RXV:n är väl tvåcylindring va?
Borde bli mindre vibrationer... men driftsäkerheten?
Vet ju hur det är med storebror SXV..
Från min horisont (haft hojen ett antal år) är den inte bråkigare än den crf450hm som också ingår i familjestallet.
Håller man reda på service, ser till att ha ett riktigt bra batteri så funkar det gott som motsvarande ”icke-gat-stånka”. Det går inte riktigt att jämföra med en xt660 eller f650gs..
Sxv körs sannolikt på ett annat sätt, ligger sällan och studsar på toppvarv på grus.
Många Sxv är 550, mer effekt i samma lilla motor i övrigt som 450 bidrar även det till ökad belastning.
De flesta Rxv är 450. I övrigt rent mekaniskt är skillnaderna små.
När det är dags för stor service (kolvbyte) blir ju kostnaden det dubbla med två cylindrar. Men skulle själv inte vilja byta bort den där extra cylindern ens mot en 701. Gången/körglädjen i twinnen är i mitt tycke värt så mycket mer att servicekostnad blir sekundärt.
Man skall alltså vara medveten om att låg vikt på varenda del inte medför samma driftprofil som en renodlad landsvägsmaskin. Det skall bytas olja var 15e timma, då volymen är under 1,5liter och så vidare.
I ren endurokörning är den väldigt vackra baksvingen som fanns fram till 2008 lite väl styv varvid man bytte till vanlig enkelboxmodell från 2009.
2008 och nyare rekommenderas.