var jag bäst köper dem (karlstrom el jocke.se kanske)?

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Tackar

Men jag har hittat en del kompletta hjul med skiva (260 mm) men det går alltså inte att använda:va ? Skivan på motardhjulen ligger på nästan 2500:- så jag använder gärna den andra.:tungan Kedjan kan ju som sagt vara för kort så en ny sån får det kanske bli. Vet du vilka distanser det ska vara o var jag bäst köper dem (karlstrom el jocke.se kanske)?

Är det så jobbigt att flytta över skivan från motard till crosshjul då?

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Är det så jobbigt att flytta över skivan från motard till crosshjul då?

Nä men skivan är ju större till motard (310 mm) och kostar ca 2500:- så jag vill ju bara ha den när jag har motardhjulen på. På hjul jag hittat sitter ju det en 260mm redan så jag skulle ju vilja använda den i så fall.

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Tackar

Crossskivan är för liten och går ej att använda till det radialmonterade oket som inte går att flyttas. Du kan använda skivan som du redan har på dina 17" fälgar så slipper du köpa en till, krävs bara lite arbete.

Distanser finns nog inga färdiga att köpa, utan får tillverkas.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Crossskivan är för liten och går ej att använda till det radialmonterade oket som inte går att flyttas. Du kan använda skivan som du redan har på dina 17" fälgar så slipper du köpa en till, krävs bara lite arbete.

Distanser finns nog inga färdiga att köpa, utan får tillverkas.

A fan, jag måste alltså köra på en 310 mm skiva för det ska funka. Hmm har sett nån hjuldistans för ktm tom -06 på karlstroms för 395:-:rolleyes: , kan de funka tro? Måste även ha distanser för bakhjulet då oxå va?

Last edited:

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
A fan, jag måste alltså köra på en 310 mm skiva för det ska funka. Hmm har sett nån hjuldistans för ktm tom -06 på karlstroms för 395:-:rolleyes: , kan de funka tro? Måste även ha distanser för bakhjulet då oxå va?
Tror inte original distanser passar... Om du tänker så här... På den vänstra sidan ska du ha 5-6mm mer distans och på den högra sidan tar du bort lika mycket. Åk till någon verkstad som kan svarva till en bit som bygger på din nuvarande distans och så kan de svarva av den högra. Antar att du har till cross-/endurohjulen distanser, använd dem så slipper du krångla till det för dina 17" hjul.

Hoppas detta hjälpte lite.

Edit: Distanser bak använder du de som finns till cross-endurohjul.

/J

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Tror inte original distanser passar... Om du tänker så här... På den vänstra sidan ska du ha 5-6mm mer distans och på den högra sidan tar du bort lika mycket. Åk till någon verkstad som kan svarva till en bit som bygger på din nuvarande distans och så kan de svarva av den högra. Antar att du har till cross-/endurohjulen distanser, använd dem så slipper du krångla till det för dina 17" hjul.

Hoppas detta hjälpte lite.

Edit: Distanser bak använder du de som finns till cross-endurohjul.

/J

Tackar för din hjälp:Bugar

Har inte köpt endurohjul än men har hittat som jag kanske ska köpa. Vill kunna skifta hjulen så smidigt som möjligt, har inte gjort sånt här innan (som du säkert märker:tuttar ) men du skriver att jag kan använda distanserna ti endurohjulen så jag inte ska krångla till det:va . Brukar det sitta/följa med distanser på endurohjulen som går att använda? Anledningen till distanser är väl att endurohjulen är smalare än motardhjulen så klart o därför måste "fylla upp" den skillnaden..

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är bara fälgarna som är smalare.Navet fram är lika som på motarden och bak är det också samma bredd fast utan ryckutjämnare då.

Nä men skivan är ju större till motard (310 mm) och kostar ca 2500:- så jag vill ju bara ha den när jag har motardhjulen på. På hjul jag hittat sitter ju det en 260mm redan så jag skulle ju vilja använda den i så fall.
Köp en billigare KTM 320mm skiva till crosshjulet och flytta ut oket 5mm då.Borde ju funka bra när det är radialmonterat.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...