Energica EGO RS First Ride - Brock's performance

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hojen i videon:
Pris 355 000kr
21,5kwh - cirka 16 mil räckvidd vid normal körning
Med bästa snabbladdaren tar det 30 minuter till 85%
171hk
Toppfart 240km/h
260kg

2023 ZX-10R:
227 000kr
17 liters tank. Lätt 20 mil vid normal körning
Tar fem minuter att tanka, inklusive kisspaus.
203hk. 213 med ram-air.
Toppfart 299km/h
206kg

Det svåraste med att välja mellan dessa två är att bestämma sig för vad man ska göra med 128 000kr som man sparar på ninjan.

Vilken hoj tror ni ligger bäst i kurvorna? Bäst fjädring, bromsar mm? Driftsäkerhet och kvalité?

Hade elcykeln kostat 150k, dubbla räckvidden med samma vikt hade den varit intressant. Nu? Mäh.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tycker det blir intressant att lyssna på Brocks omdöme - ett kompetent petrolhead som tar sig an den idag bästa serieproducerade elhojen. Det framgår ju redan av detta avsnitt att fronten lär få sig en genomgång och kanske vikten jobbas ned. Brock brukar ju noggrant dokumentera alla framsteg när han tar sig an ICE men på elhojen har jag ingen aning om vilka modifikationer han överväger? Hursom - ett Intressant upplägg?

Vad var räckvidden på den här då, vid riktig motorcykelkörning?

Vid Foodorakörningar inne i stan påstår dom ju UPP TILL 261 miles
Efter hans testrunda nämns väl att drygt 80% återstod, hur lång den var nämns inte. När jag provkörde den kåplösa varianten på för mig obekanta 70-vägar hyfsat inspirerat men med viss återhållsamhet på grund av annan trafik läste jag av körsträcka och energiförbrukning. Jag minns att batteriet vid det tempot skulle räcka ca 17 mil baserat på den körningen.

Nu tar jag, och många med mig, gärna en marginal om 5-10%, för oförutsedda händelser samtidigt som det brukar finnas en liten buffert om mätaren hamnar på 0%. På Youtube finns en test där en engelsman testade räckvidden bl a på motorväg om Du vill dyka djupare i ämnet.

Vikten gör ändå att hojen inte kommer att konkurrera med Brocks värsta banprojekt men det som är intressant är hur bra den blir som ”canyon carving”-maskin. Det blir nog det första segment som potenta elhojar för asfalt kan konkurrera inom. För grus lär det bli enduro som typ Zero FX som gäller. Det finns unika körupplevelse med elhoj som kan motivera ett byte trots begränsningarna.

En utmaning för elhojar är att laddkabel för 11kW inte kommer att tas med och de flesta kommersiella 11kW förutsätter egen kabel. Här har Energican en fördel med likströmsladdning via CCS.

Jag försöker personligen att vara hyfsat framstegsvänlig och just nu bedömer jag möjligheten att ersätta mina befintliga hojar till:

- Triumph Tiger - Inte inom de närmaste fem åren. Elhojarna av adventuretyp behöver klara 25-35 mil med packning samt likströmsladdning för att bli ett alternativ (ungefär där elbilarna är idag).
- Triumph Speed Triple - Fullt möjligt med Energica. Jag skulle önska 25 mils räckvidd då min ”kvällsrunda” normalt är ganska prick 20 mil om än det numera finns likströmsladdning på två platser längs turen. Jag gissar att de första fabrikaten som kan presentera ett intressant alternativ blir Energica, Ducati och kanske Triumph, kanske inom 2-3 år? Prislappen för bytet blir det sista hindret att övervinna.

”Det går aaaldrig” är alltid en kul inställning att utmana. Inte förrän man provat vet man ju?

Mina 2p

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag åker alltid hemifrån och hem genom att ställa Calimoto på 20 mil och be om kurviga vägar. Det är ännu inte genomförbart med elhoj.
De är kvar där förrförra generationen elbilar var där man kan pendla 5 mil ungefär.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag åker alltid hemifrån och hem genom att ställa Calimoto på 20 mil och be om kurviga vägar. Det är ännu inte genomförbart med elhoj.
De är kvar där förrförra generationen elbilar var där man kan pendla 5 mil ungefär.
Den appen hade jag inte koll på, ska testas. Tack för tipset?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA