Enduroköp!

FireRacer

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Fireblade 97:a
Hej!

Har sålt min fireblade och går i tankarna på att köra lite enduro under hösten/vintern. Det blir nog en honda, suzuki eller husqvarna.97-99 årsmodell.
Är det någon som har enduro av de årsmodellerna? I såna fall, vad har ni för erfarenhet vad gäller reservdelar och sånt. Är det lätt att få tag på?

tack på förhand!/

ps. ni får gärna skriva vad ni skulle köpa om ni vore mig

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
FireRacer skrev:
2350597 Hej!

Har sålt min fireblade och går i tankarna på att köra lite enduro under hösten/vintern. Det blir nog en honda, suzuki eller husqvarna.97-99 årsmodell.
Är det någon som har enduro av de årsmodellerna? I såna fall, vad har ni för erfarenhet vad gäller reservdelar och sånt. Är det lätt att få tag på?

tack på förhand!/

Vad har du tänkt dig 2-T eller 4-T?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
FireRacer skrev:
2350597I såna fall, vad har ni för erfarenhet vad gäller reservdelar och sånt. Är det lätt att få tag på?

Det ska väl inte vara svårare än någon annan hoj av samma märke, dvs din lokala återförsäljare har standarddelar på lager och tar hem lite mer speciella saker på ett par dagar.

Bergen

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Husqvarna
FireRacer skrev:
2350597 Hej!

hösten/vintern. Det blir nog en honda, suzuki eller husqvarna.97-99 årsmodell.

För det första när det gäller enduro, så är de cyklarna du nämner iaf honda och suzuki bra mycket tyngre än dagens, och ska du köra motions enduro och är lite nybörjare så rekomenderar jag en 250 fyrtakt, typ yamaha, honda elller husqvarna av lite senare årsmodell, men det beror ju förstås hur mycket pengar du har att röra dig med.

Yamaha wr250F finns att få från 25000:- och uppåt.
Honda CRF250 finns att få från 30000:- och uppåt.
Husqvarna finns det inte så gott om men har själv en Te250 06:a som jag försöker sälja :tummenupp

Dessa hojar kräver förstås lite mer omvårdnad än en XR eller DR men däremot så slipper du slita röven av dig i skogen.

Lycka till!

FireRacer

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Fireblade 97:a
[Tack för svaren!
Har tänkt mig en 4-taktare som inte får kosta mer än 20.000. kan man hitta nån för det priset?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
FireRacer skrev:
2350886 [Tack för svaren!
Har tänkt mig en 4-taktare som inte får kosta mer än 20.000. kan man hitta nån för det priset?

Kompisen köpte en WR250F för precis över 20k så det borde gå med lite tur.

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Lånar tråden lite grann bara hoppas det e ok
men jag undrar lite bara om man måste ha en E-reggad för att köra enduro? o ved e det för skillnad på cfr 450 cross eller enduro?

//Jocke

Snowman89

Guest
FireRacer skrev:
jag köpte min Yamaha wrf400 -98a för 18.000kr, iof oreggad.
Men nu har jag haft den i ca 4veckor och jag har bara bytt olja och filter :).
Kan väl tillägga att det är min första enduromaskin, har bara kört 125a och moppe tidigare:)

Bergen

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Husqvarna
Nej för att köra enduro behöver man inte ha hojen E-reggad, nästan alla nya enduro hojar är LV-reggade.
Har men en E-reggad hoj så ska man ha en enduro licens utfärdad av svemo som kostar mellan 1000-1500:- beroende på vilken "klass" man har tänkt köra.

Och de flesta cross maskiner går att enduro registrera, dock så är det kanske inte att föredra med en crossmaskin eftersom de är hårt trimmade vilket gör att de slits lite mer.

Skillnaden på en CRF cross och enduro vet jag faktiskt inte om det är nån större skillnad på förutom en mindre strypning i förgasaren och ljuddämparen på enduro maskinen om jag inte minns fel.

En fabriks enduro såsom Yamaha WR250F eller WR426F är nog det bästa alternativet om man har lite begränsad ekonomi, bra kraft, billiga i drift och framförallt driftsäkra och beprövade maskiner.

FireRacer skrev:

Här kommer lite länkar till blocket och enduromx på intressanta objekt.

Enduromx Husaberg FE400 2000

http://www.blocket.se/vi/8604175.htm?ca=14_s

http://www.blocket.se/vi/8940121.htm?ca=14_s

Ett tips kan va o kika lite på E-reggade 2-takts maskiner tex som denna gasgas
Enduromx gasgas EC125 2002

Hoppas du hittar något som passar.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...